Jump to content

Din perfekte jaktvåpengarderobe 2018 Edition


slemmo

Recommended Posts

Var en imponerende sammling av deg Sunnmøring!

Her er min:

CZ 550 American 6,5x55 kappet og gjenget for lydemper med zeiss classic 2,5-10x50 med vanligt tysk 4 retikel.

 

Ruger M 77 Hawkeye 6,5x55 all weather uten kapping og gjenging, med ett Leupold Euro 3-9x50, også med tysk 4 retikel. Kikkertsikte her henger overraskende bra med i forhold til det relativt nye zeiss sikte på CZ børsa.

Men litt mangler det jo med tanke på dårligt lys, men kanskje ikke så mange minutter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pr nå føler jeg garderoben er grei.. 😊

- Sako p94s finnfire varmint 22lr for tiden uten kikkert. Med Sako 22demper.

- Sako 85 grizzly 30.06 med Kahles Helia 2,4-12x56i og Hausken 184 (postrifle).

- Sako 85 blackbear 9,3x62 med Kahles Helia 1-5x24i og Hausken 184 xtrm (hundeførerrifle).

- Antonio Zoli 1900 6,5x55 med ukjent kikkertsikte. (Arvegods som skal videre til min datter med tiden).

 

I tillegg jakter kona med en:

- Sako 85 hunter laminated ss 30.06 med Kahles Helia c 1,5-6x42 og Hausken 151 xtrm.

 

Aner ikke hva annet jeg skulle hatt. Jakter kun storvilt.

men kanskje:

en Sako quad range med Kahles k525i

en Sako black wolf 6,5x55 med Kahles K525i.

en Sako carbon wolf 8x57 med k16i😊

Edited by plugg69
Få opp lista til 8 våpen
Link to comment
Share on other sites

På 7.9.2019 den 12.52, Think! skrev:

Helt uten tanke for økonomi og sannsynlig mulighet for bruk, i prioritert rekkefølge:

 

1. Reverifle, 222rem med v.max kule. Kraftig nok og lite søl. demper, Helst rustfri men S&L har jo utmerket redskap til jobben.

2. Rypehagle, 20/76. Dårlig helse gjør at rypejakt hvor en går langt ikke frister så veldig. Men litt jakt i skog tidlig i sesongen hvor rypa trykker hardt hadde jo vært morsomt igjen. Kaliber 20 er "lett" selv med full løpslengde.

3. Rifle, 30-06 er den fornuftige løsningen enten en kjøper ammo hvor som helst i verden eller lader selv. Selv om helsa er dårlig så kan jeg vel sitte på åte etter bjørn i Canada/Alaska, stå å fryse mens polakker lager bråk i skogen å jeg venter på villsvin, Litt kan jeg vel gå i Afrika også. 358w hadde vært et utmerket kaliber utenom til afrika tur, trenger bare dier ellers så har jeg alt av ladeutstyr. Mauser M98, helst børsemaker arbeid med flammeherdet låskasse, voere decoker, og sirkelpolert sluttstykke og utdrager, zeiss 1-8x24 kikkert, flott treverk, uten stålsikter, demper

4. Rifle. 375 ruger. Det beste kaliberet som er lovlig overalt i afrika mv. Arvtager til 375HH, eneste fordel med siste er at enn får ammo overalt. Mauser M98 flammeherdet, sirkelpolert sluttstykke og utdrager, se pkt 3. i tillegg kikkert 1,8-14x50.

5. Rifle 416 ruger, se pkt 4 for spec. i tilfelle 375 ruger blir for puslete på bøffel og jeg tåler rekylen. skutt 338winmag liggende som fersk skytter tynn som en høvelflis, det foregikk helt uten dramatikk.

6. Dobbeltrifle Krieghoff i kaliber 375HH og 500/416 NE. Poenget her at kaliber må være annet enn valgt i pkt 4 og 5 fordi ingen land aksepterer 2 rifler i samme kaliber. Kikkert 1,8-8x23 zeiss. Spesialvåpen til bøffel i "skogsterreng". I åpent lende eller spredt skogsterreng så er boltrifle best. Krieghoff fordi den har oppspenner.

 

8 våpen, ja da så.

3,2: rifle i 6xc, God margin på rådyr og Norma har fabrikkammo som holder hjortekrav i Skotland.

3,3: rifle i 6,5 Creedmore, Burde holde i masseviss til hjort i Skotske skoger (høyfjell blir for slitsomt).

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, slemmo skrev:

Dere siste som har postet her har glemt poenget med tråden....det skal listes opp 8 jaktvåpen, ikke 5, 7, 6 eller noe i den duren....8! ;)

Bare 8? Hva med oss som har flere da...? Er man gammel nok står det endel uregistrerte hagler i skapet og vil forhåpentligvis bli registrert utenfor garderoben når den den tid kommer ;) 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

1) Krieghoff big five svs i kal. 470 NE.

2) Grulla svs i kal. 12/70.

3) Sako Grizzly i kal. 9,3x62.

4) Sako Black Bear i kal. 308.

5) Sako Laminated SS i kal. 223.

6) Blaser BBF i kal. 12/76-7x57R.

 

7) Sako TRG M10 i tilgjengelige kaliber.

8). Ruger Nr.1 i kal. 450/400 NE.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...