Jump to content

Kreative patroner


Vaquero

Recommended Posts

8 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

458x2" har jeg sirklet rundt i 25år, frister veldig.. 

Ja, .458" -2" er en fin kort patron. Jeg fikk en idè i dag om å lage en "replika" av denne. Siden jeg har og lader til en 45/70 Government  og har en 7mm. Rem.Mag. og hylseholder #4 fra RCBS var det bare å klemme i vei. Jeg kappet en .458 Win.Mag. hylse og trimmet den pent ned til 2" (50,60mm.) Deretter sizet jeg hylsen i 45/70 dien. 45/70 dien er litt trang, 458 Win.Mag. er litt tykkere i hylsegodset. Resultatet hadde blitt penere med en .458 Win.Mag. size-die. (små marginer). Mine dier  fikser ikke krymp siden .458-2" American er 3.30mm. kortere enn 45/70.  Sikkert en fin sak for villsvin.

Nå er det slik at mange rifler i .308 Win. korte låsekasser sikkert kan konverteres til denne, støtbunnen må utvides. 

 

Mosin-Nagant er i enkelte tilfeller bygd om til 45/70 Government, der blir støtbunnen mye større enn originalpatronen i 7,62x54R. En slik ombygging krever også justeringer i magasinbrønnen, så hvorfor ikke .458" - 2" American. Jeg sjekket litt på riflen min (Mosin Nagant), støtbunnen passer bra. Konklusjon: har man en stygg Mosin-Nagant og vil finne på noe spesielt så kan man jo vurdere dette:D For meg er det ikke aktuelt. Morsom tanke.....

 

DSC02242.JPG

Det tok ikke lange tiden å lage denne replika-versjonen av .458" - 2" American. Den hadde blitt litt penere hvis jeg hadde hoppet over å size den i 45/70 dien. Meningen var også å finne ut om jeg ville klart dette tilfredsstillende med det jeg hadde for hånden.

 

DSC02245.JPG

Hylsebunn: Venstre er 7,62x53R (finsk). Høyre er en .458 Win.Mag. Replika-versjonen av .458-2" sitter pent i sluttstykket. 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Finsk 7x54 er litt interessant å kikke litt på, den er avleggs i dag, men ingen dum idé:

Nå la jeg inn en tråd om 7x54 Fournier (fransk 7x54MAS) og denne finnen i forumets "Patronsamling". Denne finske patronen står oppført som opprinnelse 1946, likevel finner jeg også årstallet 1944 for utvikling. Selv om krigen raste hadde de tydeligvis overskudd til å utvikle en sivil 7mm. 7x54 Finnish er en enkel villkatt, man utvider kun hylsehalsen til 6,5x55 til en 7mm. Lapua og Sako skal ha levert fabrikkladet ammunisjon frem til 1974, den siste publiseringen av ladedata finner jeg i VihtaVuori-tabellen for 1995. På nettet finnes det også å lese at finnene testet frem denne patronen på en modifisert Arisaka. Arisaka type 38 ble brukt av finske styrker under vinterkrigen, ting tyder på at finnene modifiserte slike Arisaka-rifler til jakt. Når det gjelder Arisaka type 38 så har jeg selv skutt å blitt litt kjent med denne, da i en versjon ombygget til .30-06 Springfield. Låsekassa til Arisaka er kjent for å være meget solid. Tilbake til Finland i midten av 40-årene, en 7x54 basert på 6,5x55 hylse er jo en ganske god idé. I dag er det liten vits i å satse på en slik patron, 7mm.08 drar egentlig forbi med et hestehode.  

Ladedata:

Jeg fant frem en tabell fra 1995 for 7x54 og plukket  samtidig inn noen data fra VihtaVuori for 7mm.08 for sammenligning. Samtidig har jeg funnet noen hastigheter for 7mm.08 Ackley Improved.

Eks.

7mm.08:    Kule 120 grain v/0 = 936m/s. 150 grain Scenar 833m/s.

7mm.08AI Kule 120 grain v/0 = 945m/s. 150 grain Scenar 884m/s.

7x54 Fin.    Kule 120 grain v/0 = 880m/s. 155 grain Sako SP 740 m/s.

 

Det er ingen hemmelighet at 7mm.08 er en nedstrupet .308 Winchester. 

               

DSC02398.JPG

7x54 Finnish.JPG

Ari 4.JPG

Dette er en ombygd Arisaka type 38, opprinnelig var disse i et japansk kaliber 6,5x50, (en semirimmed krave.) Denne riflen på bilde har jeg selv testet i .30-06. Stokken er den originale, litt endret. Den er sikkert ikke helt ulikt det finnene laget i sin tid. 

 

Ari 1.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

.338-300 Win.Mag.

Her er en fin patron som er brukt til jakt i Afrika. Patronen er en noe utvidet og endret .300 Win.Mag. hylse. Denne .338-300 Win.Mag leverer en 220 grain kule i samme hastigheter som .340 Wby.Mag. Den henger ikke med .340 Wby. over 220 grain kulevekter. 

.338-300 Win.Mag..JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, Bullmastiffen skrev:

Eller er det en forskjell mellom 458-2" og 450marlin jeg ikke har fått med meg?!

.45/70 Government kom som svartkruttpatron i 1873. Hylselengde (53,5 mm.)

.450 Marlin kom i år 2000. Hylselengde  2,10" (53,0 mm.) 

.458-2 American er opprinnelig en villkatt som kom i 1962 fra  en nedkortet .458 Win.Mag. 

.458-2" hylselengde 50,8 mm. litt kortere enn .450 Marlin som har tatt utgangspunkt i hylselengden til 45/70.

450 Marlin var tenkt for bøyleriflene til Marlin og .458-2" var en villkatt tenkt for boltrifler på 60-tallet.

 

Er enig med deg at en kan heller bruke .450 Marlin dersom en har planer om noe i denne gaten på en boltrifle. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

450 Marlin har ingen "moderhylse", den har høyere belte enn win.mag- familien.Dette for å gjøre den advokatsikker. Det innebærer at du ikke uten videre kan forme hylser fra andre magnumhylser. Så lenge orginale hylser er å få tak i, er jo ikke det et problem.

Jeg har faktisk vurdert ei pipe i 450 Marlin selv...

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, spindrift skrev:

 

Jeg har faktisk vurdert ei pipe i 450 Marlin selv...

 

Da er vi 2. Hadde ei leveraction børse i 450 en periode, solgte den pga ulovlig kort løp i Sverige. 

Siden har jeg vurdert pipe i 450 til heenmuffa, men jeg må finne et sluttstykke til rem700 magnum da, og det er tydelig like lett å oppdrive som hønsetenner....(med mindre man er keen på å betale mer enn for ei ny børse da :) ) 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en R700 under ombygging med muffesystem, og har et ekstra sluttstykke med standard støtbunn som evt kan åpnes opp.... Men er usikker på om magnumbeltet går  til muffesystem.... Skal høre med børsis. Det hadde vært gøy for meg med en patron hvor jeg kan lade elgmessige patroner med selvstøpte kuler 😀

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er det noen som kjenner til hvilke lover som gjelder i forbindelse med å utvikle en wildcat til eget bruk? Tenker da spesielt på forandring av kammer slik at ny wildcat kan testes. Går det å søke lokal myndighet, eller må det høyere opp?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, som kanskje nevnt i andre tråder, vært inne på tanken om å åpne 308W/338F/358W-patroner til 9,3, eller kanskje .375? 

 

Å åpne opp, eller "fire-forme" (norsk ord for det?) patroner, har jeg gjort diverse ganger (kreasjonen "22-250/-06" ble ganske rettvegget! "Kaliber 22/30 Idiot Short", kanskje?), har aldri tenkt på å be noen som helst om tillatelse til det. Skal man brotsje kammer, må man jo få laget brotsj, og jeg antar Ragnar Hansen eller andre som gjør slike jobber, vet hvilke (eventuelle?) formaliteter man da må gjennom. Det neste blir å finne på et kreativt navn for vidunderet, slik at politiet kan utstede våpenkort på pipa/våpenet (9,3x51 Jegermeister, f.eks.). Med våpenkortet i handa, kan man kjøpe kuler (jeg har 9,3x62 fra før, og et bra lager kuler).

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Jegermeistern said:

Jeg har, som kanskje nevnt i andre tråder, vært inne på tanken om å åpne 308W/338F/358W-patroner til 9,3, eller kanskje .375? 

 

Å åpne opp, eller "fire-forme" (norsk ord for det?) patroner, har jeg gjort diverse ganger (kreasjonen "22-250/-06" ble ganske rettvegget! "Kaliber 22/30 Idiot Short", kanskje?), har aldri tenkt på å be noen som helst om tillatelse til det. Skal man brotsje kammer, må man jo få laget brotsj, og jeg antar Ragnar Hansen eller andre som gjør slike jobber, vet hvilke (eventuelle?) formaliteter man da må gjennom. Det neste blir å finne på et kreativt navn for vidunderet, slik at politiet kan utstede våpenkort på pipa/våpenet (9,3x51 Jegermeister, f.eks.). Med våpenkortet i handa, kan man kjøpe kuler (jeg har 9,3x62 fra før, og et bra lager kuler).

Takk for raskt innspill. Skal ta kontakt med ham og høre hva han mener  :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...