Jump to content

"The Piirka Makeover" (eller "Hvordan sminke en gris...")


Raudnakke

Recommended Posts

Nå kommer vinteren og jeg er av helsemessige grunner nødt til å tilbringe en del tid innendørs. Kanskje jeg skulle sette i gang med et nytt prosjekt.....

 

Vel, tanke ble handling og ei hagle som ikke ble mye brukt ble annonsert som bytteobjekt her på forumet. Det kom faktisk en del respons, og etter litt tenkning og prat falt valget på en gammel Tikka M07 Kombi. Jeg har fra før null erfaring med kombier, så dette blir også en måte å lære meg litt om optimale stokkmål på kombinerte våpen.

 

Etter en snartur ned til "Tante Blå" som samme dag utstyrte meg med en innvilget ervervtillatelse, ble hagle og papirmølle skipet avgårde og ventetiden begynte.

 

Etter en ukes tid dumpet det ned en avlang pakke og ut kom dette:

 

1.JPG

 

2.JPG

 

En sliten Finsk konstruksjon fra slutten av -60/begynnelsen av -70 tallet.....

Medtatt men med stoltheten i behold... Just som....PIIRKA :mrgreen:

 

Stokken var både sprukket flere steder og sliten, men mekanismen var tight og fin og løpene var fine innvendig. Bortsett fra at blåneringen var slitt var stålet i førsteklasses stand.

 

Børsa var opprinnelig i kalibrene 12/.222 men riflekammeret var blitt rensket opp med en 5,6x52R-brotsj.

Nå har jo dette kaliberet en riflingsdiameter på .228, så vi har med andre ord en vilkatt her. Jeg velger derfor å kalle dette kaliberet for .224x52R. Egnet die-sett fulgte med på handelen, men ingen ladedata så dette blir også et paralellt prosjekt utover vinteren.

 

Planen er å lage ny stokk til børsa, men for å ha noe å teste ladninger med samt å jakte litt etter vinterrypa valgte jeg å lappe sammen originalstokken og når jeg først skulle gjøre det tenkte jeg at jeg likegodt kunne vise hvordan jeg pleier å gå frem når jeg overhaler stokker.

 

Stokken er originalt lakkert, og første post er å få fjernet denne lakken. Jeg er ikke særlig glad i kjemisk lakkfjerning og pussing blir ofte veldig ujevnt, så jeg pleier å bruke den gamle teknikken med å fjerne lakken ved sikling.

Sikling er ganske enkelt å skrape lakken av med en skarp egg som holdes 90 grader eller mindre på arbeidsstykket.

Fordelen er at du har en veldig god kontroll, kan bevare konturer skarpe og det går faktisk ganske fort.

 

b.jpg

 

En annen fordel er at det er lettere å holde overflaten plan der vi har forskjellige materialer:

 

c.jpg

 

På pistolgrepsavslutningen har Tikka laget en morsom geometri som de så har pakket inn i en tykk svart lakk. Her kommer siklingen virkelig til sin rett når denne skal tas vare på:

 

d.jpg

 

Nå er det på tide å pusse litt. 240 er en grei startkorning, men husk å bruke pussekloss. Jeg bruker alt mulig; tre, gummi, til og med store viskelær fordi de kan formes til konturene jeg skal pusse. Pusseklossen på bildet nedenfor er et dørhengsel som i tillegg til riktig radius også har håndtak....

 

a.jpg

 

Her er hele greia ferdig nedpusset, vannbeiset for å reise busta og pusset lett over igjen :

 

e.jpg

 

Du ser kanskje hva jeg mener med å ta vare på konturene i stokken?

 

 

Treverket hadde en meget lys farge; faktisk like lys som bjørka som pistolgrepsavslutningen var laget av. Mange liker fargen mørkere, og siden stokken også hadde sprekker som må repareres velger jeg å beise den på dette stadiet. Reparasjonene vil da bli mindre synlige.

 

Det er mange år siden jeg kokte min siste pose Herdins.... Jeg foretrekker i stedet en spritbasert beis, og bruker Narvsverte.

Denne trekker lengre inn, er lysekte og fås i en del egnede farger som også kan blandes. Her har jeg brukt "Rødbrun".

 

Nettskjæringen har jeg ikke tenkt å gjøre noe med på denne stokken, men jeg har skåret opp enkelte linjer for at beisen skal trekke inn i treverket :

 

f.jpg

 

 

og her er treverket ferdig beiset:

 

g.jpg

 

Stokken skal nå få tørke før reparasjonen av sprekkene.

 

forsettelse følger.

Link to comment
Share on other sites

Morsomt! Ihvertfall jeg kommer til å følge denne tråden, det er alltid gøy å følge prosjekter på nært hold på denne måten! :)

 

Jeg velger derfor å kalle dette kaliberet for .224x52R. Egnet die-sett fulgte med på handelen, men ingen ladedata så dette blir også et paralellt prosjekt utover vinteren.
Hvorfor ikke kalle kaliberet for 5.56x52R? .224"-piper har jo 5.56mm boringsdiameter, og .223Rem heter 5.56x45 på metrisk
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kalle kaliberet for 5.56x52R? .224"-piper har jo 5.56mm boringsdiameter, og .223Rem heter 5.56x45 på metrisk

 

Absolutt verdt å tenke over. Avgjørelsen trengs ikke å tas før stålet skal få sin makeover på vårparten. Først da skal nye kaliberbetegnelser graveres inn i låskasse og pipe.....

 

Winchester hadde forøvrig en fabrikkpatron på -30 tallet som var svært lik; .219 Zipper. Denne har 50 mm hylselengde og har litt forskjellig brystvinkel. Hylsevolumet er dog ganske likt og jeg har litt ladedata for denne til referansebruk. :D

Link to comment
Share on other sites

Det har nå gått 8 dager siden jeg påbegynte dette prosjektet og det er på tide med en liten oppdatering.

 

Under prosjektets gang har desverre mitt trofaste gamle Powershotkamera valgt å kollapse slik at alle bildene jeg tok under reparasjon av sprekker o.l. muligens er gått tapt. Minnekortet er overlatt en venn av meg som har lovet å gjøre sitt beste for å berge det som berges kan. Skulle noen av bildene bli berget, skal jeg oppdatere denne postingen :)

 

Etter lakkfjerning og pussing fant jeg totalt 9 sprekker i treverket. 7 av disse var på sett og vis tidligere reparert. Det gjensto derfor bare to halvkompliserte sprekker som etter alle kunstens regler ble avfettet med Metyletylketon (MEK) og deretter presslimt med lamineringsepoxy. Sprekker er ofte vanskeligere å reparere enn rene brudd, da det blir vanskeligere å avfette og få limet på riktig plass. Jeg får derfor tåle litt skjeve blikk fra dama på apoteket når jeg handler engangssprøyter i forsjellige kalibre :wink:

 

Etter at reparasjonen var ferdig utherdet og fugene jevnet med overflaten, var det tid for oljebehandling.

 

Jeg gjør vanligvis bare tradisjonelle "Best Gun Old English" finisher, men siden dette skjeftet kun skal tjenestegjøre som venteskjefte valgte jeg å gjøre en Express-finish.

 

Stokken ble først sauset vått-i-vått med RR-13 (Raudnakkes Remedier no.13) som er en blanding av 2 deler bleket kokt linolje, 1 del vegetabilsk terpentin og 2 dråper alkannarotekstrakt for fargens skyld. I løpet av 12 timer klarte Piirka å sluke nesten en desiliter av brygget :shock: "Perrkele, vad den kan suupa..." :mrgreen:

 

Etter et døgns tid ble stokken tørket ren, og deretter innsatt med et tørkemiddel eller herder om du vil. Dette kalles på fagspråket et Sikativ. Den herderen som du finner i settene fra CCL er et slikt koboltbasert sikativ. Den fikk deretter tørke nok et døgn.

 

Nå fulgte en lett pussing med 600-korning og inngnidning med kokt linolje tilsatt 1-2% sikativ. Denne blandingen tørker på 12-16 timer, så du bør absolutt ikke sause på for mye av gangen her.

 

4-5 behandlinger senere med 12 timer i mellom er resultatet blitt slik:

 

HPIM0283.jpg

 

HPIM0281.jpg

 

Bildene er tatt med ungenes billigkamera. Fargen er mye mørkere i virkeligheten.....

 

 

Børsa er nå klar til testing, men siden die-settet er litt forsinket kan det ta litt tid før jeg har nye oppdateringer å komme med.

 

Stay tuned

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fjerner du lakken på nettskjæringa? Er det ikke klin umulig å sikle av lakken der, uten å skade treverket? Har ei Beretta A390 som skulle fått lakken bort til fordel for olje...

 

Der har du to muligheter:

 

Enten kjemisk lakkfjerning med malingsfjerner og børste

 

Eller som jeg pleier å gjøre: Skjære opp nettskjæringen igjen....

Link to comment
Share on other sites

Lørdag kom det en konvolutt i posten. Inni den fant jeg 100 engangsskutte Normahylser (pluss noen få "Selleri&Gulrot) så dermed skulle den biten være i orden. Helgen har stort sett gått med til hylserensing og litt mer olje på stokken. Fikk også polert opp utdrageren.

 

Håper nå på at diesettet ankommer denne uka, siden fruen og børnene skal til Oslo til helgen 8)

 

I mellomtiden får jeg jobbe litt videre med ladedata.

 

Her et par bilder:

 

piirka1.jpg

 

piirka2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da dumpet sannelig Die-settet ned i postkassa også i dag. :D:D:D Tror det kan bli en artig kveld ved ladebenken.......

 

Utviklingen av ladninger til denne vil jeg imidlertid beskrive i en egen tråd under ladekammeret.

Skal oppdatere denne posten med link så snart den tråden er opprettet.

Link to comment
Share on other sites

Slikt likar me! Har du tenkt på optikk og montasje? Er det noko særleg ferdigsnikra å velja mellom? Har tenkt nokre gonger på ein slik hane-Tikka sjølv.

 

Vel, montasjer er ganske greit til denne siden den har 11mm spor. Finnes en del skinnemontasjer der Tikka's egen hurtigmontasje er den grommeste...

Har en montasje på vei i posten, men vet ikke ennå hva det er(fulgte med på handelen)

 

Har liggende ymse kikkerter i en skuff, og setter vel på en av dem til presisjonstestingen. Har i grunnen ikke fintenkt så mye på optikken, men i og med at denne primært skal brukes til fugl har jeg en ide om noe med litt forstørrelse. Dette krever dog en løsning som gjør det kjapt å ta den av og på :wink: Børsa har gode jernsikter med justeringsmuligheter på både skur og korn....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har egentlig skjedd lite i denne tråden på en stund....

 

Status pr. idag er at montasjen ser ut til å befinne seg på et eller annet Postcruise. Min havn har ikke postens cruisebalje anløpt ennå, ihvertfall :evil:

 

Jeg fikk tak i en annen montasje, men den passer ikke uten videre på skinna. Ser ut som om skinna mi er litt høy eller den montasjen litt grunn....

 

 

Vi får vente et par dager og se hva Postnissene finner på, og så får vi ta fila fatt...

Link to comment
Share on other sites

Da fikk posten seg endelig en tur innom brygga her.....

 

Av de to montasjene som kom var den ene en skinnemontasje der kikkerten kan veltes" mot venstre nå en ønsker å skyte hagle. Denne er en Weaver modell 163 og er egentlig beregnet for diverse Marlin-børser, men siden hullene stemte nogenlunde overens med hullene på Piirka, monterte jeg denne.

 

normal_poptik1.jpg

 

normal_poptik2.jpg

 

Hullene fører imidlertid til at kikkerten står litt til venstre for løpsaksen. Dette er ikke ideellt, men burde holde til presisjonstesting så lenge det skytes på samme avstand hele tiden....

 

Kikkerten som står på er en gammel Miroku 3-9x36. Fin størrelse egentlig, men det er også det eneste positive jeg kan si om den kikkerten. Den har en vaklevoren okulardel som gjør at treffpunktet forflytter seg og lysgjennomgangen trenger definitivt godt lys. :mrgreen:

 

Siden både bikkja og jeg har brukt opp julegavebudsjettet til far for i år, får jeg sette på en gammel 4x40 jeg har liggende. Den er i allefall presis :)

 

Skulle noen derimot ha noe egnet med litt mer forstørrelse liggende og samtidig ha lyst på noe av det jeg har liggende for bytting her : http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=76&t=12039 , så send gjerne en PM.

 

Planen er å lade opp litt testladninger utover uka, og se om jeg kan få testet litt presisjon på fredag :D

 

Stay tuned

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du, Raudnakke: Gidder du å bruke litt mindre bilder i tråden? De er såpass store at når du får mange bilder, tar det merkbart med tid å laste tråden. Særlig hjemme der båndbredden er så som så og ungene gjerne ser på YouTube- og andre videoer...

 

Galleriet har en automagisk nedskalering. Hvis du endrer filnavnet fra

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10143/piirka1.jpg

til

http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10143/normal_piirka1.jpg

blir bildene bare 600px brede og laster mye raskere.

 

Hvis du vil være avansert og gi folk tilgang til de store bildene med mange detaljer mens du likevel har en tråd som laster lynraskt kan du bruke klikkbare småbilder ("thumbnails"):

[url=http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10143/piirka1.jpg]
[img=http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10143/thumb_piirka1.jpg]
[/url]

Link to comment
Share on other sites

genial tråd raudnakke:).. har snart juleferie og skal begynne med rennovering av valmete`n.. har tenkt å bruke lakkfjerner, stokkbeis og herder fra ccl, og kokt linolje blandet med terpentin.. spørsmålet er da hvor lang tid brukte du på å få til denne fine finishen grisen din og eventuelt hvor slitesterk og motstandsdyktig mot fukt en slik behandling er? :)

Link to comment
Share on other sites

Den finishen der er en slik 2-3 ukers hurtigsak..... Overflaten begynner nå å bli litt "knudrete" av utherdinga. Kan få lov til å stå slik til over jul, da forhåpentligvis nissen kommer med et nytt kamera til meg :) Bruker imidlertid børsa som den er frem til da.

 

Finishen er like fuktbestandig som en hvilken som helst fabrikkfinish. Det jeg vil råde deg til er å ta av kolbekappe og alt av stål for så å mette endeveden....

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha grublet litt over helgen og forsket litt på ymse montasjer kom jeg omsider frem til at det var skinna på Piirka som var for høy...... Sånn ca 0,3 mm. faktisk.

 

Med såpass lite gods som skal vekk, så jeg på dette som en god anledning til å gjenoppfriske filstrøket mitt.

 

normal_mont1.jpg

 

Med tålmodighet, filbørste, kritt og stadig prøving av montasjen fikk jeg etterhvert til en pasning som gled lett men ikke slerket.

 

normal_mont3.jpg

 

I bakkant av skinna freste jeg inn et spor for stoppeskruen som sitter under montasjen for å hindre den i å gli forover. Dette taklet ikke ungenes kamera, så det blir desverre ikke noe bilde...

 

Piirka og jeg venter nå på en Leupold VX II 2-7x33 som jeg kjøpte av et annet forummedlem.... Antar at det blir skytebanetjeneste på oss kort etter at den er ankommet :D

Link to comment
Share on other sites

Lørdag kom endelig kikkerten, men da var det for sent for montering og innskyting. ØKH har bebudet julestri, og sånn er det bare med den saken :oops: Som belønning får jeg heldigvis perm til å delta på Romjulsskytinga i Gjøvdal, så jeg får ta Piirka med dit og se :D

 

Slik ble det:

 

normal_kolbekappe_002.jpg

 

andre siden :

 

normal_kolbekappe_004.jpg

 

Høyden på denne ble faktisk brukbar i forhold til kolbekammen, og montasjen er også av "Tip-Off" typen. I følge flere brukere på Robsoft-forumet skal dette fungere uten treffpuktforandring og være den absolutt raskeste til dette bruket. Det er også god plass til å spenne hanen opp og ned uten å måtte modifisere hanen.

Gleder meg til testing....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har det vært stille i denne tråden en stund. Dette skyldes vel at jeg driver med utvikling av ladedata til Piirka for tiden, men nå begynner fingrene igjen å klø etter å komme videre.

 

Originalstokken er lappet sammen og forsåvidt brukbar, men langt fra ideell til hagleskyting. Det må altså en ny stokk til.

 

I utgangspunktet hadde jeg dette emnet liggende :

normal_emne1.jpg

 

Emnet er i Tyrkisk valnøtt. Jeg har etterhvert begynt å få det for meg at dette emnet er noe "overkill" på på Piirka(var det noen som nevnte Perler for Svin? :roll: ) og kom frem til at jeg måtte vel ha noe annet på lur....

 

Så en dag kom jeg til å huske at jeg for en 15-16 år siden felte et gammelt kirsebærtre i sjøkanten, og hadde lagt en planke av rotstokken på låven. Ut i låven og grave frem planka.... Noen pass med høvelen senere fant jeg ut at dette absolutt virket lovende:

normal_emne2.jpg

 

Skal bli spennende å se hvordan dette emnet blir når jeg får gjort finskur og tatt det på avretteren....

 

Stay tuned.

Link to comment
Share on other sites

He, he, jau det er vel sant det, eg har tenkt på dette i mange år. Eg må sei eg blir nesten forbanna kvar gong eg har den rifla mellom hendene, og tenker det makkverket med sibirsk bjørk, med masse beis. Men me får sjå kva ein får til.. Får heller kontakte deg for tips om det trengs. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sånn, 35VRM....

 

Her har vi en fabrikkstokk fra en Kongsberg M59. Ifølge en gammel reklamebrosjyre fra Kongsberg skal den visstnok være i Fransk Nøttetre. For å tilpasse den til skyting med kikkertsikte har jeg sagd av kolberyggen og limt på en bit fra det samme kirsebærtreet som på bildene ovenfor.

Stokken ble deretter behandlet med hjemmelagd linoljefinish. Den er ikke beiset og ikke polert.

Som en kan se av bildet er det ikke noe fargeforskjell mellom Kirsebær og valnøtt i dette tilfellet.

Den litt dårlige tilpasningen i limingen skyldes at jeg var litt kjapp i avtrekket og ikke fintørket den nye biten godt nok før den ble limt på plass.....(Visstnok litt hastverk med å få et 6,5-06 prosjekt på banen :roll: )

 

Regner med at jeg kommer til å bruke min egen variant av rødoljefinish på Piirka....

 

normal_M59stokk.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det snart 2 måneder siden det har hendt noe i denne tråden, men det har selvsagt sin grunn :wink:

 

Før jeg la vekk emnet til Piirkas nye stokk, tok jeg det på avretteren slik at emnet var helt plant og hjørnene var i 90 graders vinkel. Emnet hadde tørket i 15 år på låven, og hadde da jeg la det vekk en målt fuktighet på 13-14%.

 

Nå har det tørket innendørs ved 25-26 grader i to måneder, og fuktigheten er nede i 8-9%.

En skulle tro treet var dødt etter 15 år, men se på disse bildene:

 

normal_piirka100.jpg

 

Der den borterste enden ligger nede på bordplata...

 

normal_piirka101.jpg

 

...er den nærmeste enden 5-6 mm. over:

 

normal_piirka102.jpg

 

Jeg har heldigvis latt emnet være såpass tykt at det tåler en runde til på avretteren.

Deretter tror jeg faktisk jeg legger det vekk over sommeren, og lager en påbygning på originalkolben, slik at jeg får brukt Piirka litt på lerduebanen nå fremover...

Link to comment
Share on other sites

Ja det med treverk er heilt utrulig. Det gjer det kjekt å spennande og jobbe med, samtidig så er det frustrerande når du som i det eksempelet over, trur at det er tilnærma "dødt" og skal jobbe med det. Hadde akkurat det samme på et spisebord som eg laga. Det blei litt vridd i etterkant. Men det er blitt ein del av sjarmen med bordet i dag..... :roll:

 

Til stokker og sånt, så kan ein ikkje bruke ein sånn unnskyldning, det bør være rimelig lite avvik på dei, skal den bli bra. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...