Jump to content

Svartkruttklassen i CAS?


Kiwi

Recommended Posts

Er det noen her inne som skyter i Svartkruttklassen i CAS?

 

Kunne tent meg å startet med CAS, og svartkrutt er det som frister sånn sett.

 

Trenger litt råd i den smhg. 

 

Revolver blir nok en 1873 .45 Colt 5,5». 

 

Men rifle..? Win 1873 i .45? 

 

Jeg har veldig lyst til å ha damme patron i både revolver og rifle. Mange mener at 45 volt og svartkrutt fører til griseri i den rifla? Blir det såå ille? 

 

Aller helst skulle man sikkert skutt 44/40, men ønsker å kunne lade røkvakt problemfritt på ei Dillon 650, derav kalibervalget. Komponenter er også noe rimeligere.

 

Lar det seg gjøre å lade svartkrutt på progressiv presse? 

Link to comment
Share on other sites

Det blir mye gris med ,45 colt i en rifle. Men det er ikke noe problem egentlig. 

 

Jeg lader .44/40 i progressiv presse uten for mye problem, og kjenner flere som gjør det samme.  .44/40 har veldig tynt gods i halsen, så hylsene varer ikke like lenge som .45 colt. 

Jeg liker ikke å lade svartkrutt i progressiv presse. 

- Det er problem med statisk elektrisitet, så du bør absolutt ha et egnet kruttmål. 

men det største problemet er at det blir veldig mye søl og gris... med svartkrutt fyller du hylsen ganske full og det er lett at det renner over. Dessuten kommer du sikkert til å ønske å bruke en fyller over kruttet for å redusere ladningen noe. Dette krever en ekstra stasjon, og ekstra krutt mål.  Alt i alt tror jeg du vil bruke mer tid totalt. Jeg bruker en kombinasjon av et par enkeltstasjonspresser og en turretpresse. Det er plasskrevende men effektivt. 

 

Anbefaler forresten å kjøpe en egen krutt-kompresjons die i rett kaliber, det gjør ladingen mye enklere,

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder rifle, tror jeg det er ganske individuelt hva den enkelte foretrekker, men jeg ser en tendens til at karabiner, eller "sporting rifle" (som er et kompromiss) er mest populært. Trenden er at det skytes på korte hold, på store blinker.  Full riflelengde gir derfor ingen fordeler, det er bare mer jern å flytte på. 

 

Jeg foretrekker sporting rifle med åttekantet løp, siden den har litt mert vekt i pipen. Jeg synes karabinen flytter litt mye på seg under repetering. Men folk skyter raskere en meg med karabiner, så det er nok mest en subjektiv oppfatning fra min side.

Jeg hadde kjøpt en 73, ikke en 66 siden 73 er en del lettere å åpne for vedlikehold, forkiling og puss. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Skyter ikke CAS (enda), men har ladet noe .44-40 og andre kalibre med svartkrutt i progressiv presse. Da med kruttmål beregnet for svartkrutt, rigget til litt "halvautomatisk" så jeg opererer kruttmålet manuelt. Som Tretvoll sier kan det fort komme litt krutt utafor, en må ta det litt med ro i det ting skal rotere og ikke trøske pressearmen opp og ned i maks tempo. Med litt forsiktighet går det greit uten så altfor mye søl.

Link to comment
Share on other sites

Lee Loadmaster. Ikke den beste sikkert, men med litt plunder for å stille inn alt funker den greit nok. Jeg har flere topper til den og lader både rifle- og pistolkalibre på samme pressa, men lader ikke så ofte. Skyter et par år med moderat aktivitet, så tar jeg noen maratonøkter med lading av ymse kalibre til jeg ikke finner flere tomhylser i boden. Jeg skyter .44-40 i en original Colt Lightning pumperifle, det er ikke så ofte jeg tar den ut av skapet men når jeg først skyter med den går det fort en del skudd siden den er såpass gøyal.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt CAS i mange år, og ha en EM mester tittetl i svartkrutt patron klassen. Jeg bruker 44-40 fordi det som nevnt krever mndre puss og edlikehold. Lader på Dillon 650... litt mer søl men greit.

Ulempen er jo at det ikke er så mange 44-40 våpen tilgjengelig.

Men det fine er at jeg tror Langstons Isenkram (aka Swenorimport) får inn fabrikk svartrutt kalber 12 patrone. i løpet a dette året.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...