Jump to content

Førstereisgutt til Sør Afrika, påsken 2018


Wildbeard

Recommended Posts

Litt på impuls er tur til Limpopo i påsken bestiltB| Kudu, Springbuck, Warthog og Impala er på listen. Har endel hjemmerulla Lapua Mega, CAL 30, 185grs på boks. Med riktig skuddplassering er det tilstrekkelig på Kudu? Andre kulevalg å anbefale? Ettersom dette er min første tur er jeg usikker på hva man skal pakke. Liker å reise lett, gjerne bare våpenkoffert og en liten sekk som håndbagasjen. Ser at jeg får problemer ettersom ammo må oppbevares separat. Bortsett fra nødvendigheter som våpen, papirer, penger og pass, hva er et must i bagasjen?

Har med kikkert, kamera og litt klesskifte. Hva sier reglene der nede ang natt-optikk?¬¬

 

Tips og råd på veien mottas med stor takk:-D

 

Link to comment
Share on other sites

Holder i massevis! Kudu blir ikke regnet som spesielt hardskutt. Har selv god erfaring med min 6,5x55.

Personlig ville jeg hatt med en håndkikkert, ei vindtett jakke til kjølige morgener/kvelder, lange og korte bukser, hatt/caps og godt skotøy, f.eks. lave fjellstøvler. Ikke nødvendig å fylle kofferten med mye klær, da det som regel er klesvask tilgjengelig i lodgen.

Skitt jakt!

Edited by Fanten
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du må ha innsjekket baggasje for sluttstykket. I tillegg må du påregne å måtte sjekke inn ammo som eget kolli, så denne må være låsbar, solid og lett.

Om det ikke er et veldig viktig poeng å jakte med eget våpen, bør du vurdere å bare leie der nede. Våpenparken der er jevnt over meget bra. Da slipper du veeeldig mye stress. Eneste grunn til å ha med eget våpen, uten om sentimentale grunner, er om man skal drive spesiell jakt (langhold, åpne sikter, håndvåpen, munnlader etc.)

Har selv reist uten våpen 2 ganger, og det er en velsignelse. Får alt man trenger i håndbaggasjen. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med gjennomgående bilett klarer jeg ikke helt å se hva som stresser? Sjekk inn i Oslo og du ser ikke bagasjen før du er framme. 

Ha allt av papirer ferdig utfyllt på forhånd. Kopier av pass, våpenpass, tolldeklarasjon, saps520. Utskrift av bilett/reiserute. Ta med (minst..) to kredittkort, utstedt av ulike selskaper, registrer begge på paypal. Ta bilder av bagasjen, skulle den forsvinne er det 100x enklere å vise bildet enn på skoke-engelsk prøve å beskrive.

Clas Ohlson selger noen små Pelicase-kopier, passer perfekt til ammo. Låses med hengelås. Greit å ha hengelås med samme nøkkel på alle bager/kofferter.

Har en litt lett for å få feriemage anbefales en tur innom legen og få en omgang med koleravaksine (2 drikkedoser med noen uker i mellom).

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har reist med våpen 8 eller 9 ganger, og som sagt 2 ganger uten, og synes forskjellen med og uten er en vesentlig faktor. Man må jo tenke på det allerede ved bestilling av billett/ valg av flyselskap, påregne at man må bestille pr tlf, eller i det minste ta en telefon og avklare div spørsmål 100% før man evt booker. Så må man få forhåndsklarering registrert i systemet, og være helt sikker på at det faktisk er registrert, så man ikke står som et spørsmålstegn på Gardermoen. Innsjekken går deretter knirkefritt, og om man ikke flyr igjennom et transittland som krever at man må sjekke våpen inn og ut selv om billetten går hele veien (bla Amsterdam etter sigende), går det knirkefritt helt til Johannesburg. Tollklareringen der er også ganske rett fram, men man må påregne inntil 3 timer dersom kødd og kø.

Dersom videre innenlandsfly er det innom et nytt kontor for kvittering, for så å sjekke inn våpen på nytt. Her er det viktig å sjekke at dette flyselskapet faktisk tar våpen (South African Airways er ok, mens South African Express IKKE er ok). Ingen selvfølge selv om billetten er booket sammen med resten av reisen, gjennom et hovedselskapet e.l.

Når man kommer fram til endestasjon er det ny runde med kvittering for våpen, og alt er fint.

I tillegg må man regne ekstragebyr for spesialbaggasje.

Alt dette går helt fint om man planlegger litt, og ingen av disse ellementene er i seg selv spesielt stressende. Men selv opplever jeg at alt til sammen er et betydelig stressmoment, i stedet for å bare kjøpe en billigbillet på finn og pakke håndbagasjen på 10 minutter.

Likevel fortsetter jeg å ta med våpen gang etter gang... 🤔

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Et brennhett tips er forresten å trene mest mulig stående med og uten stikker før avreise, da de aller fleste skuddsjansene ofte er stående (pga vegetasjon). Tre kjepper surret sammen med tau eller strikk funker fint, og så noen hundre skudd med salong. Slik at du merker god fremgang. Skyteform er jo litt ferskvare, så en slik målrettet trening like i forkant av turen hjelper veldig mye på selvtilliten når du står med dyr i sikte og ikke har lyst til å kødde det til. 😊

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Men når du sier det, så minnes jeg at de problemene jeg sikter til egentlig var knyttet til Comair sine ruter, flydd av SAexpress eller noe slikt. Muligens at også British Airways var del av dette problematiske samarbeidet. De mener jeg er dårlige på våpen. Så med andre ord er det lurt å forsikre seg om hvilke selskap sine retningslinjer som gjelder, dersom det er et rutesamarbeid inni bildet.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Ruger #1 skrev:

God tur :-D Har alltid hatt lyst på en tur til Limpopo etter Bushbuck.

 

Noe av de mest spennende jaktopplevelsene jeg har hatt er nettopp dette; smygjakte bushbuck langs bredden av Limpopo River :)
Den ene så vi på andre elvebredden (Botswana), men den tok seg etter hvert over på sandbanker og steiner da det var lite vann i elva.
Det ble et slags bakhold, men vi visste jo ikke hvor den ville dukke opp på vår side da krattet var tett som en vegg langs elvebredden.
Heldigvis, den kom snikende der hvor PH hadde forutsett, og fikk et greit skudd på ca 70 meter.
Flotte dyr :)
 

Afrika 2008 018.jpg

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

🤔

Tipsing er litt flytende og fra person til person, og litt etter hvor mange man er, men etter ei uke jakt bruker jeg å tipse ca 4-5000 rand til ph, 2000 rand til fast tracker, 200-300 rand til eventuelle "dagstrackere" på enkelte farmer der dette er aktuelt. Deretter går jeg sammen med resten av gjengen om en pott til lodge-staben. Ca 1000-2000 rand pr mann. Men dette varierer en del ut ifra jegere og stab. Bruker som regel totalt ca 5000 nkr på tips.

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det i stort sett hele den del av verden som hørte til Imperiets herlige byråkrati.

Var ikke enklere under apartheid heller, hadde mye diskusjon i passkontroll i SørAfrika for å unngå å få stempel i passet (med et sånt stempel var det klin umulig å reise i resten av Afrika og  til/fra/i midtøsten, noe upraktisk for en ung sjømann). Masse papir og passfoto og stempler.

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 30-06 er mer enn bra nok til artene du skal jakte på, men jeg ville valgt enn annen kule enn Lapua Mega. Har brukt Lapua Mega på blant annet kudu, og den kula skal jeg aldri bruke mer. Fant igjen to av kulene, eller det som var igjen av de. Bare splinter igjen.

 

God tur. Jakt i Afrika er topp!

Link to comment
Share on other sites

På 3/22/2018 den 12.40, Wildbeard skrev:

Hei. 

 

Takk for tilbakemelding. 

 

Har endrer kulevalget noe. Har med Barnes TTSX 150gr og TTSX 168gr. 

 

Nå er det kun få dager til avreise og reisefeberen er stigende :)

Støtter dette valget 100%!

Flat kulebane er det som gjelder. Fint å kunne skyte inn på 200 og sikte mer eller mindre rett på til 250 uten å tenke. Med homogene kuler skyter man stort sett igjennom hva det skal være på kryss og tvers, selv om kulene er et par størelser mindre enn normalt. Har skutt mye av det meste av arter, inkl en god del kudu, med lette, homogene kuler. Stort sett gjennomskyting eller nezten gjennomskyting, selv på langs eller veldig skrått.

Også skutt eland hunndyr med 180 grains accubond i 300 wm og 140 AB i 270 win. God penetrasjon der også. Disse dyra er en del større enn de største kuduhannene.

Hadde ikke hatt betenkeligheter med 168 grains TTSX i 3006.

 

(Ps: Første turen min hadde jeg 200 grains mega i 3006 i moderat hastighet, og følte litt på begrensningen i praktisk kulebane)

 

God tur!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 13.4.2018 den 23.11, Ruger #1 skrev:

Påsken er over. Rapport forventes :winke1:

 

Med bilder..

Rapport kommer så snart jeg finner tid til å sette meg ned. Hadde en fantastisk fin tur, over all forventning. 

Håper bare jeg finner ut hvordan man legger til bilder. Synes å huske det var et kapittel for seg selv. Måtte nesten ha høyskoleutdannelse for å skjønne hvordan. Å det har jeg ikke:$

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...