Jump to content

Tidslinje i skuddsekvens


rodnebb

Recommended Posts

Hei,

er det noen her som vet hvor fort ting går etter at skytteren har bestemt seg for å trykke på avtrekkeren?

Dvs. hvor mange ms til avtrekkeren er trykt inn, hvor mange ms til patronen tenner, hvor mange ms før kula er ute av løpet, hvor mange ms før den har reist 30 / 100m?

 

Er dette forskjellig for ulike våpen/våpentyper? Er f.eks. hagler raskere enn rifler (jeg ser for meg at rask respons er viktigere på hagler enn rifler, gitt vanlige skytesituasjoner).

 

Har prøvd å google dette, men... det er litt for sært ser det ut til.

Link to comment
Share on other sites

Tiden fra du bestemmer deg for å ta et avtrekk til selve avtrekket utløses er jeg usikker på, tall for reaksjonstid ligger i området 2-500ms. Etter dette går ting langt raskere. Det første er "lukketiden", altså tiden fra avtrekket aktiveres til tennstiften treffer tennhetta. Dette vil variere mye med konstruksjon, en god boltrifle kan vel komme ned i 2-3ms, en tradisjonell hammer-mekanisme kan kanskje ligge opp mot 10ms. Så kommer "løpstid" altså tiden fra tenning til kula forlater munning. Her vil kaliber og løpslengde ha en viss effekt, men for de aller fleste våpen ligger det innenfor 1-2ms.

Tiden fra munning ut til en gitt avstand avhenger av hastighet og ballistisk koeffisient. For kortere avstand vil munningshastighet gi greie tall, for lengre avstander trenger du en ballistisk kalkulator.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...