Jump to content

Recommended Posts

Hei! Har lenge hatt lyst til å lage min egen kniv av typen brukskniv/all around kniv. Har surfet rundt på internettets bølger for å finne en grei oversikt over hva jeg trenger og hva jeg "bør" velge. Det har resultert i at jeg nærmest har druknet i ulike typer emner til skjefter og knivblader... Noen tips? Enkel oppskrift for fremgangsmåte og valg av materiell? Har sett igjennom en del poster her og har inntrykk av at det sitter mye dyktige kniv makere her.

Ser frem til tilbakemedling

Revefar

Ut ifra min lille erfaring så langt vil jeg anbefale å begynne med bjørk. Ikke for hardt, ikke for mykt. Gir mye pent spill i treverket selv om det ikke er rikule el. Bjørken tar og beis godt. Har og god erfaring med å tørke bjørk i mikrobølgeovn, som og gjør den godt egnet.

Det høres bra ut. Har ei bjørk som skal felles snart. Blir det da å kappe ut en bit som er på drøy størrelse av emnet for så å tørke den? Tørker du den da i micro innpakket i papir slik at det trekker in damp/ fukt som kommer ut? Hvor tørt skal emnet være om man måler det med fuktmåler?

Ja jeg kapper emner på ca 130 x 50 x 40mm før tørking. Så har du litt å gå på når det skal trimmes ned etter tørking. Det vrir seg av og til veldig under tørking! Og du skal ende opp med et emne på ca 120 x 35 x 25mm. 

Jeg legger det bare på en dyptallerken i mikroen, slik at emnet får litt luft under seg. Så kjører jeg ett og ett minutt, lar den hvile noen min mellom hver gang. Snur litt på dem fra gang til gang og. Papir har jeg ikke giddet å bruke. Jeg slutter å tørke når jeg ikke hører noe fresing fra emnene lengre når jeg åpner døra. Evt når du kjenner svilukt - da har du dratt det litt for langt. :)

OBS: Ha noe tilgjengelig å slukke med HVIS det skulle ta fyr. Jeg har tørket en god del emner slik nå, og har kun opplevd en gang at det fikk et lite svimerke. Aldri tatt fyr.

Type blad: hvis du vil ha noen billige men gode blader så bestiller du karbon-bladene til Mora. Billigst å bestille direkte fra nettsiden deres i Sverige. Google it :) Husk tollgrensen på 350,-

Jeg har foreløpig holdt meg til relativt billige blad. Har akkurat kjøpt inn 3 stk Helle Folkekniven. Syns det er pene og gode blad. Og ikke for dyre. Ca 150 pr stk. 

Festemiddel? Lim du tenker på? Vanlig epoxy fungerer upåklagelig. Jeg liker disse sprøytene som fordeler resin og herder likt. Bommer man litt på blandeforholdet her kan prosjektet bli ganske forringet. Anbefales å finne en epoxy som har litt lang tørketid til de første prosjektene. Jeg bruker disse:

https://www.maxmaling.no/lagersalg/epoxy-rapid-lim-2-x-12-ml-detaljer

https://www.maxmaling.no/lagersalg/epoxy-universal-lim-2-x-12-ml-detaljer

Av knivblader er det mange fabrikksblader som er greie å starte med, både Helle og brusletto har masse å velge i, samme har Mora. Mora sine knivblader har jeg ikke helt sans for selv i formen, men Helle syns jeg har noen fine blader. Men det er jo smak og behag :)

Hvilket skaftmateria man skal bruke er jo også valgfritt, men en billig valbjørkbit koster ikke mange kronene. Klart ikke det heftigste mønsteret, men fungerer helt fint. Jeg ville også anbefalle å ha en egen bit til holk. Det er enklere å lage kniv med to deler enn en hel stor bit. 

Fremgangsmåte, da finner du  i tråden til @haretex .  Du bør ikke starte å lage en neverkniv, men man lærer mange knep ved å lese igjennom den tråden. Han har også lagd en strålende tråd om å lage slire. :)