Jump to content

Noen som kan hjelpe meg med informasjon og verdi?


OleKV

Recommended Posts

@OleKV: Kan du ta bilde av flaten der løpene klakker ned når du lukker haglen? Det er sannsynligvis noe mer informasjon der. Turde ikke gi meg ut på noen spådom om haglen fordi forskjeftet så litt uvant ut:$

...og gjerne gi en forklaring på åpningsmekanismen.

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Berbu skrev:

Hagla er en husquarna mod 20

verdi er Ca 3000,- 

 

 

edit: ser når jeg åpner øynene litt at det selvfølgelig ikke er en mod 20 pga åpningsmekanismen er feil.

 

Da blir det kanskje pris på to halvlitere da, Berbu? 😁

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Ja det var det. Plutselig så oppdaget jeg "nøkkelen" som åpner haglen (så ikke skogen for bare trær):$

Serienummeret er 7266 og i Husqvarna sine produksjonsdata er hagler med serienummer under 16928 produsert i 1884 og tidligere.

Hva sier K med krone da, Doc? Er Kongsberg og Husqvarna synonymt? Er dette et våpen som er våpenteknisk interessant? Det er da ikke registreringspliktig og mer interessant for samlere? Står ihvertfall her som grønnskolling og er imponert over hvor flott våpenet ser ut og hvor kontant mekanikken er. Gøy dette jo! 

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, seawolf skrev:

Kan det stemme at sabelbajonett 1859 med 23 mm. hull er laget i et noe begrenset antall?
Og at den ble brukt sammen med Kongsberg 18 lødig kammerlader?

Til bruk på M/1859 18 lødig kammerlader ja. Og forandringsmodellene 49/55/59. Litt usikkert, men i følge Hanevik muligens i 1700 eks. I motsetning til M/1860-bajonetten med 19 mm hull som kom i over 50000 eksemplarer da den også ble brukt på Remingtongeværene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hva er årstallet på den tillatelsen? Og hvem har utstedt den?

Det er datert - 45 og utskrevet av stedfortreder for politimester i Klæbu (tar dette på husken da jeg har hoppet til køys, men kommer med korreksjon i morgen hvis jeg har husket helt feil :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, 8X68S skrev:

Kunne godt tenkt meg å se et bilde av hele tilatelsen, hvis du har lyst og anledning til å legge det ut.

Har kost meg med de andre bildene du har lagt ut. Den hagla di er beint fram vakker. 

 

20180308_070101.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det noen av herrene som våger seg på en verdivurdering her? Tenker nok å beholde våpnene på grunn av affeksjonsverdi med mindre det dukker opp "an offer we can't refuse", men hadde vært gøy å høre hva dere tenker med den informasjonen som foreligger. Har også pusseutstyr intakt i tre og en liten papirpose med diverse fra Kongsberg. 

Link to comment
Share on other sites

Bæretillatelsen bør du ramme inn, og henge opp ett sted den ikke utsettes for direkte sollys. På mange måter har nok den en større historisk verdi enn hagla.

Kan ikke uttale meg om priser da jeg ikke har god nok kjennskap til Husqvarna hagler, men hadde nok gitt litt mer for hagla enn 3000 som ble nevnt.

Hadde den vært reg. pliktig, så er saken en annen, da kan du dele verdien på 2, og trekke fra moms på gamle, men ikke antikke våpen

 

Du har vel tilfeldigvis ikke Kragen som står nevnt på tillatelsen også? det hadde vært noe av en samling da

Link to comment
Share on other sites

Hagla er en Husqvarna mod 42.Denne modellen ble produsert mellom 1879-1899.med forbehold.Husqvarnas arkiver er noen mangelfulle,samt at det finnes børser som egentlig aldri er bygget...Hvis mine antagelser er riktige,er det en sjelden modell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, Rigby skrev:

Hagla er en Husqvarna mod 42.Denne modellen ble produsert mellom 1879-1899.med forbehold.Husqvarnas arkiver er noen mangelfulle,samt at det finnes børser som egentlig aldri er bygget...Hvis mine antagelser er riktige,er det en sjelden modell.

Så spennende, Rigby! Hadde vært gøy å høre mer dersom du skulle snuble over noe utfyllende informasjon i Husqvarnas arkiver! Takker så mye for innspillet! 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder verdi,så vil jeg ikke komme med noe bastant.Det kommer an på hvilken stand børsa er i.Den ser veldig original ut,ingen som har tuklet med den.Sjekk pipene innvendig,puss forsiktig gjennom..Sjekk for sprekker etc i treverk.Er den fin,og hel bør den være verdt noen tusenlapper for en samler.Den vanligste,og simpleste hanebørsa til Husqvarna,mod 20,går her i landet for 2-3000,- ti ganger mer enn i Sverige.Der går de som regel i søpla...Men denne modellen du har var ei dyr børse da den var ny.Gravert,og fin er den.Hvis du ikke er helt blakk,så behold den er mitt tips.Gjør den skikkelig ren,få en kompetent børsemaker til å måle godstykkelsen i pipene.Er den ok,og den er fri for gravrust,kan du skaffe deg noen svartkruttpatroner og ta den med deg på skauen en solskinnsdag.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...