Jump to content

Kreative patroner


Vaquero

Recommended Posts

Dette er patroner jeg har fått fra ulike hold:

Noen ganger må jeg klø meg litt i hodet, det er utrolig hva folk har gjort over ladepressa. Opp gjennom årene har jeg fått noen patroner i en pose eller eske fra folk som vil bli kvitt noe. Som patronsamler kommer det litt småting innimellom. Jeg fant disse under opprydding i roteskuffen. 7,62 IDIOT har vi sett, har andre her sett noe "smartere" og underligere ?

Fra venstre:

# 8x58R. En vanlig militær FMJ.

# 8x58R. En ikke ukjent modifisering av kule til jakt, file bort tuppen og så lage et dypt kryss med baufil O.o en mantel åpen i begge ender kan være farlig.

# .357 Rem.Mag. Helt vanlig.

# .357  Rem.Mag. med 200 grain riflekule i dia..352"  av den lukter det litt hjemmesløyd for tvilsom jakt?

# 9,3x57 Vanlig standard. C.O.L. 74,5mm. Normal lengde.

# 9,3x57 Denne har C.O.L. 82mm. Kule og lengde kan umulig stemme?

# 6,5x55 med bakenden av kula vendt frem, hokus pokous blyspiss:D Jeg har lest noe om dette.....

 

Kreasjoner.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Sikker på at den 8x58en er hjemmemodifisert? Mener å lest noe om slike patroner for seljakt.

Du kan ha rett etter det jeg begrenset vet:

For meg ser krysset i kula på 8x58R noe amatørmessig gjort.  Når dette med fangst kommer opp her, i samme posen fikk jeg to Jarmann-patroner, det kan være at disse stammer fra et fangstmiljø/person?

I tillegg fikk jeg mye ordinært inkl. en del "skrot". De andre patronene i innledningen her har jeg hatt i ca.20 år. 

 

DSC00915.JPG

DSC00910.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ang 6,5'en med kula bak fram...

Har blitt fortalt at dette ble gjordt med tanke på fuglejakt.

Var visstnok for å begrense ødeleggelsen i matvilt. "Vanlig" ekspanderende jaktammunisjon herjet visst fryktelig med fugla. Og hvis kula sto rette veien, så gjorde den ikke nok skade... 9_9

(Dette ble fortalt på jegerprøvekurs på slutten av 80-tallet)

Selv brukte jeg den gamle, butte rekruttkula. B|

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Som sagt så dukker det opp noe fra ett eller annet dødsbo:

Jeg fikk noen få interessante patroner i 6,5x55, fabrikk og hjemmeladet. Noen av de hjemmeladede var litt spesielle. Det første jeg vil vise er en Norma stålhylse omgjort fra Berdanhette til Boxer. Dette med å endre hette fra Berdan til Bokser med et bor er ikke nytt. Jeg har hvis jeg finner et sted en 7,62x51 (NM-60) som er omgjort til Boxer og kortet ned til 45acp. Den stammer fra da DSS (dynamisk) het Stridsskyting en gang på slutten av 70 tallet. Tilbake til Norma stålhylsen, der var hetten rimelig dypt satt inn, hele 1,16 mm. Uten at jeg er vant med å endre hylsens hette med et bor så oppfattet jeg at hullet var rimelig stort, hvordan et slikt stort hull påvirker trykket i hettelommen vet jeg ikke. Patronen var ladd med 140 grain kule, kulen på den hjemmeladde satt noe dypere enn originalen.

 

Neste stunt var en hylse for trepropp, den var ladet fult opp med en 140 grain kule:

Denne hylsen var også gjort om på samme måten med Boxer hette. I mitt hode er dette en ganske ekstrem kreasjon, det var nok ment i fult alvor siden den var ladet som en ordinær 6,5x55 patron!

 

DSC01257.JPG

Den grønne "OK" er en original Norma, den røde "korte C.O.L." har en vanvittig dyp hettelomme og et digert hull for Boxer hette.

DSC01259.JPG

1,16 mm. dybde/klaring. (Ser ut som stålhylse, men er en slags messinglegering belagt med sink)

 

DSC01275.JPG

Hullet til boxer hetten er ganske stort etter min oppfatning. 

 

DSC01264.JPG

At noen seriøst har gått inn for å lade en slik hylse er nytt for meg.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jammen fant jeg en .45 acp patron laget av en NM-60 tomhylse:

Dersom du er i ferd med å dø av kjedsommelighet og trenger akutt noe å fordrive tiden med, da kan du sette i gang med å lage hylser av 7,62x51 Nato. Dersom alternativet er å se maling tørke eller fotball, eller glattbarbere marsvin, ja da foretrekker jeg det første (lage hylser). :mrgreen:  Inntil videre har jeg nok av annet å finne på.

DSC01283.JPG

Patronen til venstre, til høyre en ordinær Geco for sammenligning:)

DSC01285.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan så vidt erindre litt om opphavet til denne kreasjonen:

Det er nok en omstendig jobb. Etter min sløve hukommelse var det to verktøymakere som jobbet på en større produksjonsbedrift i min hjemby som drev på med dette, disse to kunne til tider ha noen stille perioder, da laget de hylser (i arbeidstiden med full lønn).

Det er mange år siden jeg studerte en slik tomhylse, jeg mener å huske følgende: De kappet hylsen til passe lengde - deretter fjernet de berdanhetten og klargjorde hettelommen for boxer ved å bore et hull som igjen fjernet ambolten (berdan) i hettelommen, de fjernet deretter nitingen rundt hettelommen. NM60 hylsa var vel litt for tykk innvendig i denne nedre regionen, så de satte den i dreiebenken og slanket inn hylseveggen fra innsiden av hylsa. Til sist ble hylsa trimmet til riktig lengde. Sluttresultat, tar jeg ikke feil så hadde nok sluttproduktet noe mindre hylsevolum enn den ordinære .45acp hylsa, noe en burde ta høyde for når en tilpasset en ladning. 

 

Jeg tror dette er oppskriften til den som gidder9_9

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Det må vel bety at NM60 ikke bruker standard berdan, de er 5,50mm mens stor boxer kun er 5,33mm. Ser ut til at flere produsenter har gått over til berdan med boxer-dimensjoner, det forenkler jo produksjonen en del.

 

 

Forøvrig synes jeg slike påfunn er morsomme, dette er lading på høyt nivå. Selv lager jeg 222-hylser fra 223, dels pga tilgang og dels fordi jeg da kan dreie halsen og likevel ha normal tykkelse. Jeg skal også opparbeide ny trykkstandard, da er det greit med hylser en VET tåler trykket.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Forøvrig synes jeg slike påfunn er morsomme, dette er lading på høyt nivå.

Helt klart, noen ganger er det imponerende å se hva andre har opparbeidet og funnet ut av. Jeg har noen privatkonstruerte "Villkatt-patroner" fra en bekjent som har konstruert flere, han holder et høyt nivå. 

Denne .338 villkatten jeg viser her kommer fra en helt annen person, det er laget kun et våpen til denne. Han har laget patronen fra en 500 Jeffery hylse. Den har et anselig hylsevolum i forhold til kaliberet. 

Fra venstre:

# 500 Jeffery  # .338 Villkatt (fra 500 Jeffery hylse)  # .338 Lapua Mag.  # 7,62x51 Nato (NM60) for sammenligninger.

DSC01298.JPG

Jeg har omtalt denne patronen i en annen tråd i Patronsamling, den holder en høyere ytelse enn .338 Lapua Mag. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tråden handler om kreative patroner, dette er kreativt, mer enn jeg trodde:

@Per-S og @Erlend Meyer dere bekrefter min dårlige hukommelse. Selvfølgelig er  det forskjell på diameter standard Berdan 5,50mm. og Standard Boxer 5,33 (jeg måler 5,35 på mine). Uansett, en std. Boxer får plass i en Berdan hettelomme uten å presse den inn, den er litt for liten. Når det gjelder NM60 til .45acp husker jeg nok feil etter ca. 35 år. Jeg har kun en ladd patron  som jeg har valgt å ikke åpne. Tomhylsen har jeg ikke sett siden tidlig 80 tallet.  .45 acp patronen er nok satt med Berdan. Jeg husker svakt at det var mye snakk om disse to verktøymakerne som laget hylser av Nato-patroner, det vakte en viss beundring den gangen, jeg tror ikke de trakk noe mer damer av den grunn. ...

 

Hva da med 6,5x55 patronene som er omgjort til Boxser:

Dette måtte jeg finne ut av, svaret kom etter at jeg studerte de utstøtte hettene og hettelommene. Svaret forbauset meg, vedkommende lader var kreativ, men her vil jeg aldri følge etter hans fotspor. 

Han hadde simpelt hen boret hettelommen litt dypere med en mindre diameter som fikk festet Boxer-hettene! Derfor ble tennhetten satt noe overdrevent dypt inn i hettelommen, der kom det svaret;)

Vi har ikke sett alt her i verden ennå.....

 

DSC01259.JPG

En modifisert hettelomme setter hetten dypere inn. I overkant langt inn.

 

DSC01313.JPG

Her ser vi kanten på den modifiserte diameteren, en markant mindre diameter lenger inn. 

DSC01317.JPG

DSC01318.JPG

I prinsipp som dette.

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, M67 skrev:

ennhettene i de der må da løsne konsekvent ved skyting - med påfølgende gasslekkasje, om ikke sluttstykket er tilsvarende modifisert?

Du har sikkert helt rett, vedkommende som har gjort dette er ikke tilgjengelig for kommentar av naturlige årsaker. Dette kan umulig ha fungert etter ønske. Noen ganger dukker det opp noe hjemmekokt som får meg til å undres over hva/hvordan har vedkommende tenkt på. Noen ganger er det interessant å granske patroner en selv aldri ville laget selv eller puttet i eget våpen, heller ikke i andres våpen. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ja, hva man ikke fikk til i gamle dager... :-)

 

Litt google-fu sier meg at RWS Berdan-hetter er 2,65-2,8 mm høye, mens Boxer er ca 3,2 mm. Så det er ikke HELT umulig at det går. (Merk; ikke at det går bra, bare at det går) :-)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er vel lov å klø seg litt i hue? Jeg trenger litt ID-hjelp her:

Jeg har noen kuler jeg lurer på, ikke minst om en villkattpatron med spenstig homogen kule. Jeg hadde forstått litt mer hvis kula var av en mykere konvensjonell type som på .458 Socom, det er jo ikke rare hastighetene på slike små hylsevolumer i forhold til kaliber og kulevekt. Folk med villkatt ideer med mye godt verktøy finner på mye rart innimellom. Jeg har noen homogene messingkuler jeg ikke finner ut av det med produsent. Jeg har hørt om at noen med gode dreiebenker har laget noe selv for å teste.

DSC01665.JPG

#1: Messing .400" 370 grain. Produsent?

#2: Messing .458" 410 grain. Produsent?

#3: 7mm. BR, utgangspunkt for Villkatten #4.

#4: .416" fra 7mm BR hylse, merkelig valg av kule? Virker litt Socom inspirert.

#5: .458 Socom, ingen nyhet, men tatt med for sammenligning.

#6: .308 Win. for sammenligning.

DSC01667.JPG

 

DSC01656.JPG

Den øverste i bilde (homogen), hva er dette? En slik kule har jeg ikke sett før, for sammenligning en Hornady A.Max under

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

4 er vel en 416 A-tec/ A-sub? Kulene lukter litt Vektor eller Atec de også. 

Kulevalget er forøvrig ikke merkelig, det er ei kule som er laget for å fragmentere i lav hastighet, og gi størst mulig skuddeffekt. Kaliberet er vel designet for å makse ut kulediameter med std. støtbunn og magasiner.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Kulevalget er forøvrig ikke merkelig, det er ei kule som er laget for å fragmentere i lav hastighet

Selvfølgelig, en kan se fire dype spor innvendig i den grove/åpne hullspissen. Her er en .458" som har tuslet gjennom ett eller annet. Den .510" kula med sikkert god BC finner jeg ikke på min søkermotor. 

DSC01670.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vingene er jo på størrelse med 22-kuler og reiser ca 45 grader på retninga til bakenden - som er så stor og tung at den går igjennom nesten hva som helst. Jeg har testet lignende kuler - mest sannsynlig fra samme produsent - i bla. vannkanner. Det er meget spektakulært, og jeg tror det er gode jaktkuler. Jeg har en pakke med 253gr 338-kuler et sted, i to versjoner. Den ene stabil i 1:9", den andre ikke.

 

510-kula med den overdrevne båthalen tror jeg er ei eksperimentell kule, som muligens ikke er stabil nok. Jeg vet det har vært eksperimentert med slike, lokalt rundt i Norge bla. men det har ikke slått an - og jeg vet at noen av kulene var håpløst ustabile.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2.9.2018 den 10.45, M67 skrev:

4 er vel en 416 A-tec/ A-sub? Kulene lukter litt Vektor eller Atec de også. 

Jeg tror jeg lander på at dette er en .416 Whisper:

Whisper-familien består av flere kalibere i ulike hylseopphav. Bare for å ta en kort oppsummering på dette bilde. .222 Remington er far til mange villkatter som har blitt offisielle "nye" kaliber/patronbetegnelser. Eks. .222 Rem. er igjen utgangspunktet til .221 Fireball som ikke er noe annet enn en nedkortet .222 Rem. .221 Rem. hylser er i full produksjon med sitt eget bunnstempel.

.221 hylser er igjen opphavet til mange andre patronideer, som eks. .300 Whisper. Når vi kommer til .416 Whisper så er denne laget ut av en "vanlig" 7mm.BR-hylse. Mitt eksemplar er her stemplet .7mm.BR. i hylsebunnen. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Whisper_(cartridge_family)

Whisper.JPG

Slektstavle.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Folk har forsket på mye spennende her i landet:

Her har noen lagt sin tro på .303 British-hylser, kula til .303 måler egentlig .311", altså litt grovere enn vår vante .30 kule som er .308". Den ene villkatten er krympet ned til 6mm. Den andre er krympet ned til .308" (.30/03). Denne kortingen er også merket 1,5/8" eller  39,50mm hylselengde. En kan undres over hva disse ildsjelene som legger ned mye jobb med dette søker etter. Eks. 6mm./303 fungerer sikkert greit i en Enfield låsekasse og dets magasin, hvis man har gått til det skrittet å pipe om ei slik rifle. Hvis ikke skulle det være nok av alternativer innen 6mm. i korte og lange hylser. Storvilt er utelukket uansett. Nå finnes det  lettvint en .240 Wby.Mag. som er nesten like lang. Uansett så tror jeg at prosessen med å få til slike villkatter er mer interessant enn hva som kommer ut av pipa når prosjektet er ferdig, det er veien dit som sikkert er morsomt for spesielt interesserte. 

DSC01714.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Australias forsvar brukte, så vidt jeg husker, spesielle ombygde Lee-Enfield i kaliber .22-.303. Det fantes også noen prøver med Vickers-MG i samme kaliber, for innendørstrening! Det kan jo kalles et anemisk maskingevær.

.22-.303 (eller .303-.22?) var også populært som "varmintkaliber", da hovedsaklig i sivile ombygde Lee-Enfield, med forskjellige små blykuler og blyspisskuler. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Merk at dette var spesielt ombygd for innendørsskyting, på ca 25 yards. Litt annet enn å ligge i lyngen i Finnmark og skyte byger gjennom krattskog på  3-400 meters hold, med medfølgende forventninger om effekt.

RPK74/RPK74M er vel også ganske dødt i russisk bruk. Det var noen RPK (i 7,62x39) i "de grønne mennenes" hender på Krim, hvis jeg ikke husker feil.

 

Finnene tviholder på 7,62x39 i angrepsrifler (RK 62, RK 62/76, RK 95), 7,62x54R i maskingevær (PKM) og skarpskyttergevær (SVD), samt 7,62x53R i Tkiv 85. De vurderte å gå over til 5,56x45 men fant ut at de holder på 7,62x39 i AK-mekanismer frem til de finner en ny løsning.

 

Norge har jo nå også gått over til Minimi Para som standard maskingevær, MAG (M240) erstatter MG3 i de fleste MG-lag, men MG3 blir værende på noen kjøretøyene som har det. Det finnes bilder av Sisu XA180 med Minimi med kort pipe montert på taket (i motsetning til MG3 brukt tidligere).

 

Forsvaret har gått ganske fort fra AG3 og MG3 uten sikter til HK416 med Aimpoint/ACOG og FN MAG med Elcan. Riktignok bare enkelte avdelinger som Garden som har Aimpoint med forstørrer og Elcan på MAG, men det er på vei inn i større deler av Forsvaret. FSK opererer interessant nok med ACOG med LED, merket med norsk våpenskjold. Antagelig en bitteliten spesialordre fra Trijicon.

Interessant lesning for de som bryr seg; i den nye "bibelen" om våpen brukt i Forsvaret omtales HK416S, en spesiell norsk modifisering av HK416N (16,5") som får skarpskytterforskjefter, kort Harris, korte magasiner og en liten S&B på toppen.

Link to comment
Share on other sites

.220 Swift og div. slektninger:

Det er morsomt å kikke på ulike patroner som har felles opphav, eller slektstre. 

.220 Swift int.1935.

Denne patronen har en hylselengde på 55,85 mm. Hylsen har en semi-rimmed krave på 11,9 mm. (liten ant.til krave). Patronen er en Winchester kreasjon beregnet til deres boltrifle mod.54 produsert i 1925 - ca.36. Mod.54 rifla er i bunn og grunn  forløperen til den bedre kjente mod.70. Denne .220 Swift-patronen med hylse er i grunn utviklet fra en mindre kjent patron som 6mm. Lee Navy (1895), Lee Navy -hylsen er noe lengre  p.g.a. hylsehalsen, 59,8mm.  .220 Swift har en ellers lik hylsekropp med kortere hals, 6mm. Lee Navy hadde ikke Semi-rimmed hylse og har derfor en hylsebunn-diameter på 11,2 mm.

.220 Swift ble aldri noen stor suksess. I 1964 kom Winchester med en kortere versjon for deres mod.70 boltrifle, nemlig .225 Winchester. Denne ble heller ingen stor suksess, den tapte utbredelsen mot .22-250 og andre nyere patroner for varmint. .225 Win. ble brukt bl.a. til Winchester mod.70 i tung pipevariant for varmint.  

Ellers har villkatt-entusiaster brukt hylsen til .220 Swift improved eller .220 Shorty. 

.223 er tatt med som referanse. 

.220 Swift..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

.375 Ihmsa , eller .375 Super Magnum:

Denne hadde jeg fremme for flere år tilbake i en tråd om utdøende patroner, tråden er nå slettet for bilder. Jeg fikk lyst til å trekke denne patronen frem igjen fra glemselen. Det morsomme for min del er at mitt eksemplar har rett hylsebunnstempel. .375 Ihmsa er en revolverpatron for metallsilhuett. Han jeg fikk den av hadde en slik revolver, jeg mener å huske at det var en Ruger Super Blackhawk (noe uvanlig). Dan Wesson var godt kjent for denne patronen i spesielle kretser som metallsilhuett. .375 Ihmsa ble konstruert av Elgin Gates og ble først presentert i 1983. Patronen har katalognummer SAA1373. Den oppgis å levere en 220 grain kule i 518m/s. Hylsen til .375 Ihmsa er noe så kurant som en nedkortet .30-30WCF hylse, den lar seg lett gjøres om til dette kaliberet. Siden vi er inne på metallsilhuett og kreasjoner fra .30-30WCF så er det interessant å vise frem .357 Herrett. .357 Herrett kommer som nevnt fra samme hylse (.30-30), men den er derimot brukt i TC  Thompson Contender-pistoler (enkeltskudd/brekkvåpen). .357 Herrett ble konstruert av Steve Herrett og Bob Mileck i 1970. Det er laget mange villkattpatroner fra .30-30WCF.

Lengdemål:

.375 Ihmsa Super Magnum (SM) Hylselengde 40,85mm. C.O.L.53,35mm.

.30-30 WCF. Hylselengde 51,60mm. C.O.L. 64,0mm.

.357 Herrett. Hylselengde 44,65mm. C.O.L. 59,0mm. (Sikkert en fin patron i dempet våpen til rådyr.)

DSC01823.JPG

DSC01827.JPG

Han jeg fikk originalhylsen fra brukte stort sett hylser fra .30-30WCF. Billigere og mer tilgjengelig.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 1.7.2018 den 1.06, Erlend Meyer skrev:

Om jeg ikke husker helt feil har CCI Blaser aluhylser berdanhetter med Boxer-dimensjon. De har med andre ord bare brukt boxer-hetter uten ambolt, en frekk løsning som forenkler produksjon.

Mulig dette er gjort for å få sterkere hylsebunn? Mener ha lest at berdanhylser tåler mer overtrykk enn boxer pga de små hullene.

 

Forresten er samme løsning mtp hetta valgt på miljøpatroner nm229, nm230, nm231, nn232, nn233. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

Lurer på hvem det er som jakter rådyr med StG44..?

Totallengde 47,55 mm

Jeg tror neppe at noen hadde i tankene at de skulle jakte med den, det var nok tilfeldigvis en kule som passet i diameter og vekt, som igjen var tilgjengelig og hadde tilfeldigvis en blyspiss. Jeg og en annen for mange år siden landet på samme løsning med tilgjengelige komponenter. Det ble i praksis aldri noe av prosjektet. 

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Helt sant..

Vaquero; du har rett i det. Jeg har hørt om noen som jakta hjort med AG, så helt utenkelig at en gammel kriger i 7,92 Kurz har felt vilt er det vel ikke.

Vi kan ikke utelukke noe som helst om hva som har foregått her på berget:

Den gangen AG3 var plassert i de tusen hjem foregikk det nok litt av hvert, rev og rådyr om ikke det som større var. Først og fremst er det grunn til å anta at det var folk med mindre tilgang og interesser for å investere i egne jaktvåpen, de falt for fristelsen til å gripe etter det de hadde, dette  hørte jeg om da jeg var guttunge mens jeg  lytet til de voksne. Det er nok mange rådyr som har vært utsatt for 22LR også. Folk jaktet  også med HV-Mauseren, og uregistrerte slippvåpen som Enfield og US-Karabiner. 

Når det gjelder en StG44 så har disse først og fremst vært i hendene på folk med utvidet interesse og tilgang på flere våpen, dersom de i tillegg har kompetanse til å lage en patron som den du har er det folk med iver langt over snittet. Slike folk har som regel det de trenger for lovlig jakt og kvier seg for fallhøyden ved å bli tatt for ulovlig våpenbruk og jakt. Avvik forekommer...

Den gangen jeg og en annen planla å lage patroner til StG44 av 7,62x63 hylser tror jeg at den eneste kula som var å få tak i her i landet var en Sierra .323" 125grs. i SP , som den du har, den kula ser ut til å være ute av sortimentet i dag. I dag produserer Partizan ammo for Stg44.

 

Den patronen du har er morsom, ta vare på den. Putt den i lomma den dagen de flytter deg til et sykehjem, så har du noe å imponere med til oldebarn og pleiere:D

stg.44.JPG

Den rifla jeg siterer til er i dag dessverre destruert for flere år tilbake. De minker på samme måten som US-Karabiner. 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håper dere ikke går lei av alle de rare patronene mine, her er et innlegg til:

 

.284 Winchester og Normas 6,5-284 er egentlig ingen sensasjon, noen har ikke kunnet la være å finne på noe nytt ut av disse heller.

.284 Winchester kom i 1963 som en egen patron, det spesielle med denne 7mm. patronen er hylsa. Den har en "rebated rim" som vil si at kraven har en mindre diameter enn hylsediameteren. 

Etter det en kan lese så tok det ikke lange tiden før en luring ville ha hylsen i en 6,5 (.264")- kule. Dermed fikk ikke denne hylsen fred for en villkattversjon. 6,5 villkatten ble av Norma i 2001 introdusert som en ekte rase i 6,5 industriversjoner. Selvfølgelig stopper det ikke der, den har fått to avkom til, 6-284 og .22-284. Hvor utbredt disse to siste villkattene er blir ukjent for meg. Ytelsene til 6,5-284 er jo godt publisert av Norma, de sier at den gjør det samme som 6,5x55 på hundre meters lengre avstand. Hva 6-284 og .22-284 gjør skulle vært morsom å visst litt mer om. 6,5-284 var veldig i vinden en stund da Norma innførte den, til og med Lapua fant bryet verdt med å produsere den med deres eget bunnstempel. Nordiske land fornekter seg ikke når det gjelder 6,5.

.284.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

.375 Whelen er nok lite kjent i forhold til .35 Whelen:

Som kjent er .35 Whelen en patron med skikkelig villkattopphav, den ble utviklet tidlig i 20 årene. Moderhylsen er .30-06 Springfield. Som mange andre patroner er 30-06 kilden til mye andre kreasjoner.  

.35 Whelen ble introdusert som industristandard av Remington i 1987, dermed var vilkattstatusen over. I 1951 var det en ny utvidelse av .30-06 patronen, en .375-06 som fikk navnet .375 Whelen.

 

Hva disse patronene gjør som ikke 9,3x62 gjør kan en undres over:

Når man ser på kulevektene til .375 Whelen så leverer 9,3x62 høyere fart og joule. De som velger å drive på med disse (jeg kaller det å gå over bekken etter vann) har andre motiver enn objektiv sunn fornuft. Det må være prosjektet med å gå en egen vei og holde på med nye utfordringer og jobbe med hylser og ladninger og målinger osv. osv. Det må være det som driver villkattfolket? En elg eller et tilsvarende vilt kan ikke annet enn å daue av et godt skudd med en god kule og skytter. :) Jeg har all respekt for de som holder på med villkatter, mange av dem holder et høyt og imponerende kunnskapsnivå. Det koster også en del å bygge om børser og tilvirke uvanlige kammer. 

 

Jeg har en del villkatter som jeg kort vil presentere i noen drypp.

 

Whelen.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fortsatt noen "Villkatter" til:

Litt interessant å kikke på hva folk har fått til. Her er noen patroner med utgangspunkt i 30-06 Springfield hylser. #2 og #3 vet jeg egentlig ikke hva jeg skal kalle. Det er ikke .30-06 Improved Ackley eller tilsvarende .338-06. Disse to sistnevnte har lenger hylsehals med tilsvarende mindre hylsevolum. #2 og #3 stammer fra helt private kammer-brotsjer her i Norge. Det jeg mangler i samlingen min er .30-06 Improved Ackley og .338-06. dersom noen her har disse hadde det vært morsom med et bilde for sammenligning :winke1:

 

#6 Er spesiell, denne er laget av en .270 Win. hylse, hvorfor ikke fra en .30-06 er jeg usikker på, men 270 hylsen er ca.1mm. lenger enn .30-06. Om dette påvirker hylselengden til denne .416 patronen er jeg også usikker på. 

 

Villkatt fra .338 Win.Mag.

#2 kan ikke sies annet enn at man har fått en .308 Norma Magnum ut av .338 hylse. Nils Kvale på Norma utviklet disse .308 og .358 Norma Magnum  på 1959 -60 tallet. Disse er i utgangspunktet nedkortede .375 H&H.

 

06- villkatter.JPG

.338 villkatter.JPG

Link to comment
Share on other sites

På 4.1.2019 den 23.14, kjella skrev:

Disse 375 kreasjonene, er det kaliberet eller patronen som er godkjent for Big 5 ?

Som @Chiefen.v-2 nevner, fra land til land og sted. En jeg kjenner som har vært en del i Afrika på jakt har nevnt for meg at noen forlanger minimum kaliber .400". Om dette var nasjonale bestemmelser eller grunneiere vet jeg ikke. Det finnes tråder om dette her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

6mm. International er en sjelden kreasjon her på berget:

Hylsen skal måle 1.912" /48,58mm. Sikkert litt hendig for dem som ser etter noe i denne korte hylselengden. 6mm. International kan lages fra .250 Savage-hylser eller som mitt eksemplar fra en 22-250 Remington-hylse. For sammenligning har jeg tatt med .22-250 Rem - .6mm. International og .250 Savage - 6mm.BR - 6mm.PPC - .223. 

Som vi ser så har 6mm. International større hylsevolum enn 6mm.BR og 6mm.PPC. For de som tenker 6x45 (fra .223 hylser) så er også volumet svært forskjellig. 

6mm. International.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Øynene faller ikke ut før vi har sett alle villkatter, det er lang vei dit:

#A: Tar du å korter ned en .35 Remington og struper den ned til en .308" diameter får du en .30/35 x 1,6"

#B: 6mm. BR. Norma. 

#C: Utvider du en 6mm. BR. Norma til .308" får du en .30BR.

 

Villkatter.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

.458 American eller en .458" - 2" hylselengde 2,10".

Dette er en villkatt en enkelt kan lage fra en hylsebase som eks. .458 Win.Mag.  Dette er en villkatt som videre ble til en .450 Marlin. 

.450 Marlin fikk et bredere belte for å unngå at patronen skulle bli kamret i andre std. magnum-rifler med mindre kaliber. Synd at jeg ikke har en.450 Marlin for sammenligning. 

.458" American er sikkert en grei grovpatron i en boltrifle, deretter bør den kunne lades til et noe høyere trykk og ytelser enn 45/70 Govt.

 

.458 American.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...