Jump to content

Våpenlova og politiske parti


bosnes

Recommended Posts

Tja, de er jo også for å begrense magasinkapasitet til ti skudd...

Dermed er jeg ikke fornøyd med noen av partiene på Stortinget.

Men den største skuffelsen av de alle er FRP.

Og dette sviket håper jeg de får ta konsekvensene av...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, jeaant skrev:

Dette med SP og ti skudd er for å prøve å berge ting. Ikke for å være kjipe.;)

Så, hva var det de fikk forhandlet seg til for de ti "sølvpengene"? (Jeg hadde håpet på 30)

 

Problemet jeg har med de politiske partiene på Stortinget nå er at våpeneierskap er et privilegium.

Å fjerne eller innskrenke et privilegium er i mine øyne en form for straff.

 

Og vi vet alle hvilken forbrytelse vi skal straffes for. 

Så den nye våpenloven er på en måte Jesus i revers (Han døde på korset for våre synder):/

Edited by jlovold
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bosnes skrev:

 Stem Senterpartiet!

 

Hvorfor ikke bare erstatte valgsystemet med loddtrekning og en rotasjonsordning slik at alle disse folkene får sin millionlønn og stortingspensjon? Realiteten er at det er helt hipp som happ hvem som styrer (og der ligger hunden begravet, de forveksler ledelse med styring).

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hjelper ikke mye all den tid Senterpartiet har bestemt seg for at de faktisk ikke er et senterparti, men et fast innslag på sosialistisk side.

 

Dersom Sp kunne fortsatt sin vekst og dratt for eksempel FRP bort fra Europafantastene, hadde det vært grobunn for en solid koalisjon hvor man faktisk kunne stolt på at politikken deres blir gjennomført.

 

Sp i koalisjon med Arbeiderpartiet og alskens ulumske atpåklatter som SV og annet vil alltid være jegerens og sportsskytterens fiende.

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

De politiske partiene har virkelig fått vist sitt sanne ansikt når det gjelder velgere med våpeneierskap. Senterpartiet i sin alminnelighet og Jenny Klinge i særdeleshet skal ha kudos (lært uttrykket av @bosnes) for måten de har stått på for våpeneierne. Så får de andre partiene ta diskusjonen med sine tidligere velgerexD

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jepp  @Chiefen.v-2,  den er jeg med på, og jeg har faktisk foreslått det til Jenny i en mail for et par år siden, men her ligger det vel alt for mange bastante uttalelser fra SP som de strever med å gå tilbake på.
Forresten, var ikke Sponheim ganske så klar på at samarbeid med FRP aldri kom på tale for Venstre sin del ;)
Politikk er det muliges kunst, noe som aldri kan oppnås om en rir kjepphester.

Link to comment
Share on other sites

Nå skulle jeg egentlig ikke blande meg inn i denne diskusjonen. Men at Norges eneste parti med en distriktspolitikk (Sp) skal samarbeide med det partiet som jobber hardest for å ødelegge distriktene (Frp) fordrer at førstnevnte glemmer alt de står for eller at sistnevnte tar til vettet. 

Det er to grunner til at jeg ga meg med sau: Jerv og Frp. 

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Kompromiss, medbestemmelse, gjennomslag og hestehandel. 

Hvis du har et dårlig forslag og jeg har et dårlig forslag så stemmer vi ja begge to. 

Demokrati hadde vært fint det, vi skulle enten forsøkt det eller hatt en snill diktator. (Altså meg). 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Det var Høyre som kom desidert dårligst ut av dette. Om man er glad i sine eiendeler og liker jakt/skyting er ikke Høyre partiet for deg! Det er noe alvorlig galt når det er umulig å skille høyre og Sv fra hverandre på et spørsmål om eiendomsrett, og Arbeiderpartiet fremstår som en drøm i forhold..  Nei,  det er noe som er riv ruskende galt i høyre.

Edited by skog
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, skog skrev:

Det var Høyre som kom desidert dårligst ut av dette. Om man er glad i sine eiendeler og liker jakt/skyting er ikke Høyre partiet for deg! Det er noe alvorlig galt når det er umulig å skille høyre og Sv fra hverandre på et spørsmål om eiendomsrett, og Arbeiderpartiet fremstår som en drøm i forhold..  Nei,  det er noe som er riv ruskende galt i høyre.


Jeg kan bare ikke forstå hvorfor de har valgt å kjøre en så beinhard retorikk overfor dette? Hva har de å tjene på det liksom?
INGEN hadde brydd seg om de bare stille bøyde seg ned på kne og tok EU direktivet i stilhet. (bortsett fra skyttere)

Link to comment
Share on other sites

SP var i mange år ett bonde-parti jeg ikke ofret så mye som en tanke. 

I de senere år har jeg derimot oppdaget at dette partiet deler min oppfatning i ganske mange saker som jeg interesserer meg litt ekstra for.

 

Våpenrettigheter (privilegier) alene er ikke grunnlag for å velge side i politikken, men behandlingen av dette lovforslaget griper inn i andre viktige områder som rettssikkerhet og eiendomsrett, og SP har vært soleklare hele veien. 

Våpen har ikke lenger en sentral rolle i samfunnet, og det er beundringsverdig at SP står opp for det de mener i denne saken. Dette er en uviktig sak for landets generelle ve og vel, og de risikerer å støte bort flere velger enn de tiltrekker seg gjennom denne saken. Jeg mener det står litt respekt av det vi har sett her.

 

Baksiden ved å stemme SP ved forrige valg var de potensielle samarbeidspartiene. Etter å ha sett hva de borgerlige egentlig står for, så er jeg mindre bekymret for dette aspektet ved neste valg. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Husk at en stemme på Sp er også en stemme på Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og trolig Miljøpartiet de Grønne. Ingen av disse er særlig gode venner til skytesporten og jakttradisjonene. 

 

Sp har vært en garantist for røde regjeringer siste 15 år, og deres politikk. 

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 Eg konstanterer at Jenny Klinge frå Senterpartiet er den einaste som har sett seg skikkeleg inn i saka, og som støttar lovlydige jegerar og skyttarar. Ho har gjort ein skikkeleg jobb i denne saka. Håper at jegerar og skyttarar hugsar kva parti dei skal stemme på neste gong! Høyr Jenny Klinge sitt innlegg ca. 22.40 ut i denne videoen:

 

https://stortinget.no/no/Hva-skjer-pa-Stortinget/Videoarkiv/Arkiv-TV-sendinger/?mbid=/2018/H264-full/Storting/03/08/Stortinget-20180308-095517.mp4&msid=283&meid=10103

 

Må i all beskjedenhet innrømme at ho har fått god informasjon frå informert hold...

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jenny Klinge skal få en mail i fra meg i morgen tidlig, med en takk for forsøket, samt en forklaring på hvorfor jeg fra nå kommer til å stemme SP, selv om jeg aldri har gjort det før.

 

Men må si at politiker forakten min fikk en kraftig oppsving då jeg så det storslåtte oppmøtet i stortingssalen i dag....

Ikke bare sløser de med våre skattepenger, lokalt og sentralt. Men de gir faktisk blanke faen i hvordan de fremstår overfor velgerne når de briljerer med sitt fravær i stortingssalen når lovendringer skal vedtas, og det gjelder ikke bare denne saken.

 

Jeg har aldri hatt tiltro til en politiker, det er det sleipeste folkeslaget vi har i dette landet. Men allikevel så stemmer jeg ved valget, for da har jeg vertfall klagerett.

 

Men nå tror jeg faktisk at jeg har blitt prinsippfast SP velger, selv om jeg er uenig i mye av det de mener, og hvem de samarbeider med, så er vi enig i det som er viktigst for meg etter alt dette, og det er eiendoms retten.

Link to comment
Share on other sites

Har følgt denne prosessen med ny våpenlov ganske tett i eit par år.  Ja , eg innrømmer tvert at eg har fora enkelte stortingsrepresentanter med informasjon, det gjeld Senterpartiet og Jenny Klinge. Når eg skal vurdere prosessen i ettertid, så er eg veldig imponert over Senterpartiet. Er også veldig skuffa over Høgre. Frp var bra informert og på hugget med Ulf Lerstein som leiar i justiskomiteen, men han måtte no stikke, og etterfølgeren hadde ikkje peiling..  Konklusjonen mi!n pr. d.d. er at det er kun Senterpartiet som bryr seg om oss!  Du får gjere dine eigne tankar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, 1937M98 skrev:

Jenny Klinge skal få en mail i fra meg i morgen tidlig, med en takk for forsøket, samt en forklaring på hvorfor jeg fra nå kommer til å stemme SP, selv om jeg aldri har gjort det før.

Du må hilse;)

Link to comment
Share on other sites

På 8.3.2018 den 0.11, klabbogbabb skrev:

Sp i koalisjon med Arbeiderpartiet og alskens ulumske atpåklatter som SV og annet vil alltid være jegerens og sportsskytterens fiende.

 

Det er et uttrykk som heter: "Hva skal man med fiender, når man har slike venner?".

 

Etter de siste dagers saks- og stortings-behandling, hva er det du finner så "vennlig" i forhold til skytterne, med regjeringkoalisjonen Høyre, Frp, Vesle-Høyre, og deres gudelige garantist KrF?

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

Det er et uttrykk som heter: "Hva skal man med fiender, når man har slike venner?".

 

Etter de siste dagers saks- og stortings-behandling, hva er det du finner så "vennlig" i forhold til skytterne, med regjeringkoalisjonen Høyre, Frp, Vesle-Høyre, og deres gudelige garantist KrF?

Overhodet ingenting. Poenget mitt var at de røde partiene har vist seg å være langt mer fiendtlige, og dersom Sp skal fortsette å være hoffnarr og lilleputt i en rød koalisjon, vil dette også fortsette.

 

Virker som vi har hatt blå regjering litt for lenge siden folk har glemt hvordan den røde gjengen oppfører seg i regjeringskontor.

 

Den eneste løsningen her vil være et massivt større Sp som først og fremst er villig til å forhandle med hvem som helst, men som også har mulighet til å velge og vrake blant regjeringspartnere.

 

Det ser ikke ut som det er så mye vilje for det første i Sp, men det spørs om ikke pipen kunne fått en annen låt hvis de innser at den prosenten av befolkningen som eier våpen kunne gjort dem til kongen på haugen.

Edited by klabbogbabb
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, klabbogbabb skrev:

Poenget mitt var at de røde partiene har vist seg å være langt mer fiendtlige, - .

 

Man bør ikke kritistere politikerne alt for mye for faktaresistens, når man sjøl slanger om seg med usannheter.

 

Faktum, som det heter juridisk, er at Arbeiderpartiet er sterkere forsvarer for "eiendomsretten" enn Høyre. Og SVs mann i justiskomiteen uttrykte et mer nyansert syn, både på "inndragningen" og med fjerningen av 48-timers-regelen, enn den eplekjekke holdningen til Høyres representant.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er faktisk skremt over at våpeninteresserte faktisk tror at SP sammen med sosialistene skal berge dagen mht opprettholdelse/liberalisering av våpenloven.

 

Nordmenn er kjent ute i Europa for å være naive så kanskje man ikke burde være overrasket over dette riktignok.

 

Man trenger ikke se til utlandet heller. Se til Tromsø hvor jeg bor. Ap/SV/Rødt og SP tok over kommunestyret ved forrige valg og begynte umiddelbart kamp mot all skytesport i kommunen.

https://www.itromso.no/meninger/2016/08/10/«Kan-vi-ikke-bare-lage-en-sytebane»-13159445.ece

 

Edit:

Nå er jeg forøvrig helt enig i at Høyre er nikkedukker til Brüssel (i likhet med AP), men slik SP har posisjonert seg er en stemme til det partiet bensin på bålet etter min mening.

 

Edited by bback
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Da burde skytterne melde seg inn i SP og videreføre den flotte jobben Jenny Klinge og andre gjør i skyttersaken :D Det sto ikke i innlegget at aksjonen på FeisBukk var startet av politikere fra de tre partiene du nevner.

Det finnes mange artikler rundt teamet.

F.eks fra NRK:

https://www.nrk.no/troms/all-skyting-stanses-fra-september_-_-dette-er-et-ulovlig-vedtak-1.13022025

 

Faktaet er at med en gang det ble skifte i kommunestyret etter 2x4 år med FRP og Høyre ble skytebanen i Tromsdalen plutselig ansett som ulovlig.

Det har vært full krig med venstreradikale aksjonister som faktisk har oppholdt seg i leirduebane områdene + pistolbanene (24/7) mens kommunen jobbet iherdig med å støtte aksjonistene. Politiet fikk ikke lov av kommunen å fjerne de ulovlige aksjonistene heller. Fylkesmannen anså kommunes vedtak som ulovlig og gjeninnførte lovligheten med skytebanene, men kommunen gav seg ikke. Ble mye advokat-mat og nå er banene stengte.  

 

Tromsø kommune  som er sosialiststyrt med støtte av SP (frem til kommunevalget hvor jeg håper de blir fjerna) har mao stanset det meste av skytesport i byen.

Edited by bback
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Heldig for Høyre og FRP at de slapp å gjøre de vedtakene xD En lokal sak er et syltynt argument når vi har en H/FRP konstellasjon som trumper igjennom den nye våpenloven.

 

Her er bakgrunnen til saken med skytebanen i Tromsdalen. Hentet fra ITrøsø.

 

Skrevet av  Per Eliassen

Det er kommet for dagen, grundigere enn noen gang, at de mildt sagt har tatt seg til rette i Tromsdalen – mot bedre vitende. Den 9. mai 1966 fikk foreningen et enstemmig avslag fra formannskapet, at såkalt lerdue- og sportsskytebane i Tromsdalen ikke innvilges. Der ligger fakta i saken. I tillegg ble det fastslått at skytebaner tilhører fareområder, og krever en reguleringsplan.

Saken ble forelagt reguleringssjefen, politimesteren og friluftsnemnda, og arkivert for fremtiden – trodde man.

Glimt skytterlag gikk i tillegg på en smell i 1971, da de fikk avslag fra kommunen om å etablere en militær og sivil skytebane. Glimt kunne eventuelt flytte til Kjoselvdalen, der forsvaret for lengst var etablert, men ingen glimtvis reaksjon.

Til overmål – Glimt fikk i 1984 et slags plaster på såret. De skulle få forlenget sin festekontrakt med 20 år, om de forlot Tromsdalen uten omkostninger for kommunen. Som kjent – Glimt skrev aldri under på en forlengelse, og leieavtalen med kommunen kunne sies opp med ett års varsel fra 1985.

Det er som annonseringen fra Aftenposten for tiden sier – at politikerne stiller krav til folket, men ingen stiller krav til politikerne. Skytebanesaken i Tromsdalen tør være et godt eksempel på politikernes evner. Da handler det om å gjøre gode miner til slett spill. Ingen kan si at det har vært mangel på krav.

Det har i sannhet pågått såpass lenge, at det går på tilliten løs. Det undertegnede tidligere bare har hørt, og omtalt, er nå faktisk bekreftet av Hanne Johnsen. Hun er ikke tilhenger av saksbehandling på sviktende grunnlag, og vil ha sannheten på bordet. Det hun i løpet av den senere tiden har gravd frem i både kommunale papirer og protokoller i TJF, levner aktørene mildt sagt liten ære.

At TJF har gått til erstatningskrav overfor Per Rein i Nord-Troms Tingrett, blir i dag latterlig. Hva er det TJF må gå til retten for å få erstattet? Det sier ikke lite om hvor saken til TJF i realiteten står på folkemunne, når utenforstående har betalt boten. Det hele er egentlig oppsiktsvekkende, og Tingretten burde med fordel ha tonet ned og droppet saken. Det er allment kjent at det der i gården foreligger en historie som kanskje ikke er helt god i skytebanesaken.

Da gjenstår bare å rive den omstridte bommen, og avlevere restene til Remiks. På den annen siden har TJF og Tromsø Pistolklubb en jobb å gjøre opp i dalen, med å tilbakeføre det området de tok seg til rette i.

I kommunale irrganger er som kjent alt mulig. Det var neppe vanskelig for personer med tilknytning til nevnte miljøer, å stikke sakspapirene bort på ukjente steder. Slikt skjer ikke tilfeldig, men temmelig bevisst.

I sakspapirer skrevet av parksjef Rune Austad i 1984, påpekes en betydelig konflikt med friluftsinteresser alt i 1966. Endringer i bosetting og samfunnet for øvrig, hadde i 1984 forsterket graden av livsfare i forhold til prosjektiler og rikosjetter i turområdet. Intet mindre enn en tungt brukt skytebane var til hinder for økte rekreasjonsbehov i vakker natur.

Der ligger et skille i kommunal ansvarlighet overfor befolkningen. Kommunal, fordi ansatte alt hadde fjernet sakspapirene da en ny parksjef tiltrådte i 1985. I nye sakspapirer endret forhistorien seg – nå til fordel for skytebaner. Kravet til sikkerhet for en stadig voksende befolkning blir tilsidesatt.

Til overmål bygges både leirdue- og pistolskytebane uten en eneste søknad. De krøp til korset med tårevåte øyne etterpå, men det hjalp ikke.

Til tross for innrømmelser av de aktuelle partene, ser byutviklingssjef Mette Mohåg saken gjennom egne briller. I 2015 skrev hun til fylkesmannen, og bemerket at ulovlighetene kun var knyttet til bygningsmessige tiltak. Og så – «Kommunen vurderer ikke at det gjelder skyteaktiviteten som sådan, som vi anser som en lovlig etablert bruk av området».

Glimt var greit nok etablert i 1955, men 10 år senere søkte TJF om å få bygge lerdue- og sportsskytebane. Som nevnt – de fikk blankt avslag. Spørsmålet da er om Mohåg har fått med seg at TJF likevel bygde 16 standplasser – uten å søke offentlige tillatelser? Og – har hun fått med seg at Tromsø Pistolklubb gjorde det samme?

Byrådsleder for finans, Jens Ingvald Olsen, er åpenbart ikke like sikker i saken som byutviklingssjef Mohåg, i spann med byggesakssjef Laila Falck. I brev av 8. februar 2016 ber han Eiendomskontoret om å vurdere muligheten for å stenge skytebanen i Tromsdalen, herunder konsekvensene av en slik stenging.

I tillegg ber han kommuneadvokaten se nærmere på Byutvikling og Eiendomskontorets vurderinger av saken – og om premissene for vurderingene er riktige.

Slik kommuneadvokaten forstår saken, ifølge hans brev, knytter finansrådens spørsmål seg til at kommunen aldri har gitt formell tillatelse til etablering av de omstridte skytebanene. Ikke 193 mål, men kun 30 mål som i sin tid ble godkjent som riflebane for Glimt.

Om byråden, etter Byutviklings dypere utredning, ønsker en fornyet vurdering, kan saken forelegges kommuneadvokaten til vurdering, vedlagt Byutviklings aktuelle dokumenter.

Slik står det i brevet fra kommuneadvokat Morten Hermansen.

Som antydet i nevnte brev, var det bare Glimt som hadde tillatelse til å skyte. Men som Hanne Johnsen har anført – i mellomtiden ble begrepet «tillatelse» omdøpt til en «rett». Beleilig nok for aktørene, for en «rettighet» må erstattes. Det stilles nå klare spørsmål internt i kommunen, om rettighetene egentlig var oppfyllt.

Ifølge møteprotokollen i TJF var det dog en hake i saken. Foreningen visste at det fantes to leieavtaler mellom Glimt og grunneier Jensen. De visste også at Glimt ikke hadde tinglyst sin kontrakt på den aktuelle delen av leiearealet. I protokollen 4. februar 1985 ble det derfor skrevet at deres avtale foreløpig ikke kunne tinglyses.

Til alt hell hadde noen begynt å sette kravet til allmenheten foran utvidet skyting, men det er fortsatt grunn til å forbauses. Politikere, i alle fall den gamle garde, har vandret rundt, vel vitende at alt oppe i dalen var bygd ulovlig.

Daværende kultursjef, Kåre Sørensen, var sågar med på befaring i området, og pekte ut ulovlighetene. Men ble det gjort noe? Tilsynelatende intet. Fagsjef Mariann Knapp nektet sågar å sjekke manglende kontraktsforhold. Hun ville bare se fremover. Den eneste som den gang la sannheten på bordet var Per Rein.

At skytebanesaken i Tromsdalen skal vurderes i Byutvikling nok en gang, er egentlig et dårlig signal. Byutvikling har, dog med en annen sjef, en slags norsk rekord i undergraving og trenering av en meget viktig sak for vinterbyen Tromsø. Det skjedde på tross av at byens politikere gikk for en løsning av Arctic Center i snørike Håkøybotn. Byutvikling trenerte bevisst saken i over 30 år, før daværende kommuneadvokat grep inn og sa stopp. Det dukket sågar opp brev fra en saksbehandler med klare politiske utspill.

Tilliten til Byutvikling er deretter. De har i realiteten en stor jobb med å rette opp troverdigheten til bysamfunnet.

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Du postet altså ett subjektivt - langt - innlegg fra en av forkjemperne for restriksjonene som venstrekreftene innførte. Ikke noe partinøytralt redaksjonelt innlegg mao. Vedkommende tilhører også den venstre fløy politisk. Hva beviser dette?

 

Fakta:

Tromsdalen skytebane(r) har eksistert i over 50 år. Når de rød-"grønne" (inkl SP) tok over i kommunen så ble med en gang arbeidet med å få fjernet skytebanen(e) intensivert. Faktisk var de så rask i svingene at de gjorde rettslige feil som videre førte til at fylkesmannen underkjente beslutningene.

Fra en av Norges mest kjente røde aviser:

https://www.nordlys.no/skytebanesaken/fylkesmannen-opphever-skyteforbudet-i-tromsdalen/s/5-34-563176

 

Det verste av alt var at de ei heller var interessert i å diskutere en evt flytting. De ønsket bare å få stanset skytingen. De klarte det til slutt (mye advokatmat...og enda mer advokatmat) og Tromsø Jeger og Fisk dro inn årene til slutt. Her står vi da...uten mulighet å knerte leirduer....og forvist til huler under bakken for å skyte pistol....

 

Jeg vet at det er en del som stemmer SP på forumet her og kunne godt gjort det samme selv  -  om de har funnet tilbake til røttene sine. Der var tross alt ett sentrumsparti før de prostituerte seg til venstrekreftene i 2005.

Sistnevnte vil alltid være mer restriktive til våpen blant sivil befolkningen. Det finnes intet unntak. Se til utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...