Jump to content

Valg av min første hagle


A.xell-00001

Recommended Posts

Hei, jeg skal ta jegerkurs nå i vår. Jeg skal kjøpe hagle, men vet ikke ogsen jeg skal kjøpe. O/U, halvauto eller pumpehagle? Skal Være kal 12/76.

 

Jeg kommer til å jakte på rådyr, hare og diverse skogsfugl og ender. Det kommer også til å bli en del lerdueskyting.  Jeg ønsker ikke å betale så mye mer enn 4000kr for hagla. Kan noen hjelpe meg? Tak for svar!

Link to comment
Share on other sites

https://www.xxl.no/weatherby-hagle-weatherby-pa-08-synthetic-26-12-76-66-cm/p/1059549_1_style

 

Jeg har selv hatt denne. Solid og rimelig, (selv om prisen er mer enn doblet hos xxl siden jeg kjøpte den)...min er solgt nå, men et par rypedoubleer på støkkjakt klarte den😁 Så den kan helt fint brukes på jakt., selv om jeg likte den mye bedre til 1500 kroner..uansett... den er lett,  likevel tung å gå på jakt med siden den er elendig balansert, og den vil jobbe litt mot deg på de vanskelige skudda...   Du kommer raskt til å søke deg til noe annet. Men alltid greit med et bruksjern som kan bli med på sjøfugljakt osv... så helt bortkasta penger er det nok ikke. Men en brukt OU vil være det beste. Men vanskelig å få til 4000 uten å vite hva du skal se etter. 

 

 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til den, men hadde heller kjøpt en brukt Remington, Winchester eller Mossberg, kommer jevnlig på finn godt under 4000kr. Har selv en Rem 870 men spesielt egnet til lerdueskyting og jakt visst det blir mye gåing er den ikke, blir stor og tung i kaliber 12. Til ditt bruk er nok som nevnt en O/U det beste.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, HotShot skrev:

Ville gått for o/u, uten tvil. Kjøp gjerne brukt fra en forhandler som kan se til at den passer, enn hos en privatperson som bare skal selge.

 

Lykke til!

 

 

Forhandlere er selgere de også! 

Når du tar jegerprøven, så spør kursholderne om de kan ta dine skjeftemål (det bør de kunne hjelpe deg med!).  Skriv de ned. Så er det lettere å finne en OU hagle som passer etter kurset. Så om du når den tid kommer finner noe på finn.no, eller hos en forhandler

så kan du spørre om spesifikk mening her på kammeret. Eller legg ut skjeftemålene dine, så skal jeg komme med mange anbefalinger på en god OU som vil passe.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hovdeknuten skrev:

Når du tar jegerprøven, så spør kursholderne om de kan ta dine skjeftemål (det bør de kunne hjelpe deg med!). 

Må være spesielle kursholdere som har kompetanse til å ta skjeftemål. 9_9

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, hovdeknuten skrev:

Ja. er vel mulig å håpe... 

Ja, du kan håpe til du blir blå. Inntil noen finner en jegerprøvekursholder som har kompetanse til å ta individuelle skjeftemål så vil jeg påstå at de er like sjeldne som hønsetenner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, G.Larson skrev:

Ja, du kan håpe til du blir blå. Inntil noen finner en jegerprøvekursholder som har kompetanse til å ta individuelle skjeftemål så vil jeg påstå at de er like sjeldne som hønsetenner.

Poenget var vel mest at han kan vente med å tenke for mye på hvilken hagle nå. Så går han på kurset og spør om han kan få hjelp til å ta noen skjeftemål. Så får han ja eller nei. Eventuelt så får han gå andre steder... men å ta skjeftemål til en førstegangsjeger er ikke så vanskelig. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Så går han på kurset og spør om han kan få hjelp til å ta noen skjeftemål. Så får han ja 

Og garrantert helt feil mål. Og sier han uansett ingenting ved kjøp på bruktmarkedet.

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, bbdg skrev:

Hva er det med førstegangsjegere som gjør det så enkelt da?

Dette er en diskusjon som ville ville blitt lettere over en kaffe på leirduebanen. Men høres ut som du overkompliserer det å finne ut av skjeftemålene. Det må ikke og kan ikke bli 100 prosent.  Men om det skulle bli så bra, så melder vi han på NM umiddelbart.

 

Men det betyr ikke at det ikke burde gjøres.

 

Her er det snakk om å komme så nærme som mulig med et budsjett på 4000.... Det krever litt mere nøyaktighet med skjeftemålene til en toppskytter, siden kravene for resultat i praksis er en del høyere....

Link to comment
Share on other sites

I min aktive tid som jegerprøveinstruktør gavs ingen tid til personlige ting som det nevnt ovenfor. Noen tips og råd prøvde man gi de enkelte når skytingen skulle foregå, men i hovedsak med mest fokus på sikkerhet når ca 30st uerfarne (som de fleste er) står i kø for å skyte sine 25 hagelskudd. 

 

Kompetanse B|,.. må nesten le litt. - Jeg forsøkte å la elevene få gjøre seg kjent med de forskjellige typer våpen for jakt ss; halvauto,- kombi, - o/u ,- s/s,- lever action osv, og hadde med meg ca 5 -6 ulike våpen. Elevene var selvsagt begeistret og  interessert og ville klemme og se på...

Nåvel mine "kolleger" og min makker var ikke av samme mening. "Var vel mer enn nok å vise de EN rifle og EN hagle". - Så mye av tiden ble i stedet brukt på snakk om hund, og da spesielt "Grå Elghund"  :D.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

Nåvel mine "kolleger" og min makker var ikke av samme mening. "Var vel mer enn nok å vise de EN rifle og EN hagle". - Så mye av tiden ble i stedet brukt på snakk om hund, og da spesielt "Grå Elghund"  :D.

 

:-D Min instruktør var på ingen måte slik. Han var rypejeger. Og han dosserte om hvorfor irsksetter var bedre enn Gordon, og de derre engelske, ja, de skulle folk bare ha for hans del. Dessuten var det lurt å pugge ender og gjess før prøven, men det var ikke noe å jakte på. Ja, og rifle, det kunne jo være greit å ha om rypa var skjær, men så langt utpå høsten jaktet han ikke selv. :-)

 

TS; hvis jeg var deg ville jeg ikke utelukket 12/70. Det er temmelig sjelden du har nytte av 12/76 og du går glipp av mange fine, eldre brukthagler. 

Link to comment
Share on other sites

Snakker om å lage forvirring for en kommende jeger :-? Mitt råd til deg- jeg fikk min første hagle rundt 79-80`- og har har/har hatt mange hagler siden den gang- og jeg har jaktet mye.  Kjøp deg en brukt O/U av anerkjent merke, den er som regel mange ganger bedre enn en ny i samme prisleie.  Ikke bekymre deg all verden for skjeftemål- er skjeftet for langt kan det kappes- er det for kort kan de skjøtes på litt. Drit i 76mm kammer som kriterie- det har du i utgangspunktet ikke bruk for. Bli kjent med børsa og tørrtren og skyt mye. Hold deg unna pumper og halvautomater i første omgang- tøft å se på, men egner seg best på film. Om du kjøper en brukt børse av bra kvalitet kan du selge den for det samme om 5-10 år. Så legger du det i en børse av enda bedre kvalitet neste gang. Og innen den tid har du forhåpentlig vis skaffet deg litt kunnskap selv. ;)Finn.no er full av børser- både av bra og mindre bra kvalitet- det er bare å velge og vrake. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114950312

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=106274607  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=113948836  https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=114759386

Edited by asterix
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12/65 12/70 er ikke godkjent for stål...vil tro med et budsjett på 4000 så kan betydningen av å skyte rimeligst mulig ammo (og mest mulig) være tilstede... Selv om de beste kjøpene er brukt. Så kan en rimelig ny pumpe tjene sin misjon. 

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nok også slå et slag for en pent brukt O/U-hagle. 12/70 eller 12/76 er jo standard på de fleste nye hagler nå i dag. Jeg har selv hatt pumpehagle i 12/76 med to forskjellige pipelengder og solgte den fordi den ble for klumpete og ubalansert, og satser på å finne en pent brukt Valmet 412 i stedet ^_^

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye god hjelp!!;)

Men to spørsmål. Kan jeg som 16 åring kjøpe hagle selv etter jeg har tatt jeger kurset,  eller må jeg få en voksen/forelder til å kjøpe for meg?

Og hvis jeg kjøper pumpehagle eller halvauto, må jeg plomberer den, eller holder det med å bare ha to patroner i?

Edited by A.xell-00001
Link to comment
Share on other sites

Sitat

§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

 

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller
b) har bestått jegerprøve.

Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd.

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, A.xell-00001 skrev:

Og hvis jeg kjøper pumpehagle eller halvauto, må jeg plomberer den, eller holder det med å bare ha to patroner i?

Nei, det holder ikke bare å lade med to patroner.- Magasinet må fysisk sperres til å kun ta en patron.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mange gode råd her, men litt vanskelig for en nybegynner.

En hagle skal være som en dress, den skal passe til kroppen. Det er tre viktige mål som avgjør om haglen passer. Lengde, høyde på kolbekammen og Cast off (kolbekappen til høyre for våpenets senterlinje),

Hvordan kroppen ser ut vil påvirke hvilke mål som er riktige. Grovt sett er det gorillafaktoren (armlengde) som avgjør kolbelengden, men om du har kraftig brystkasse må du ha litt kortere kolbe. Høyden på kolbekammen er stort sett styrt av hvor lang hals du har og hvor bredt ansiktet er. Mengden cast off har med hvor bredskuldret du er, eller om du har en kraftig brystkasse.

Dersom du beskriver deg selv med vekt på disse forholdene vil en seriøs forhandler kunne finne en hagle som er omtrent riktig for deg uten at du behøver å komme i butikken.

Samme ved bruktkjøp.

Det er nevnt pumpehagler, disse har ofte lang kolbe, lite cast off og lav kolbekam. De passer ofte ungdom som er slank og uten for lang hals, men når man blir litt mer staut i kroppsformen vil de passe dårligere.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...