Jump to content

Garderobe på 8 våpen


Target

Recommended Posts

Ny våpenlov skal behandles til torsdag og selv om halvautomatiske rifler muligens blir forbudt, kan det se ut som om den generelle våpengarderoben utvides med 2 til 8 våpen. 

 

For meg er det faktisk greit.

Edited by Target
  • Thanks 1
  • Confused 2
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Det er en relevant opplysning, og bra for de det gjelder, men det kommer med en bismak. Dersom loven blir vedtatt uten endringer, kan politiet kreve å få komme inn hos våpeneiere uten forhåndsvarsling, noen våpen kjøpt lovlig kan nå bli ulovlig å eie, og det kan se ut som det legges opp til en garderobe for sportsskyttere, regulert i forskrift. I tillegg spesifiserer loven at "samfunnets sikkerhet" skal gå foran hensynet til enkeltpersoners rettigheter. Dette, og prosessen frem til hit vi er, er dekket i noen av de lengste trådene kammeret har hatt.

Link to comment
Share on other sites

@Target: Du må huske en av de viktigste retningslinjene her på Kammeret: Vi (de ekte våpeneierne) har mange fiender (egentlig har vi stort sett bare fiender). En av de verste fiendene er Myndighetene. Hvis du nevner en minste liten sak om Myndighetene som kan oppfattes som positivt, blir du lett sett på som en smisker eller en overløper. Egentlig trenger en ikke å se positivt på noe. For sannheten er at alt går til helvete.

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Target skrev:

Tenkte at ikke alle var klar over at garderoben kan bli utvidet til 8 våpen.

 

Det er sikkert mange som ikke er klar over det, men en ikke ubetydelig andel av dem vet antakelig ikke at det er noen "jaktvåpengarderobe" i det hele tatt.

 

Noen av oss har påpekt, i den aktuelle tråden, at dette egentlig er "tilbake til start". Svenskene har hatt "garderobe" på 8 jaktvåpen en del år, og som vanlig vil Norge kopiere svenske dumheter. Og gjerne gjøre dem enda litt dummere, som i dette tilfellet resulterte i at antallet våpen ble redusert til 6. At noen om sider går tilbake på det dummeste av noen av dumhetene sine, heiser ikke jeg flagget for.

Link to comment
Share on other sites

I og med at den andre tråden er forbeholdt debatten rundt halvautomatiske våpen så er vel denne tråden helt grei den da? Dette er vel det eneste positive med prosessen rundt direktivet etter min mening. Selv ble jeg først klar over dette etter å ha lest meg gjennom forrige tråd - og det tok jo tid :)

Link to comment
Share on other sites

@Skjøttarstuggun jeg er ikke tilhenger av konspirasjonsteorier, og jeg tror ikke den nye våpenloven er resultatet av en konspirasjon.

Men det er mange problemer med prosessen, slik den fremstår på bakgrunn av tilgjengelig informasjon.

Det jeg er opptatt av, er den faglige kvaliteten på de lovene som utarbeides, deriblant at det gjøres en grundig analyse vedrørende virkning og bivirkning. 

Vi kommer skjevt ut allerede fra start. NOU 2012-14 (22. Juli rapporten) med sine mange feil har stor påvirkningskraft. EUs våpendirektiv er en udemokratisk innført rammebetingelse for den nye loven, som i stor grad baserer seg på forhold som ikke gjelder i Norge. I tillegg finnes det ikke offentlige tall på hvor mange lovlig ervervede våpen som benyttes i våpenkriminalitet, vi vet bare at tallet er veldig lavt.

 

Når vi så leser offentlige uttalelser samt de begrunnelse som er nevnt i innstillingen, så sitter jeg igjen med et inntrykk av at personer som ikke helt vet hva de holder på med, har laget ett lovforslag med flere logiske feil, der formålet er å løse problem som kanskje bare finnes i det mangelfulle bakgrunnsmaterialet de sitter på.

 

At noen partier vil begrense våpeneierskap så langt som mulig er vel ingen hemmelighet, men jeg tror ikke de øvrige partiene hverken har ønske om eller evne til å samarbeide om å gjøre livet vårt vanskelig. Derimot bør vi kunne kreve at det gjøres et godt faglig arbeid, og at lovlydige våpeneiere ikke blir underlagt flere krav eller forbud hvor man ikke lett kan identifisere de sikkerhetsmessige fordelene.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 3/6/2018 at 8:13 PM, Target said:

Ny våpenlov skal behandles til torsdag og selv om halvautomatiske rifler muligens blir forbudt, kan det se ut som om den generelle våpengarderoben utvides med 2 til 8 våpen. 

 

For meg er det faktisk greit.

 

 

Noen som har noen updates på når dette trer i kraft? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2/16/2021 at 11:58 AM, Jegermeistern said:

 

Så da flytter jrg til Brasil vist det blir strengere her til lands. godt å varmt, NRK liker de ikke, hyggelig lokalbefolkning samt så mye våpen å ammo jeg kan drømme om. Whats not to like. Må finne brasilianske finn.no å se på hus.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, madlychip said:

Så da flytter jrg til Brasil vist det blir strengere her til lands. godt å varmt, NRK liker de ikke, hyggelig lokalbefolkning samt så mye våpen å ammo jeg kan drømme om. Whats not to like. Må finne brasilianske finn.no å se på hus.

Kriminalitet og forurensing totalt ute av kontroll

Malaria

Zika

Korona

Enorm fattigdom, som driver mye av kriminaliteten

 

Men man kan sikkert ha flere enn de minst 50-60 våpnene man lovlig kan ha her hjemme, så kjør på 🙄

 

K

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Bodde med en Doktorgrad stipendiat fra Rio i Brasil for en del år siden.

Han sa at lokalpolitiet aksepterte at de lokale stjal fra turister... 

Men om de skadet turistene på noen måte, så "forsvant" de..

 

Tropa de Elite... kjempefilm fra Rio som han anbefalte.
Eller "Elite Squad" på engelsk.

Link to comment
Share on other sites

RSA er også helt supert så lenge man har "overwatch". Gutta som passa på oss hadde pistol i beltet, og AR15 i reim, og magasiner nok til å både starte og avslutte en mindre krig. 

Jeg hadde neppe hatt like mye høy i hatten på landeveien mellom Pretoria og J.Burg om kvelden om jeg var alene. Men om det er sånn man vil ha det, så kan en nok ha både fint hus (med tilhørende gjerde/ mur piggtråd/ glasskår, videoovervåkning, saferoom, wtf) og hauger av våpen der også.

Realistisk sett er vel trafikken det farligste uansett.

 

IMG_6823.JPG.a8800f5997947f49bb518a17d8deadab.JPG

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...