Jump to content

Dilemma: øyesyn og valg av høyre/venstre rifle


Recommended Posts

Hei kammerater. 

 

Trenger deres erfaringer og tips. 

 

Må har det seg slik at jeg skyter med høyre side. Valget ble dette da høyre øye er dominant. Selv er jeg brutal venstre hendt, på et slikt nivå at Høyre hånd har dårlig kontroll og er skjelven, noe jeg prøver å trene på hver gang jeg er på banen. 

 

Jeg har mye bedre kontroll på venstre side. Men må bruke noe mer energi på å holde høyre øye igjen når jeg ser i kikkert.

 

Derimot! har det seg slik at jeg har dårligere syn på høyre øyet og har vært igjennom 4 regnbuehinne betennelser på dette, som har resultert i generelt dårligere funksjon som er permanent (spesielt fokus). Etter stevner føles det ut som om hodet skal eksplodere av hodepine. 

 

Er det verdt å inngå et kompromiss her og kjøre links for å tilfredsstille kroppen? Og i tillegg bruke det gode øyet (venstre) selv om det ikke er dominant? 

 

Jeg er på innkjøpsfronten av en sauer str men usikker på links eller richt.... 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare skyte links? Dominant øye spiller fint liten rolle ved rifleskyting. I verste fall kan du ha en lapp foran det du ikke bruker. Det har ca alle DFS-skyttere f.eks.

Jeg har venstre øye som dominant, men oppdaget jo ikke dette før i voksen alder, og som høyrehendt skyter jeg høyre - og med rifle tør jeg påstå at jeg skyter helt greit, og uten å merke dette. Gi meg ei hagle derimot, så skal du se bortkasta tid og patroner...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

LItt merkelig at høyre øye fortsatt er dominant, når synet er bedre på venstre øye.

 

Dette er, som M67 skriver, ikke noe stort problem i DFS-skyting, hvis det er det du skal bruke Saueren til. En av mine avkom (Wayshot her inne) er ventrehendt, og venstre øye er dominant, men han bestemte seg som 7-åring for å sikte med høyre øye. Venstre øye kobles ut ved å ha en lapp eller skjerm foran, vanligvis standard utstyr på skytterbriller . Han har oppnådd bra resultater (medalje på LS) i DFS-skyting. Men ved fluktskyting med hagle må han bevisst lukke venstre øye.

 

Flere skytterkamerater har etterhvert fått dårligere syn på "mester-øyet", og har da gått over til å "legge ut" siktet, og sikte med venstre øye. Problemet med dette har vært at det utstyret som var i handelen for å flytte diopter og baksikte, ikke holdt mål. En skytterkamerat så seg lei på dette, og laget sin egen modell. Dette brukes nå av mange skyttere her på kantene.

Link to comment
Share on other sites

Du må uansett finne ut det der selv. Jeg vet iallefall om flere som skyter links pga. problemer med høyre øye, selv om de er høyrehendte, og når du er venstrehendt, OG har problemer med høyre øye skulle det være gitt? Men det er umulig å vite uten å stå i dine sko.
Folk som trener på å skyte begge veier blir veldig fort nesten like gode begge veier, så det er antakelig bare et spørsmål om å trene, og stå på og ikke gi seg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Jegermeistern skrev:

LItt merkelig at høyre øye fortsatt er dominant, når synet er bedre på venstre øye.

Dominansen forsvinner ikke selv om øyet er svakere. 

 

Men som dere skriver: hvis dominant øye ikke spiller noen rolle ved rifle. Hvorfor i h******e holder jeg på å kødde med richt rifler enda... 

 

Saueren skal ikke benyttes med diopter. Jeg tenkte å benytte den til langhold, koseskyting på banen og postjakt i elg sesongen. Etter jeg begynte å se nærmere på Str fant jeg fort ut at det ikke var så himla dyrt å skifte løp. Mer praktisk enn å sende børsa til børsemaker for løpsbytte. 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg Links børse først som sist. Er du venstrehendt og har best syn på venstre øye i tillegg er det ingenting å spekulere på. Selv er jeg veldig høyrehendt- men skadet høyre øye som 11- åring. Etter det startet jeg å skyte links.. Ingen problemer hverken med rifle eller hagle- men med pistol/revolver har jeg alltid skutt høyre hånd.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...