Jump to content

Flere jaktlag i samme jaktfelt


q-bertsuit

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er helt fersk når det kommer til jakt, men jeg er veldig ivrig til å komme i gang. I første omgang tenker jeg å bli med på noen av turene det lokale jaktforeningen arranger, men jeg har en drøm om å jakte hjort i skogen hvor faren min er grunneiger. Han er med i et sameie hvor det er et jaktfelt med en del løyver på hjort. Det er et jaktlag her fra før som har jaktet i flere år og som hvert år tar alle dyrene. 

 

Jeg kunne selv tenke meg å brukt kvoten som min far har gjennom sameiet, enten ved at jeg jakter sammen med det eksisterende jaklaget, eller at jeg tar med meg en kompisgjeng. Eierandelen i sameiet tilsvarer mer enn en hjort, uten at jeg vet eksakt hvor mye. 

 

Er det mulig for meg og noen kompiser å jakte her når det allerede er finnes et jaktlag? Er det noen lover eller regler rundt dette? Et etablert jaktlag er kanskje ikke så veldig positive til at noen utenforsående skal komme å ta av kvoten deres..

Edited by q-bertsuit
Link to comment
Share on other sites

Om din familie er grunneiere, og har fellingrett på hjort, så har dere vel pr definisjon jaktrett også. Enten ved deltagelse i det etablerte jaktlaget i grunneierlaget, eller på egen inn/utmark.

Nå vet ikke jeg hvilke avtale din far har med grunneierlaget eller om grunneierlaget har leid ut jakta til utenbygds jaktlag?? Da ligger det vel en avtale til grunn som definerer hvem som får lov til å jakte.

En annen ting kan være at den totale kvoten på hjort blir mindre om noen i sameiet trekker seg ut. Det er jo gjerne derfor grunneiere slår seg sammen. 

 

Praksisen på dette gjøres vel litt forskjellig, men der jeg har jakta, så har det ikke vært noe i veien for å ta med seg en kompis eller to for å sitte på kveldspost på egne jorder/utmark om man er grunneier, men tror det hadde blitt bråk om det hadde blitt danna et ekstra jaktlag på samme område. :D

 

 

Regner med din far kan svare bedre på dette, enn noen her inne. Han sitter vel med kunnskap om ordningen som er på stedet. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar!

 

Ingen av grunneigerene er med i jaktlaget og faren min vet lite av hvordan jakta organiseres i praksis. Avtalen mellom jaktlaget og grunneierene handler mest om hvordan kjøttet skal fordeles.

 

Du sier at man kan sitte på egen utmark når man er grunneier, men denne utmarken er jo også en del av valdet og som jeg antar brukes av det eksisterende jaktlaget. Blir ikke det i prinsippet det samme som å danne et eget jaktlag? 

 

Takk igjen! :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja da har grunneierlaget leid ut hele sulamitten. Da blir det verre, da man i praksis har "solgt" jaktretten sin for x-antall år. Som du sier, så blir det da helt sikkert ikke greit for det laget som leier jakta, at dere plutselig sitter på "godposten" en kveld.

Regner med det er skrevet en kontrakt med dette jaktlaget, den vil jo ha en utløpsdato, som regel. Vanlig å skrive kontrakt på alt fra 1-3 år, noen steder, hvor grunneierlaget kjenner jegerne, så kan det skrives lengre kontrakter.

 

Slik jeg ser det så har du 2 muligheter:

Snakk med jaktleder for laget som leier jakta,og spør pent om du ikke kan få være med. Fortell at du er fersk jeger og vil være med på opplæring. Om de ikke er noen skikkelige trekuker, så får du sikkert hive deg med. Alltid kjekt med en ekstra driver/postjeger.

 

Om de setter seg på bakbeina; Vent til leiekontrakten går ut, møt opp på årsmøtet for grunneierlaget og krev din rett som grunneier. Det kan gjøres på flere måter, enten at du får en klausul om å få være med som jeger ved inngåelse av ny kontrakt, eller dere kan kreve å få beholde jaktrett på egen grunn (Deres eiendom innbefattes ikke ved neste kontraktinngåelse med det eksisterende/nytt jaktlag. De får da ikke jaktrett på deres eiendom)

 

Om deres eiendom er stor nok til å få tildelt dyr på egen hånd, er en annen sak.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Et grunneierlag skal jo ha et årsmøte. Din far skal få innkalling med sakliste for årsmøte hvert år.  Der vil du se hvem som er i styret- og hvem som er formann osv. Som grunneier har dere stemmerett og skal få en årsberetning hvert år osv. Ta en telefon til "styreleder" og avtal en kopp kaffe og en prat. Som regel  blir du godt mottatt og får  fornuftige svar på de spørsmålene du lurer på. Du bør også få muligheten til gjennomlesing av protokoller for laget mm.  Normal høflighet kommer en som regel langt med. Vi er mange her inne som kan være vel ivrige til å komme med råd- selv om vi ikke kjenner saken godt nok. Om du etter praten med styreleder fremdeles har spørsmål du lurer på- så kan vi sikker hjelpe deg litt her i forumet.  Som hundreåringen uttalte; jeg har hatt utrolig mange bekymringer de siste 95 årene- men vet du hva- de aller fleste ble de ingenting av.. ;)

Lykke til med praten-  og du skal se at du får jakte hjort til høsten. 

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!

 

Jeg tror egentlig at jaktlaget er en kjempefin gjeng og at det kommer til å gå helt fint å få bli med, jeg skrev egentlig dette innlegget fordi jeg ville orientere meg litt før jeg tok kontakt med jaktlederen.

 

5 hours ago, hewi said:

Om deres eiendom er stor nok til å få tildelt dyr på egen hånd, er en annen sak.

 

Utmarken består egentlig av tre deler; 2 omrader hvor min far er eneste grunneieger. Her er det ca halvparten av hva kommunen har satt som minsteareal for et vald. Disse to områdene er knyttet sammen via et sameie hvor faren min som sagt har en eierandel. Hans eierandel her tilsvarer ca 30% av minstearealtet. Totalt ca 80% av et minsteareal for et vald altså.

 

Hvor mange fellingskvoter får man for minstearealet? Det varierer kanskje fra kommune til kommune?

Link to comment
Share on other sites

For å kunne søke om fellingsløyve må du ha et minsteareal som varierer fra kommune til kommune eller fylke til fylke. Har du minstearealet kan du søke om å opprette et jaktvald, som kan søke om fellingstillatelser,som regel vil du da få tillatelse til å felle dyr etter kommunens  gjenomsnittsareal som varierer fra fylke til fylke eller kommune .Røffly på Østlandet mellom 2000 og 3000 mål Vestlandet aner ikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...