Jump to content

NRK: Vil drepe mink for å redde fugl / Tar jegerprøven for å drepe mink


klabbogbabb

Recommended Posts

Sitat

– Vi burde ansatt jegere som på heltid kan jakte mink langs kysten. Selv har jeg planen klar, og det er jegerprøven, sier fuglevenn Stein Tofte.

 

Villminken er et av de største miljøproblemene vi har i landet, mener han.

 

– Én mink er nok til å radere ut en hel holme med hekkende sjøfugl. Dette er helt åpenbart et stort problem, sier Tofte som er med i Norsk Ornitologisk Forening.

 

https://www.nrk.no/rogaland/fuglekikker-tar-jegerproven-for-a-drepe-mink-1.13915533

 

Hyggelig å se at jegerstanden kan økes med ytterligere interesserte, selv har jeg aldri hørt om disse problemene med mink før nå men det høres jo logisk ut.

 

Noen her som driver med jakt på mink?

Link to comment
Share on other sites

Når kjangsen byr seg, så Ja, men ikke målrettet jakt.

Hadde det vært lov å jakte fra motorbåt, med hagle så hadde dette vært veldig effektivt langs fjordene. I bratte lier der man ikke kommer frem til fots

Har dorga mye med båt, og minken er nysgjerrig, og dukker opp hele tiden når jeg går sakte langs land

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg skyter et antall hvert år på et par øyer vi ferierer på ved Smøla.
I tillegg settes det ut feller.
Hagla er alltid med når det fiskes og når det tas runder på øyene.
Bestanden der er vesentlig redusert, og de siste tre årene er terna kommet tilbake til gamle hekkeplasser.
På Smøla har i tillegg SNO drevet aktiv minkjakt med hund i naturvernområdet med godt resultat.
Det er også en lokal fb-side hvor folk rapporterer sett mink, og dedikerte / engasjerte personer setter ut feller.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, seawolf skrev:

På Smøla har i tillegg SNO drevet aktiv minkjakt med hund i naturvernområdet med godt resultat.

Det der med vernede områder er et paradoks av dimensjoner. Her i Troms benyttes det som grunn for å hindre turfolk og komme i land på øyer hvor hyttefolk vil være i fred og ha plassen for seg selv. Ilandstignings forbudet er bestandig forankret i hekketider, men det finnes nesten ikke fugl fordi minken går amok. Jeg har aldri sett at SNO bedriver noen form for jakt på mink, men det vet jeg jo ikke om de gjør. Hvis det handlet om å beskytte fugler og ikke hyttefolk/grunneiere, så burde ilandstignings og jaktforbudet i reservatene vært fjernet. 

Det andre som er komisk er at der det er fuglefjell er det ingen forbud mot ilandstigning i hekketiden. Jeg tror det skyldes at ingen har hytter på disse plassene?

 

Link to comment
Share on other sites

Hytter og fritidsboliger i naturvernområder og ilandstigningsforbud for eiere av slike i hekketiden skal jeg ikke uttale meg om da jeg har null  kunnskap om hvordan dette fungerer.
Det jeg derimot vet, er at det lokale SNO har vært aktive og hatt stor suksess med fjerning av mink i slike områder på Smøla.
De fikk blant annet hit jegere fra Sørlandet (tror jeg det var?) med topp trente hunder som var svært effektive på de hundrevis av holmer og skjær i området.
Hundene lukta minken fra båten, og kjapp ilandstigning var ofte effektivt.
Det har også vært laget TV-program om dette som er sendt på NRK.
Bieffekten er at både NJFF medlemmer og "folk ellers" har engasjert seg stort i fjerning av minken, noe som er udelt positivt.

DoctoRoy, vi har erfart det samme når det gjelder oter og mink.

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, seawolf skrev:

ilandstigningsforbud for eiere

Poenget her er at det er ikke forbudt for eiere, men for alle andre. Forstå det den som kan? Det er en gavepakke for eiere som vil jage bort turfolk. Begrunnelsen er reservat, men det er oppspist av mink 9_9. Kunn SNO har myndighet for å gjøre noe med minkbestanden. Noen som ser problemstillingene??

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, seawolf skrev:

Det har også vært laget TV-program om dette som er sendt på NRK.

Det var en serie på 8 programmer, som hette "Vilmarkens voktere"  på NRK, hvor det også ble drevet fangst med feller i Østfold (Hvaler området), det ble også benyttet hund og hagle. Tror det er episode 4. https://tv.nrk.no/serie/villmarkas-voktere/DVNA21000114/sesong-1/episode-1

 

Ellers er minken en tater, som tar alt den kommer over og ikke bare fisk. På mitt hjemsted drev vi småskala (ca 150 stk) med høner og år om annet, hadde vi besøk av rømt mink. (Ca. 500 m fra nærmeste elv). Så voksen høne, er ikke noe problem. Minken plyndrer også småbekker og elver for fisk. Men tar jo fugleegg, unger, fugl og "gud vet hva annet". Og jakt tid er det hele året. Men den er ikke så god å jakte på, uten god hund. Feller er vel bedre.  En av mine vorsteh hunder, overtok en halvspist ørret (her på min eiendom) og jeg er sikker på at det var minken han skremte vekk. Hadde vært en fin ørret. Hodet og det meste av mage/buk var borte. Og jeg at det var ca 18 - 20 cm igjen av fisken, fra hale til til buk.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg merket meg at minkmannen , og de som var med han for det meste ikke hadde børse med , med det eneste unntaket på slutten. Minkene var bare plutselig døde. Så jeg lurer jo naturligvis på om de bruker hundene til å drepe minken.God strategi i mine øyne , men andre jegere her på berget har fått kraftig pepper og anmeldelser for det samme. Kanskje SNO kan , selv om vi andre ikke kan ?

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Robinson skrev:

Jeg merket meg at minkmannen , og de som var med han for det meste ikke hadde børse med , med det eneste unntaket på slutten. Minkene var bare plutselig døde. 

03:50 hører en det skytes og en får ett glimt av børsa under steinen. 12:00 smeller det også og en ser karen ligger med børsa. Fordet om ikke du ser at de bærer på børse, synes jeg spekulering i drap med bikje er å dra den vel langt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nå har "man" om sider oppdaget at bestanden av oter er så stor at den truer ærfuglbestanden, og dermed verdensarvstatusen til Vegaøyene:

 

https://www.nrk.no/nordland/vil-skyte-fredet-dyreart-_-for-a-berge-en-annen-fredet-dyreart-1.14489246

 

Det er for øvrig vår "kammer"-at @bharsvik som er jeger der ute.

 

I mitt "lokalområde", Jøssundfjorden i Flatanger, er det oteren som rensker holmene for måke- og tjeldunger om våren. Havørna har for lengst utryddet ærfugl og gås i dette området. En lokal fangstmann holder minkbestanden nede, og de øvrige tallrike predatorene må finne seg i å spise "smulene som faller fra den rikes bord" (Lukas 16, 21).

 

Generalsekretæren i organisasjonen Sabima viser at han er uvitende om at mennesker har vært en del av naturen her oppe i 10.000 år. Fyren er tydeligvis tilhenger av "rewilding", og har dessuten den kvasi-religiøse troa på at naturen er i en slags konstant likevekt. Han bør lese litt om utviklingen på "helligdommen" Isle Royale, så kanskje han innser at alt i naturen går i bølger.

Link to comment
Share on other sites

På 27.2.2018 den 11.53, SofaBamse skrev:

Kunne man søkt om å få bedrive skadefelling av mink fra motorbåt? Det er jo en av de svarteste artene på svartelista...

Det tykkjer eg du bør prøve på. 

 

Eg for min del trivest best på sjøen med årer istadenfor motor. Men det kjem jo heilt annpå kva distansar enn skall legge bak seg. Men jakt frå båt uten motor er jo lovligt. 

 

Og dersom du bruker påhengsmotor til jaktområdet, løyser den og legger den ombord eller på land, det bør vell vere innafor? men det er jo møkje dill. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 26.3.2019 den 11.31, Jegermeistern skrev:

Nå har "man" om sider oppdaget at bestanden av oter er så stor at den truer ærfuglbestanden, og dermed verdensarvstatusen til Vegaøyene:

 

https://www.nrk.no/nordland/vil-skyte-fredet-dyreart-_-for-a-berge-en-annen-fredet-dyreart-1.14489246

 

Det er for øvrig vår "kammer"-at @bharsvik som er jeger der ute.

 

I mitt "lokalområde", Jøssundfjorden i Flatanger, er det oteren som rensker holmene for måke- og tjeldunger om våren. Havørna har for lengst utryddet ærfugl og gås i dette området. En lokal fangstmann holder minkbestanden nede, og de øvrige tallrike predatorene må finne seg i å spise "smulene som faller fra den rikes bord" (Lukas 16, 21).

 

Generalsekretæren i organisasjonen Sabima viser at han er uvitende om at mennesker har vært en del av naturen her oppe i 10.000 år. Fyren er tydeligvis tilhenger av "rewilding", og har dessuten den kvasi-religiøse troa på at naturen er i en slags konstant likevekt. Han bør lese litt om utviklingen på "helligdommen" Isle Royale, så kanskje han innser at alt i naturen går i bølger.

 

NRK P1 nå, Brynjar Harsvik vasker gulvet med en sånn "naturen må gå sin gang"-fjott👍

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har vært en smule naiv når det gjelder oter.
Inntrykket mitt var at dette var en rendyrket nyter av seafood i de fleste former, men ser jo nå at den også kan herje med ærfuglbestanden på samme måte som minken (ref dunværa på  Helgeland).
Så når oter etter hvert ble mere vanlig, og tilsynelatende  fortrengte minken, var det ofte god nok grunn til å feire med en kald pils på kaikanten, eller en single malt, alt ettersom.
Men hva fanden gjør man så?
Oter er jo totalfredet, så her er vel tiltakene svært begrenset, om noen i det hele tatt ?

 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, seawolf skrev:

Oter er jo totalfredet, så her er vel tiltakene svært begrenset, om noen i det hele tatt ?

 

De får jo skadefelling på et begrenset antall dyr. Og totalfredet... det er vel ingen grunn til at det ikke skulle kunne åpnes for jakt på oter dersom bestanden blir tallrik nok, og da begrenset til de områdene den klarer seg best? Det er jo ikke noe evighetsperspektiv på ei slik fredning. Nevnte ærfugl er jo også fredet nordpå, men jaktbar i Oslofjord-området. 

 

Bestanden har man tydeligvis liten oversikt over, iflg NINA.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at ingen vet hvor stor bestanden er, og forvaltningsmyndighetene vil ikke vite det heller. De har avslått alle ønsker om å finne det ut. Jeg har snakket med masse folk fra hele landet om oter, og mitt inntrykk er at bestanden er forholdsvis jevn og høy fra Bergen til Kirkenes. Min erfaring er at vi finner ca en oter for hver 1-2 km kystlinje. Norges totale kystlinje er litt over 100.000 km. Med noe fratrekk for områder uten særlig stor bestand kan man likevel forvente at bestanden er et sted mellom 50-100.000 dyr. Oteren kan faktisk sammenlignes ganske bra med elgen når det gjelder livssyklus. Den tåler over 20% beskatning. Hvis dette stemmer for oter kan man felle rundt 5-10.000 dyr uten å ødelegge bestanden. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

..og nå er det vel også slik at man ikke trenger noen nasjonal bestandsovervåkning for å åpne for jakt (åpen jakt, lisensjakt, kvotejakt) i enkeltområder. Beveren forvaltes jo lokalt - det er fortsatt store områder der det tidligere var bever, der beveren ikke har kommet tilbake, samtidig som det jaktes på bever i vassdrag (jakt åpnes riktignok kommunevis) med fast bestand. 

 

Forøvrig også ganske symptomatisk at hver gang noen ytrer et ønske om å regulere en bestand av et eller annet fredet, er alltid motargumentene basert på at man har til hensikt å fjerne/utrydde arten fra det aktuelle området. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/6/2019 at 1:46 PM, Jibrag said:
On 4/6/2019 at 1:15 PM, Chiefen.v-2 said:

NRK P1 nå, Brynjar Harsvik vasker gulvet med en sånn "naturen må gå sin gang"-fjott👍

 

Ligger ute som opptak, starter 13.07

https://radio.nrk.no/direkte/p1

 

Mink-argumentet til han fra Sabima ble rimelig greit avfeid :clap:

 

Her er en adresse for de som ikke liker å lete: https://radio.nrk.no/serie/ukeslutt/NMAG04001419/06-04-2019#t=1h3m50.12s

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...