Jump to content

Utgangshastighet 308 Winchester 168 Gr Barnes TSX


roffiboy

Recommended Posts

Hei

 

Jeg vurderer å bruke 168 Gr Barnes TSX (308w) til jakta i høst (reinsjakt). 

 

Leser av data at den kula gir 2650 fps i utgangshastighet. Som igjen vil si: 808 m/s. 

 

Mitt løp er 42cm.

 

Er det noen som har erfaring eller noe data på hvilken utgangshastighet jeg ca vil få?

 

(vet jeg kan bruke chrono, men har ikke det tilgjengelig)

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Du vil nok slite litt med å få bra hastighet med 168grs TSX og det korte løpet. 

 

Jeg bruker 150grs TTSX med 50,5grs CFE bak. Dette er ikke maks i min rifle eller i hh til Hodgdon tabell, men gir veldig bra presisjon og 858m/s i 45cm pipe. Må ha bra hastighet med disse kulene er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vurdert Federal 165 gr trophy bonded tip. Den kjøper du som ferdig ammunisjon. Den gir 813 m/s i mitt 308 win løp på 43 cm. Har skutt både elg, hjort og villrein med denne løp/ammo kombinasjon med fin ekspansjon på de kulene jeg har funnet igjen.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med 150gr sbt er at man med litt flaks får "samme" treffpunkt og ballistikk med natoammo, feks GGG147gr. Da kan man trene mye selv om man ikke lader. GGG nato koster jo 40% mindre enn 6,5 skytterlagsammo.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Har en Sauer 101 i 308 med 43cm pipe.

 

Hornady Superperformance InterBond 165 grain har oppgitt 865 m/s, målt til 820 m/s (ved -4 grader). Ca 5% tap i m/s. 

 

Norma Golden Target 150 grain har oppgitt 830 m/s, målt til 765 m/s (ved -4 grader). Ca 8% tap i m/s. 

 

Håper det kan hjelpe litt😊

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått på prøvd med kronograf. 

 

Dette er det jeg fikk med Magnetospeed: (trainer er min treningskule)

 

Lapua Mega (12g) = 730 m/s

Federal Trophy Bonden tip (165g): 788 m/s

Lapua Trainer: 855 m/s

Edited by roffiboy
Link to comment
Share on other sites

Har brukt mest Accubond selv, men virker som Hornady Superperformance er ladet ganske friskt i forhold til annen ferdigrullet ammo. Ca 80 m/s ekstra fart i et kort løp er ikke dårlig.

Er det Interbond som er mest tilsvarende AB, eller noen andre fordeler med AB?

 

Byttet fra 6,5 til skamkappet 308, så må finne ny medisin til rein, hjort og elg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...