Jump to content

Sako Finnlight 2-priset helt ut i det blå?


kongle

Recommended Posts

Gleden ble stor da jeg så en ny versjon av Sako Finnlight ble lansert, også i links. Endelig ble denne rifla tilgjengelig for oss som som er links tenkte jeg. Har i lang tid drømt om Finnlight i 308 i links. Endelig var den her!

Utvalget i lette rifler i 308, stainless steel, syntetisk stokk, uten plast magasin, plastdeler og i linksutførelse er forsvinnende liten..........

 

http://www.sako.fi/rifles/sako-85/85-finnlight-2

 

 

Neste var å sjekke pris, forhåpentligvis noe tilsvarende dagens Finnlight som ligger rundt 20 lapper.

Prisen på den nye skal ligge rundt 2000 Britiske Pund-tilsvarende en pris på 20 lapper, kjapt utregnet med valutakalulator.

 

https://www.all4shooters.com/en/Hunting/Rifles/SAKO-Finnlight-II-features/

 

 

Fikk midlertidig bakoversevis da norsk forhandler forlanger nesten 31 000 for rifla! https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=112787481

 

Nesten tilsvarende Carbonlight som ligger på 35 000 hos Schou og 26 900 hos Jaktdepotet, ca 27000 Britiske Pund på det internsjonale markedet.

 

http://www.shootinguk.co.uk/reviews/rifle/sako-85-carbonlight

 

Hvordan i alle dager kan denne prisen forsvares? Når prisen er oppunder Carbonlight-nivå, kan man like gjerne gå for denne, da man får en enda lettere rifle.

 

 

Dagens utblåsing, fra en tidvis frustrert linksskytter som drømmer om større utvalg i linksvåpen.......

 

 

 


 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enkelt Schou skriver priser med gafler og vet at folk i Norge betaler uansett ;) Er en grunn til at jeg ikke handler av de. Om jeg kan få samme vare eller tilsvarende en annen plass ;)

 

Dessuten, så er de Federals norske importør. Men de tar bare inn 10% av utvalget dems. HALLO liksom? De kunne tatt inn mye mer da Federal har masse bra. Og til bedre priser(om det ikke var for dette med skrive priser med gaffel da)  enn Norma, Lapua, RWS osv

 

Selv Jaktdepotet tar inn mer fra Federal :D 

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

Sako finnlight 2 er en rå børse, ser det ut til, låg til vurdering denne børsa. Det stod i mellom carbonlight og denne.

Bruksområdet mitt er til reinsjakt, og da ble valget lett når carbonlight'n er 400 gramm lettere og 1000kr billigere enn finnlight 2 etter eg fikk tilbud.

Plutselig er finnlight børsa blitt sako's dyreste jaktbørse!

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Carbonlight er nå en utgått modell. Bør vel kanskje ikke vente for lenge om en skal ha en ny. Regner med at det ikke står så mange av disse rundt til forhandlere at de kommer på billigsalg.

 

Hvor har du den informasjonen fra? Finner ikke noe info om det noe sted. Ikke på sako.fi heller.

Link to comment
Share on other sites

Siden de lager en ny finnlight i samme prisklasse gir det ikke mening å tilby et dyrere produkt (carbonlight) til samne pris som en rimeligere. 

 

Hvis de ikke gjør veldig store endringer er det ganske tåpelig, Finnlight var et godt alternativ til vanlig Hunter, men uten noe grunn for å være betydelig dyrere. Tror de casher inn alene på etterspørselen etter lettere rifler.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, vavlo skrev:

Carbonlight er nå en utgått modell. Bør vel kanskje ikke vente for lenge om en skal ha en ny. Regner med at det ikke står så mange av disse rundt til forhandlere at de kommer på billigsalg.

 

30 minutter siden, Sonic skrev:

 

Hvor har du den informasjonen fra? Finner ikke noe info om det noe sted. Ikke på sako.fi heller.

Sorry. Sett på en annen side.  Finnes fremdeles. Min feil. 

Link to comment
Share on other sites

Likevel rart at veiledende gaffel priser  og veiledende priser i utlandet samsvarer nogenlunde i forhold til Carbonlight, men Finnlight 2 hopper bukk opp til Carbonlight-nivå når man går fra Britiske Pund til NOK...Selv om Finnlight 2 er 700 pund billigere enn Carbonlight. Det synes jeg er merkelig....

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at de første villedende prisene er justert opp da, skjer jo ofte. Jeg tror det er feil priset og vil rettes når det kommer i butikkhyllene.

 

Synes egentlig at Finnlight 1 ihvertfall er riktig priset ift vanlig 85 m syntet stokk. Eneste forskjellen er at løpet er flutet og noe kortere, så en variasjon mer enn en oppdatering.

 

Noe om vekten på stokken? 

Virker ikke som den er mye lettere enn forrige, men med justering inkl er det jo en oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg hentet meg en Carbonlight for akkurat en uke siden. Jeg har vært meget skeptisk til utkastet og også gitt uttrykk for det her på forumet. Spurte selger om det som mente det ikke var et problem, i hvert fall ikke med korte hylser som 308. Var det et problem kunne utkastet justeres?

Vel jeg var selvsagt meget spent da jeg stappet to klikkpatroner i magasinet og prøvde. No problem, hylsene fløy fint ut til høyre med god klaring til kikkertsiktet. En svært forsiktig repetering førte selvsagt ikke til noe særlig utkast, men vanlig repetering kastet hylsene like langt om ikke lenger enn andre børser jeg har hatt har gjort.

Må bare trekke min skepsis tilbake og lære at jeg fortsatt ikke bør uttale meg om ting før jeg har prøvd.... 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

På ‎20‎.‎03‎.‎2018 den 14.38, Swift skrev:

Hei.

Jeg hentet meg en Carbonlight for akkurat en uke siden. Jeg har vært meget skeptisk til utkastet og også gitt uttrykk for det her på forumet. Spurte selger om det som mente det ikke var et problem, i hvert fall ikke med korte hylser som 308. Var det et problem kunne utkastet justeres?

Vel jeg var selvsagt meget spent da jeg stappet to klikkpatroner i magasinet og prøvde. No problem, hylsene fløy fint ut til høyre med god klaring til kikkertsiktet. En svært forsiktig repetering førte selvsagt ikke til noe særlig utkast, men vanlig repetering kastet hylsene like langt om ikke lenger enn andre børser jeg har hatt har gjort.

Må bare trekke min skepsis tilbake og lære at jeg fortsatt ikke bør uttale meg om ting før jeg har prøvd.... 

Hva slags høyde har du på kikkertmontasjen?

Link to comment
Share on other sites

På 1.3.2018 den 10.12, Torf skrev:

Tikka T3X med nytt carbonskjefte  er en glimrende erstatning for Sako 85. Samme pipe, stivere kasse og feks skjefter herfra: (alt sammen for ca 20K)

 

https://www.pse-composites.com/collections/new-e-lite-stocks/products/new-pse-e-lite-t3-t3x

 

Dette skjeftet veier 830g.

 

Untitled-3_1024x1024.jpg?v=1517756895

@Torf enig med du.  komplett t3 kasse veier ca 900g, HT skjefte mellom 750 -850g ferdig tilpassa.  SG skjefte rett over 500g om man får tak på - men de har brukt org skaft som støpeplugg.   i allefall ingen problemer å få en rifle i området 2.2 - 2.6kg av en t3

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 2 years later...

Nærmere 40 lapper nå for Finnlight:

https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-finnlight-ii-left-hand-308-mgjenger

 

 

Nærmere 45 lapper nå for Carbonlight:

https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-carbonlight-308-left-hand-mgjenger

 

Valutakursen er sikkert ikke gunstig, men det er voldsomt for en vanlig boltrifle i 308 uten pipebytte. Klart, stokkene er sikkert dyre, men det vel i utgangspunktet ev vanlig Sako 85 Action slik jeg har forstått.

Edited by kongle
legge til info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er noen våpenprodusenter som prøver seg på en "Rolex", dvs ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. Bare hyping av merkenavn.  Bare se prisforskjellen på Blaserpiper til R8 og Sauer STR. Nye Steyr Monoblock, der pipe og låskasse er hamret i et stykke, kunne sikkert vært solgt for under 25k med god fortjeneste i alle ledd hvis man hadde gått ut fra reell prodkost. Hva forlanger de? 60-70k..

 

Jeg liker forretningsprinsippet til Helmut Sinn (han med klokkene):

"As perfect as possible, but only as expensive as necessary”. 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 6/15/2021 at 11:17 PM, kongle said:

Nærmere 40 lapper nå for Finnlight:

https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-finnlight-ii-left-hand-308-mgjenger

 

 

Nærmere 45 lapper nå for Carbonlight:

https://www.jaktogfriluft.no/sako-85-carbonlight-308-left-hand-mgjenger

 

Valutakursen er sikkert ikke gunstig, men det er voldsomt for en vanlig boltrifle i 308 uten pipebytte. Klart, stokkene er sikkert dyre, men det vel i utgangspunktet ev vanlig Sako 85 Action slik jeg har forstått.

Jeg kjøpte på Våpendepotet i Drammen, og betalte litt over 30 lapper, så det varierer i pris

Link to comment
Share on other sites

Nå er vei ikke Sako, Blaser, Steyr, etc i premiumregmentet. Det er masseprodusert std.-vare.

Kvaliteten på Sako 85 luxutgaver er definitivt lavere enn deluxutgavene fra 70/80-tallet.

 

En Hartmann&Weiss enkeltskuddsrifle med Hagn fallblokkmekanisme er et eksempel på våpen fra premiumsegmentet.

Gruenig&Elmiger er ei premium konkurranserifle.  

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Da burde en Rolex Submariner i dag, kosta omtrent det samme som Longinesen jeg har på armen gjør😁 De har drevet en ganske vellykket hyping av merkevaren😄 Når det er sagt, så er det ingen tvil om at en Submariner er ei bedre klokke enn Longinesen.

Link to comment
Share on other sites

On 6/16/2021 at 12:16 AM, Torf said:

Det er noen våpenprodusenter som prøver seg på en "Rolex", dvs ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. Bare hyping av merkenavn. 

Det heter vel "tar en Blaser" i våpenbransjen. 

Ingen tvil at mye Blaser har er veldig bra. Har noe selv, og er veldig fornøyd, men det er til de grader overpriset. 

Hver gang de setter navnet sitt på noe, må man betale for merket. 

Se bare på optikken, kniver, tofot, klær etc. 

Jeg har tidligere spådd Blaser termisk, bare vent ;)

 

Hadde Blaser kjælt like mye med en rifle som f,eks en Mannlicher Schoenauer før den nådde butikken, hadde den kostet en million ;):)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...