Jump to content

Swarovski Z8i 0.75-6x20


8x57IRS

Recommended Posts

Vector lages i Kina: https://www.aliexpress.com/item/Vector-Optics-1-6x28-First-Focal-Plane-Hunting-Rifle-Scope-Illuminated-FFP-Dot-Reticle-35mm-Monotube/574636706.html

Godt mulig det er ok optikk ift til prisen, men om du mener dette er bedre enn europeisk toppoptikk så tror jeg det er større sannsynelighet for at det er noe galt med øynene dine. Noe annet ville vært en sensasjon.

Link to comment
Share on other sites

Du jeg var i butikken å sammenlignet denne kikkerten med for eksempel en Docter i samme forstørrelse et hav av forskjell.Nå kan sikkert en optikkfreak finne en masse greier som ikke er like bra som de dyreste europeerene men jeg er overbevist en sånn må jeg ha,Råder deg til å ta en kikk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sko gjerna hatt nokk gryn i lommeboka til et slik kikkert. 

Mange meninger om hva som er bra å om billige kikkerter er bra nokk osv osv.  En kompis som har prøvd 2 stk forskjellige kina greier.  Med første øyeblikk var de kanonbra gode i dagslys osv. men når de kom seg ut i naturen ble de dårligere å dårligere. etter noen uker var de søppel. temp svingninger, regn, osv  Vel en dorull er bedre egnet som kikkert en disse var etter noen uker i bruk. Jeg kjøper dessverre ikke kikkerter i fra øverste hylle. *enda* har ikke råd. Men kina produkter, nei fysj. Skal jeg prøve noe slikt må det være produkter som er testet å eid av mange i lengre perioder for at eg skal gidda sløsa penge på slik

Link to comment
Share on other sites

På 9.3.2018 den 23.39, moviken skrev:

Er det noen europeiske produsenter som lager en 2-12 med 22m synsfelt på 100 meter?

Det burde finnes,

 

Ett slikt synsfelt med 2x forstørrelse tilsvarer da 44m på 100m,  eller 44mm på 100mm. Så med okularer som er større enn 44mm og øyeavstand kortere enn 100mm, burde det la seg gjøres.

 

 

Men som jeg har skrevet mange ganger, synsfelt er ikke så viktig at man vil ha gigantiske okularer. 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, slemmo skrev:

Det beste synsfeltet får man med 1x kikkertsikte og begge øynene åpne, da ser du faktisk helt topp over alt, både i og utenfor kikkertsiktet.

Ekte 1x er gode greier, denne 0.75-greia slår meg som en skikkelig gimmick.

 

Man skal jo ikke slå alt fra seg uten å ha prøvd det, men på papiret interesser det meg ikke med det første.

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, slemmo skrev:

Det beste synsfeltet får man med 1x kikkertsikte og begge øynene åpne, da ser du faktisk helt topp over alt, både i og utenfor kikkertsiktet.

Ja, og da spiller det liten rolle hvor stort synsfelt det er i siktet, bare hvor lite røret rundt okularet skygger.

 

Dvs at gamle zeiss varipoint, med bare 40mm okularrør er like god å skyte med på 1x, som de nye siktene med mye større okularer. (for ikke snakke om Nickel sin med 36mm)

 

Siktene blir lettere å montere lavt, og lettere i vekt, med mindre okularer. Men siden den gemene hop, bare leser spesifikasjoner og er opptatt av stort synsfelt og lang øyeavstand på papiret, går det dessverre ut over praktisk bruk,

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, amatør skrev:

Ekte 1x finnes strengt tatt ikke i kikkertsikter. Forstørrelsen varierer med avstanden til målet. 

 

Ekte 1x har bare doctersight og aimpoint etc.

Det har du rett i, skulle brukt anførselstegn der. 'Ekte' 1x, som kikkertprodusentene kaller det når de har kommet så nært som de klarer med variabel optikk den dag i dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker noe størrelse på okularet, sånn i den sjangeren Z6,Z8, V8 o.l. nye toppoptikk, da du har mere å se i inni kikkerten før røret kommer i veien, men det handler om målvekslinger og sånn i min skytegren, og der synes jeg stort okular kontra lite er en fordel. Men 0,75 ødelegger alt dette uanset da det i alle fall for min del blir umulig å skyte med begge øyne åpne, og da mister du alt synsfelt du normalt ville hatt utenfor kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1 time siden, Midt-I skrev:

the closest you can get to a red dot feeling

Hvem ønsker å få en red dot feeling? Er det det du får når kikkertsiktet har gitt deg en smell i skallen slik at du ser en rekke hittil uoppdagede stjerner og planeter og blodet renner.

Det er et fornuftig kompromiss mellom synsfelt, øyeavstand og forstørrelse som etter min oppfatning gir det beste kikkertsiktet for jakt. På drivjakt og hjort/elg i Norge bruker jeg 1-4 eller 1,5-6. 

Det er kun på oppskytingen jeg har disse på maks forstørrelse, på jakt er stor forstørrelse til liten hjelp i skogen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som vanlig sterke meninger på kammeret.. :D Rødpunkt er vel marginalt raskere enn kikkert på korte hold, og bedre ytelse på de ytterst korte holdene er vel meningen med 0.75 kikkerten. Virker jo merkelig at en kvalitetsprodusent som Swarovski skal lansere noe som er helt meningsløst.

Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt er ikke noe raskere enn en god 1xkikkert.

En person som skyter veldig fort generelt skyter garantert tregere på korte hold med 0,75, men de fleste er ikke i stand til å skyte veldig fort, og da vil det gå ut på det samme hastighetsmessig uansett.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Mere synsfelt inni kikkerten

Det er sikkert fint for de som bare har ett øye. Men andre har jo et gigantisk synsfelt på sida av kikkerten, og poenget med 1x, eller rødpunkt for den del, er jo at begge øynene ser samme bildet, like stort. Mer synsfelt enn det får du ikke.

Tror jeg...

For jeg begriper virkelig ikke 0.75-greia? Og jeg ble ikke klokere av denne tråden. Men, ser man på langholdsskyttere, som vet hva de driver med, og diverse langholdsprodukter fra noen av de store merkene, å er ikke dette det første som virker meningsløst...

 

K

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, M67 skrev:

Det er sikkert fint for de som bare har ett øye. Men andre har jo et gigantisk synsfelt på sida av kikkerten, og poenget med 1x, eller rødpunkt for den del, er jo at begge øynene ser samme bildet, like stort. Mer synsfelt enn det får du ikke.

Tror jeg...

 

 

Tror jeg også, 1x er jo genialt med begge øynene åpne, nær 180gr synsfelt, men skjønner ikke hva godt 0,75x gir verden, er det bare jeg som er dum,  noe jeg ikke skjønner her?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...