Jump to content

The Gummi Gønn (700 SPS Varmint).


Malle

Recommended Posts

For en stund siden la jeg ut en tråd hvor jeg spurte om noen hadde erfaring med SPS Tactical. Denne tråden viste at det var flere som hadde interesse for de relativt billige børsene fra "The BIg Green" med tung pipe. Jeg tenkte derfor at jeg skulle dele mine erfaringer siden jeg har gått til anskaffelse av en rifle i denne kategorien.

 

Utgangspunktet for denne tråden var at jeg vurderte å anskaffe meg en Tactical i .308. Etterhvert fant jeg ut at jeg heller ville ha en i .223 til jakt på rev og kråke i vinter. Det viste seg imidlertid som vanskelig å få tak i en Tactical i dette kaliberet før våren 2009. Jeg ville helst ha en rifle med riflestigning 1:9, men da var det eneste tilgjengelige alternativet en VTR. Denne ble vurdert i ti sekunder før jeg bestemte meg for at trekantet løp og munningsbrems ikke var noe for meg. Derfor falgt valget på Varmint versjonen med 66 cm løp og riflestigning 1:12.

 

Børsen ble hentet hos Jaktpartner på Elverum sist lørdag. Jeg har forsatt ikke fått testet den, men tenkte at jeg i første omgang kunne fortelle om førsteinntrykket. Dette blir selvfølgelig en svært subjektiv vurdering. Grunnen til at jeg ikke har fått testet den enda, er dels pga flytting, en uke med nattevakter :( og at jeg ikke har greid å få tak i en pussestokk jeg stoler på. Det ser ut til at Parker Hale- børster og overganger er vanskelige å få tak i for tiden. Hvis noen har et alternativ å anbefalle, så vil jeg sette stor pris på dette.

 

Førsteinntrykket mitt er delt. Det er noe som jeg umiddelbart liker, noe som var som forventet og noe jeg absolutt ikke liker. Det jeg liker er avtrekket. Dette var rent, kontant og med minimal opplevelse av "kryp". Avtrekket på de nye Remingtonriflene blir kalt for "X- Mark pro". Forskjellen fra tidligere avtrekk er at de har en mer avrundet og glatt overflate på selve avtrekkeren enn den flate og seraterte avtrekkeren som har vært standard tidligere. Noen mener at den gamle typen var best, men så langt har jeg sansen for den nye typen. I følge infoen som fulgte med så er avtrekksmekanismen overflatebehandlet med en metode som gir en hardere og glattere overflate, og dermed et bedre avtrekk. Avtrekket opplevdes som litt tungt, men dette ser ut til å være forholdsvis enkelt å justere.

 

Finnishen er som på de øvrige Remingtonvåpene med den rimeligste prisen. En ru og særdeles matt blånering. Mange synes nok at denne er stygg, men jeg opplever den som lettvint å forholde seg til. Det blir lett overflaterust, men denne fjernes i løpet av sekunder med en våt oljefille. Hvis man gir den en omgang med olje før man drar på jakt, så git dette tilstrekkelig beskyttelse mot rust uansett vær.

 

Det jeg ikke klarer å like er stokken. Foruten at den er direkte stygg, så har den en utforming som ikke virker spesiellt hensiktsmessig. Forskjeftet er bredt og gir sikkert godt anlegg, men det er utstyrt med to reimfester slik at man kan montere en tofot i tillegg til bærereim. Dette er selvfølgelig ikke noe problem i seg selv, men hvorfor er disse festene plassert så langt bak? Hvis man ønsker å skyte stående, eller knestående med "lang arm" er det bakerste festet nødt til å komme i konflikt med venstre hånd. Dette er neppe noe stort problem i kaliber .223, men våpenet leveres også i .308. Sistnevnte kaliber vil utvilsomt føre til smertefulle overraskelser. Grepsinnleggene er av knallhard gummi og det fremre er plassert så langt akterut at det ikke oppleves som funksjonellt i det heletatt. Pistolgrepet er av andre beskrevet som smalt og tynt, men til mine pianopølser er ikke dette noe problem. Jeg kunne likevel ha ønsket meg en litt brattere vinkel. Kinnstykket opplever jeg som i laveste laget. Dette til tross for at jeg "kun" har montert en Leupold 3-9X40 på riflen. På en slik rifle er det nok vanlig å forvente seg at man har en frittliggende pipe, men på Varmint'en er dette ikke tilfelle. Stokken gir inntrykk av å høre hjemme på den aller laveste hylle :( . Denne vil bli byttet så snart økonomien gir rom for det (les: etter jul :wink: ).

 

Egentlig lever nyanskaffelsen opp til forventningene både på godt og vondt. Jeg er spent på hva jeg kan få ut av den i "rett fra esken" tilstand. Jeg har blitt positivt overrasket av rimelige våpen tidligere og lar meg gjerne overraske igjen. Med unntak av stokken og finnish, så er det ikke mye som skiller SPS serien fra de dyrere Remington modellene. Ut i fra det jeg har forstått, så er det de samme maskinene og emnene som benyttes i produksjonen, uavhengig av modellbetegnelse og utsalgspris. Jeg skal oppdatere denne tråden hvis andre er interessert, men først må jeg imidlertid få nettilgang i mitt nye hjem slik at jeg kan laste opp bilder. I tillegg må jeg finne ut av hvor på flyttelasset ting som ladeutstyr, avtrekksvekt og kamera befinner seg :? .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Njaaa, jeg har vel aldri sagt at jeg personlig er så veldig opptatt av tofot, men snarere at jeg anser det som et nyttig redskap i enkelte situasjoner. Jeg synes det er greit at muligheten finnes på riflen min, men jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor festene er montert så langt bak på stokken.

 

Jeg ser frem til å teste presisjonen, men pga at den ikke har frittliggende løp overhodet, så har jeg ikke de helt store forventningene. Men for all del, jeg ønsket meg tross alt noe å pusle med i vinter :lol: .

Link to comment
Share on other sites

Eg er enig med deg det er greit og ha muligheten til og ha 2 fot på våpenet.

Er litt spent på vilken presisjon den vil ha,det er jo eit minus at løpet tar borti,men men.

Det kan jo hende at den går bra :D.Eg er vertfall veldig fornøyd med tacticalen min.

Men det går nok ikkje med noe 2fot på den :cry: . Den er i mykeste laget framme på stokken.

Elles er den veldig god og skyte med, det er jo det som teller og at presisjonen :shock::shock: .

Vist eg skal sei noe minus må det være at stokken er som klister :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja for all del hr. Tactical :D ! Skulle det vise seg at den skyter bra med den originale stokken, så er det flott det. Men det blir nok til at jeg bytter stokk uansett for å se hva slags innvirkning dette vil ha.

 

Jeg tror nok at den Houge stokken som står på børsa di i utgangspunktet er en mye bedre stokk enn den som er på Varminten. Den gummierte overflaten på Houge stokken kjennes litt "klissete" ut, men du verden hvor kjekt det kan være i regn- og ruskevær :D ! Overflaten på Varmintstokken kjennes ut som...(trommevirvel)...plast :wink:, men den har ikke den ekstremt hule klangen som det var i stokken (gammel type) på den Howaen' jeg solgte.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med rifla da! Du må komme med en range raport og noen bilder. Bilder er alltid gøy :D

Min SPS tactical blei sendt med posten i dag, med alle mine detaljer på plass, jeg skal nok lage post jeg også.

 

Jeg liker spes. ikke kolben på varminten, ikke at resten av stokken er noe bedre uansett. Jeg føler det slik at varmint og tactical modellene er "uten stokk" og bra stokk må kjøpes i tillegg. Selv om jeg trur tactical stokken er et greit og lett alternativ til jakt.

 

Hvis du dropper tofoten så kan du gjøre slik: :wink:

2psxp6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk at de fremre reimfestene står litt for tett sammen til at jeg ville få glede av en slik reim. Det er ikke umulig at jeg kommer til å kjøpe meg en tofot, men sansynligvis kommer jeg til å gjøre som jeg alltid har gjort, nemlig å bruke sekken som anlegg.

 

"Rangerapport" kommer etterhvert, og jeg håper at du gjør likedan med din børse :D . Jeg er i grunnen litt (positivt) overrasket over at det er såpass interesse for disse riflene.

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om, og enda mere men, har jeg endelig avfyrt de første skuddene med riflen. Først skjøt jeg ti skudd med puss mellom hvert enkelt, men siden jeg er en utålmodig person, så ble det snart tre og tre skudd mellom hver puss. Etter å ha skutt inn kikkerten ville jeg teste presisjonen. Den eneste ammoen jeg hadde for hånden var American Eagle 55 gr og noen esker med PMC 55 gr som lå i bunnen av skapet. Det var fint vær, rundt null grader og fare for sol.

 

Jeg hadde lagt nøkkelen til skytebua igjen hjemme, så fjellduken ble hentet fra bilen og benyttet som anlegg. Neppe ideellt, men det eneste jeg hadde for hånden. Første samling målte skuffende 56 mm :( , men etterhvert krymtet de til rundt 25 mm :D . Dette var med AE patronene. Den beste samlingen ble målt til 20mm, men de fleste lå mellom 20- 30 mm. Børsa gjorde liten forskjell på PMC og AE.

 

Jeg tror jeg kan få mere ut av denne riflen hvis jeg bruker skikkelig anlegg med sandsekker. I tillegg må jeg justere avtrekket slik at det blir en del lettere. Avtrekket i seg selv er "rent og pent", men skrekkelig tungt. Videre må jeg finne ut hvor ladeutstyret mitt har tatt veien slik at jeg kan teste litt flere forskjellige kuler. Det befinner seg et eller annet sted på flyttelasset, men hvor :? ?

 

Jeg skal få lagt ut bilder så snart noen har koblet meg til internett :D . Dette ser imidlertid ut til å ta litt tid siden jeg har bosatt meg utenfor folkeskikken...

Link to comment
Share on other sites

Artig!

Vet ikke hva som er det ideelle når man skal skyte inn rifle, men jeg satser på en hel pakke UMC. 150 gr. (20skudd) med god puss hver gang i min tactical og så 3 serier. Men har ikke helt tid til å holde på med "meningen med livet" akkurat nå, blir nok en liten stund til.

 

25 mm er jo bra det, men er vell etter 100skudd det virkelig begynner å bli bra.

Sandsekker og "bean bag" er tingen når man skyter inn/tester!

 

Du skulle kjøpt på Jakt og Friluft, der følger justering av avtrekk med i prisen, min er på akkurat 1kg :D

 

Gleder meg til bilder!

Link to comment
Share on other sites

25 mm er jo bra det, men er vell etter 100skudd det virkelig begynner å bli bra.

Sandsekker og "bean bag" er tingen når man skyter inn/tester!

 

Du skulle kjøpt på Jakt og Friluft, der følger justering av avtrekk med i prisen, min er på akkurat 1kg

 

Det ser ikke ut til å være spesiellt problematisk å foreta denne justeringen selv. Jeg kan sikkert få det justert hos Jaktpartner uten kostnad om ønskelig. Jeg vurderte å bestille fra Jakt og Friluft, men fikk en like god deal hos Jaktpartner i form av innbyttepris på to børser :D .

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på banen i dag. Samme børse, samme ammo, men med skikkelig anlegg og skytestol. I dag begynte jeg med treskuddserier. I noen serier sitter alle tre skuddene i en fin triangel, og den beste av disse målte 20 mm. Dette er jeg selvfølgelig fornøyd med. Men i omtrent annenhver serie sitter to skudd tett sammen, mens et sitter tre til fire cm unna. Enten opp til høyre, eller ned til venstre. Dette skjer til tross for at jeg har en god følelse for hvert skudd i serien. Disse skuddene satt omtrent på samme sted, enten opp til høyre, eller ned til venstre. Jeg hadde selvfølgelig et og annet skudd som havnet langt fra de øvrige, men disse var utelukkende min feil.

 

Jeg dro derfor hjem for å hente en kikkert for å kunne følge med på hvert enkelt skudd. I tillegg gikk jeg over til å skyte serier på fem og fem skudd. Etterhvert begynte jeg å se et mønster i det hele. Etter to til tre skudd som satt tett sammen, så dukket det opp et nytt "par" et stykke unna disse. Det var komplett umulig å få fem skudd til å samle innenfor 30 mm :evil: ! Fire, yupp! Men fem... nope!

 

Jeg dro nok en gang hjem for å hente verktøy( ca 700 meter å kjøre :D ). Dette ble gjort fordi jeg ville sjekke om skruene i stokken var dratt skikkelig til, og det viste det seg at de var. Min teori er derfor at kassen forskyver seg i stokken, dvs at den manglende beddingen er årsaken til at treffpunktet forskyver seg frem og tilbake. Ny stokk har derfor blitt en prioritet, så da gjelder det å få fruen til å forstå at dette er en ypperlig julegave :D !

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror ikke det vil ha noe for seg å bedde den originale stokken. Jeg tror ikke at man vil får beddemasse til å feste pga den myke og glatte plasten. Dessuten hadde jeg blitt nødt til frese ut løpskanalen for å få frittliggende pipe. Og hadde jeg gjort det, så hadde den blitt ekstremt myk og kommet i kontakt med pipen ved anlegg.

Link to comment
Share on other sites

Har sendt Varminten inn til kapping og kroning. Løpet skal kappes til 55 cm og det skal lages en forsenket kroning. Er litt spent på hvordan dette kommer til å påvirke presisjonen.

 

Jeg skal poste bilder så snart Eidsiva (eneste tilgjengelige leverandør :evil:) får meg på nett. Når dette blir vites ikke, men det burte ha skjedd for minst en måned siden :evil: .

 

Antar at jeg får ny stokk på børsa i løpet av januar. Må bare finne en jeg liker først, så forslag taes imot med takk!

 

God jul :D !

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nytt år, nye muligheter og ... INTERNETT!!! Da var det dags å legge ut bilder av Varminten. Jeg har ikke funnet den stokken jeg vil ha enda, men jobber med saken. Løpet er kappet og påsatt forsenket kroning. Ellers er avtrekket justert til 1,1 kg.

 

2lcb6g9.jpg

 

Børse og skyteassistent:

2m67fog.jpg

 

Kroning:

jtqbva.jpg

 

Lang tofot:

t55fs1.jpg

 

Jeg kjøpte en tofot fra Norskog som etter sigende skulle være lang nok til sittende skyting. Mulig det, men jeg opplever den som 5 cm for kort (jeg er 1.89 moh). Den er for lang til å skyte liggende med, men hvis jeg legger meg på siden får jeg bra anlegg og god stabilitet. Rembøylefestene på fremstokken sitter for tett slik at jeg måtte feste tofoten på den bakerste. Dette er uhåldbart ved bæring over lengre avstander, men jeg skal se om jeg ikke kan løse problemet med en fil.

 

Børsen fikk bedre balanse etter kappingen av løpet. Det ser ikke ut til at kappingen har påvirket presisjonen på noen måte. Jeg har ikke skutt mer enn 12 skudd siden jeg fikk den tilbake, og da under meget ugusntige forhold. På fredag skal jeg til Drammen for å se om jeg kan få tak i mere fabrikkammo til testing.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

likte egentlig den stokken! :D

 

Joda, den ser ok ut, men den virker ikke helt gjennomtenkt. Det er ihvertfall umulig å oppnå at pipen blir frittliggende. Jeg går å teller på knappene om jeg skal bestille meg en Bell&Carlson Light tactical, Houge "fullbeddet" eller om jeg skal vente til jeg får råd til en H-S stokk.

Link to comment
Share on other sites

Nå vil jeg ikke påstå at presisjonen glimrer med sitt fravær. Samlinger under 20mm fra benk, og med meg på avtrekkeren, regner jeg for å være bra. Men jeg er sikker på at jeg kan få denne til å skyte enda bedre ved lit fiksing og triksing. Bla en ny stokk med god bedding og frittliggende pipe.

 

Det største ankepunktet jeg har i forhold til stokken er at den har en del ergonomiske svakheter og at den ikke er enkel å modifisere.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha Sharpshooter :D !

 

Dette var et meeeget godt tips :D !

 

Jeg leste et sted om en som hadde gjort tilsvarende, men som hadde brukt skaft til karbonpiler. Den tråden var dessverre uten bilder. Nå har det seg slik at jeg er ivrig bueskytter og derfor har en del skaft liggende. Jeg tror jeg skal forsøke siden jeg uansett hadde tenkt å bytte stokk. Ulempen er at jeg er utstyrt med et usannsynlig antall tommeltotter, men kanskje jeg kan bli kvitt noen i prosessen :lol: ?

 

Jeg kan selvfølgelig benytte solide aluminiumsstenger slik som i linken, men hvis jeg bruker karbonskaft så blir vel litt vekt å spare.

 

Er det noen som vet hva slags epoxy man bør benytte? Og hva slags maling er det fornuftige valget?

 

Jeg har tidligere lest at det er vanskelig å få beddemasse til å feste i slike myke plaststokker. Tips og hint taes imot med takk :D !

 

Edit: Er det noen som vet om den epoxyen som omtales i tråden er tilgjengelig i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Er det noen av dere her som har den sps tacticalen i 308?? Lurer på å bestille en, men er litt skeptisk til den myke stokken på en så tung rifle?

 

Noen som har erfaringer å dele?

 

Du må lære deg å søke!

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=11897

 

 

Malle, jeg ville ikke brukt tid og krefter på orginalstokken, bare kjøp en aluminumsbedda Bell & Carlson stokk til bare litt over 3k.

Men for all del, kult med et prosjekt, men da må du lage en egen bildetråd av det!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en tur ut i dag for å teste ut børsa med tofot. Tofoten er en Norskog med lange bein til sittende skyting som jeg har tenkt å bruke i forbindelse med revejakt. I tillegg hadde jeg med noen American Eagle 50gr HP og Remington Partizan 50gr SP.

 

Tofoten gav stødig anlegg fra sittende og jeg følte at jeg "hang" fint på blinken (fire skytelapper med en hvit i midten@100). Jeg var forberedt på at jeg skulle oppleve en treffpunktforandring med tofoten på, men overraskelsen var stor når jeg oppdaget at skuddene satt 25 cm for lavt og ca 15 cm til høyre. "Null problem" tenkte jeg og stilte siktet. På neste serie satt to skudd i målet, men et skudd satt på same høyde og ca 20 cm til høyre. Disse patronene har tidligere samlet bra fra samme rifle. Ny serie; to skudd sammen med "slengeren" fra forrige serie og ett i målet. Dette gjentok seg i det kjedsommelige inntil jeg gikk tom for AE patronene. Nok en gang tror jeg dette kan atribueres til den myke stokken i kombinasjon med påvirkning fra tofoten og at pipen ike er frittflytende. Jeg gikk over alle skruer i stokken og på siktet når jeg kom hjem. Alle var tighte og fine.

 

Partizan skuddene var kul umulig å kamre. Ikke pokker om jeg fikk lukket sluttstykket. Er det noen andre som har hatt samme opplevelse med disse billige skuddene?

 

Nå må jeg få fingeren ut og bestille meg en ny stokk. Jeg lider under valgets kvaler og klarer ikke å bestemme meg. Jeg tror at jeg kommer til å gå for den "fullbedda" Houge stokken (ikke den "slappe varianten". Alternativet er Bell & Carlson sin "light tactical".

 

Innspill ønskes.

Link to comment
Share on other sites

Det er en billig ammo som jeg kjøpte på Jaktdepotet. Jeg googlet Remington Partizan og det ser ut som om det er et vanlig problem at man ikke får kamret den i Remington rifler (og andre). Jeg hadde et håp om at dette kunne bli en patron som funket såpass at den ville egne seg til plinking og kråkejakt for en billig penge.

 

Siden den ikke kamrer, så kan den godt være så billig den bare vil for min del... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Bestilte en Bell & Carlson light tactical stokk i dag fra Midway. jeg hadde egentlig mest lyst på Houge stokken med bedding i hele løpskanalen, men jeg gidder ikke vente lengre enn nødvendig. Forventet dato på lager for B&C stokken er 2 feb, så med litt flaks kan jeg montere den neste uke.

 

Jeg tenkte å prøve meg på en samenligningstest med originalstokken og den nye slik som ble gjort i testen av SPS Varmint på www.snipercentral.com. Er fryktelig spent på om denne vil gi meg en reel forbedring. Den bør uansett være mer forenelig med bruk av tofot enn originalstokken i og med at B&C stokken skal være avstivet hele veien.

 

Jeg har begynt å fundere på en ny storviltrifle. Jeg tror jeg ender opp med et nytt SPS prosjekt, men med svært forskjellige spesifikasjoner fra Varminten. Den kommer antagelig til å bli en del mer kostbar, men noe må man jo bruke feriepengene på :D .

 

Denne stokken, men i sort:

25apts4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Etter mye tids- og pengeforbruk kommer du til å ende opp med noe som ligner mye på en VSF :wink:

 

Tja, det har jeg ikke tenkt på, men når du sier det, så ser jeg hva du mener. Mye tid og penger har det egentlig ikke gått med. Fikk børsa billig og stokken koster jo ikke all verden. Tidsbruken er helt ok, da dette skulle være "vinterprosjektet" mitt. Jeg har fått en børse som begynner å nærme seg det jeg var på jakt etter i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om sider er den nye stokken kommet :D ! Det ble Houge i fullbedda versjon. Den brukte bare to uker fra sørlandet til Hedmark...

 

Jeg har montert den, men jeg må rette rekylklakken og fjerne litt materiale (gummi) for at pipen skal bli frittliggende. Jeg regner med å få testkjørt den på mandag. Skal legge ut bilder av børse og evt samlinger da. Stokken veide 1,4 kg og er vesentlig tyngre enn det plaststykket som riflen ble levert med. Førsteinntrykket er veldig bra. Skjeftet virker solid og stivt, samtidig som det har en mer fornuftig ergonomisk utforming enn Remington sin varmintstokk.

 

Jeg har, med bakgrunn i stokken og hevarmskulen, bestemt meg for at "prosjektet" mitt skal få følgende navn/ betegnelse: "The Gummi Gønn" :D !

Link to comment
Share on other sites

I dag monterte jeg fullbedda Houge stokk etter "alle kunstens regler". Jeg er akkurat kommet inn fra banen. Da jeg reiste var jeg full av optimisme og så for meg hvordan frittliggende pipe og alu bedding skulle resultere i deilige trekløvere med like deilige millimetermål.

 

Trekløvere ble det, men... I svarte F... :twisted: ! dagens beste målte 40mm. Dagens dårligste målte... 17...CM :evil: ! Sistnevnte var Federal 50gr HP. Denne har tidigere gått greit, men nå...?? Federal 55gr FMJ lå jevnt på 50 mm :roll: og den "fantastiske" 40 sto gammel UMC 55gr FMJ for.

 

Dette hadde vært godkjent resultat for en kombi, men ikke for en tjukkpipet faen med en vekt på over 4 kg :evil: ! Faktisk gikk den bedre med den billige plaststokken som den kom med i esken. MYE bedre! Men jeg kan ikke gi meg helt enda. I morgen får jeg se om jeg klarer å slå klørene i annen ammo og prøve igjen. Hvis ikke dette hjelper må jeg gå enda mer drastisk til verks. Lukter tur til børsisen hvis jeg ikke finner ut av dette sjøl. I verste fall blir det ny pipe... eller ny børse.

Link to comment
Share on other sites

Du kan alltids selge børsa, men hvorfor?

Børsa går jo kjempebra fra børjan. Selg Hougen og bruk den originale og skyt trekløvere dagen lang.

Problem løst.

 

Jeg ville bedt børsemaker se på den.

Det er ingen logikk i 17cm samlinger. Jeg har fått bedre samlinger ved å kaste stein.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen logikk i 17cm samlinger. Jeg har fått bedre samlinger ved å kaste stein.

 

Nei, det er nok ingen logikk i 17 cm samlinger. Ikke med 1:12 stigning og 50gr kuler. Nå var det ikke alle samlingene med denne ammoen som var så ille, men bra var de heller ikke. Med Federal/ UMC 50gr HP satt to skudd tett og ett laaangt borte. Hver eneste gang. Jeg trodde kikkerten hadde løsnet, men det var ikke tilfelle. Nå har jeg skutt opp det jeg hadde av den lotten og jeg kommer vel ikke til å kjøpe mer av den til denne børsa. 50 gr FMJ dannet triangler, men med en litt for stor innbyrdes avstand til at jeg kan kalle det tilfredstillende.

 

nei, jeg kommer nok ikke til å selge børsen. Den uttalelsen må settes på kontoen for frustrasjon. Før jeg evt sender den til børsemaker skal jeg teste ut flere ammo fabrikat, men det er lite variasjon hos min lokale forhandler. Jeg har fortsatt til gode å prøve Norma jaktmatch, så i morgen blir det tur ut for å handle.

 

Jeg ser det heller ikke som noe alternativ å montere den gamle stokken. Den passer meg dårlig, mens Houge stokken føles veldig bra. I følge teorien skal jo også en frittliggende pipe gi bedre presisjon enn en som ikke er frittliggende. Kjem tid kjem råd :D !

 

Utgangspunktet mitt for å kjøpe akkurat denne riflen var at jeg ville se hvor mye det gikk an å få ut av en billig Remington med tykt løp. Skjønt direkte billig blir det nok ikke siden takstameteret fortsatt går... Jeg registrerer at andre får mye bedre resultater med tilsvarende børser (Varmint/ Tactical), så enten juger de så det renner, eller så har jeg fått en "sitron". Uansett så har jeg ikke tenkt å gi opp selv om det måtte bety mye hodebry og evt tur til børsemaker. Som sagt, så er første pri å få testet flere typer ammo fra andre fabrikanter.

 

Edit: Det manglet et ord...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sendt Varminten inn til kapping og kroning. Løpet skal kappes til 55 cm og det skal lages en forsenket kroning. Er litt spent på hvordan dette kommer til å påvirke presisjonen.

 

...

 

Hei sveis.

Det er ikke meningen å kapre tråden din, men kan du utdype litt begrunnelsen din for å kappe løpet på rifla? Jeg har bestillt en SPS Varmint i 308w og har begynnt å tenke på hvilke forbedringer jeg skal gjøre på den. Så derfor lurer jeg på hvorfor du gjorde denne modifikasjonen. :)

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meningen å kapre tråden din, men kan du utdype litt begrunnelsen din for å kappe løpet på rifla? Jeg har bestillt en SPS Varmint i 308w og har begynnt å tenke på hvilke forbedringer jeg skal gjøre på den. Så derfor lurer jeg på hvorfor du gjorde denne modifikasjonen.

 

Grunnen til at jeg kappet pipa er at jeg i utgangspunktet ønsket meg en Tactical med kort og stiv pipe. Hvis jeg skulle ha denne i .223, så hadde jeg blitt nødt til å vente. Noe jeg er meget dårlig til. Derfor tenkte jeg at jeg kunne kjøpe en Varmint på tilbud og "modde" denne. Som sagt så gjort. Egentlig ville jeg ha 1:9 stigning, men siden dette skulle være en børse til småvilt og lette kuler, så fant jeg ut at 1:12 fikk duge.

 

Grunnen til at jeg ønsket meg en rifle med kort og stiv pipe er at jeg ville ha en børse med god stabilitet og god presisjon, uten å måtte gå å irritere meg over en børse som stadig sklir bakover på skulderen ved bæring. Jeg har hatt en VSL i .308 og denne var notorisk i så måte. Det samme kan sies om Varminten med 66 cm løp. Med 55 cm løp og Hougestokken, så går det veldig greit å bære The Gummi Gønn over tid. men noen lettvekter er den ikke.

 

Det ser ikke ut som om kappingen har hatt noen direkte innvirkning på presisjonen, men man taper selvfølgelig utgangshastighet. Jørund Lien testet .223 ammo i en Remington Seven med 50cm løp og 1:12. I følge tabellen han presenterte i Jakt så det ut som om dette fungerte bra med lette kuler.

 

Lykke til med ny børse :D ! Det ser ut som om de som har kjøpt Varmint modellen i .308 får fin fin presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Høres snodig ut med slike samlinger med en Hogue stokk med full aluprofil i. ?!?

.. og dårligere samlinger enn med originalstokken er jo helt på bærtur.

Her må det være noe galt i ordenmed låskassens anlegg mot stokken på et eller annet sted.

Om du ikke hadde fått veldig mye bedre presisjon så skulle det ihvertfall ikke blitt verre.

Du har køddet med pipesvingningene sålenge "beddepunktet" under pipa fremme er borte, og det kombinert med

to-fot kan jo være årsaken. 17cm høres jo helt spinnvilt ut selv for en rimelig remington å være.

 

Hvis du løsner skjefteskruene og peker pipa i taket for å slippe rekylklakken helt bak mot beddeblokkens anleggsflate og så strammer den fremste skruen først, og akkurat så hardt som den skal dras til. Den bakre strammer du med litt mindre moment enn den fremste.

Jeg pleier å dra slik at en vanlig unbrakonøkkel akkurat begynner å bøye seg lit.

Ikke dra til for hardt slik at du må bruke mye makt for å løsne dem igjen. Det har liten hensikt og kan hvis du er maks uheldig føre til dårligere presisjon. Har opplevd det selv på min ved å prøve og feile på skytebanen.

 

Har du prøvd en skikkelig runde med mantelfjerner? Remington Bore-Cleaner er en veldig finkornet slipepasta som med en underdimensjonert bronsebørste (f.eks kaliber .17 for .22) og en pusselapp som er viklet rundt denne, satt inn med moderat mengde pussemiddel gjør pipa gullende ren.

Dra 12-15 ganger frem og tilbake og puss helt rent med kun pussefille og nitrosolvent eller annen olje egnet for løp, så er normalt sett pipa helt ren for både mantel, kruttslam og ande uhumskheter. Du kan faktisk kjenne at pusselappen går glattere i pipa etter noen få drag.

Har hatt meget god erfaring med dette pussemiddelet, og en annen positiv fordel er at en slipper å bruke 50 pusselapper og 20-30 min på puss som heller kunne vært brukt på andre ting. ;)

 

 

Jeg heller nok mer til at du enten har mantel i pipa pga mange skudd etter innbrekking, eller så er pipa rett og slett ikke glad i de patronene du har skutt med. Uten å ha testet andre enn Remington UMC selv i min 223 Rem med samme stokk, rettet og lappet BDL låskasse og rustfri Shilen pipe (1-8") går ikke bedre enn 5 skudd på 20-30mm på 100m.

Kan nesten garantere at du med hjemmeladd ammunisjon med 52 grs Sierra Matchking og rette dosen N-135 eller N-140 har du ei rifle som leverer meget fine trekløvere på 100m. Originalpipa som sto i kassa mi, og med original BDL trestokk ubeddet leverte 5-skudds samlinger mellom 15 og 20mm på 100m så pipa/kammerets beskaffenhet er i mange tilfeller den største faktoren for presisjon.

Et røft løp er og forblir røft og om du pusser mellom de første skuddene aldri så mye vil ikke dette i alle tilfeller være tilstrekkelig for å

få bort maskineringsmerker, grader og andre ujevnheter forårsaket av fabrikasjon.

Da må det skikkelig lapping med slipepasta til, men det er ikke sikkert at det heller løser alle problemene dine.

Sluttstykkets klakker kan være skjeve slik at de ikke overfører krefter jevnt på kassa, noe som ofte medfører dårligere presisjon.

Dette fins det relativt enkle løsninger på for å få rettet opp i med slipepasta, ei delt hylse med innlimt fjær som presser sluttstykket bakover mot anleggsflatene i låskassa og mange repeterende boltløft fra helt lukket posisjon og noen kun få grader kun for å slipe av den klakken som tar mest slik at du får to flater som tar helt likt i låskassa gjør som oftest susen.

Fins sikkert en mer detaljert beskrivelse andre steder på forumet her for dette.

 

Du får prøve deg litt frem og om mulig få ladet opp noe annen ammunisjon med matchking, ballistic tip, v-max eller andre kuler som er kjent for å gå godt og komme med en tilbakemelding etter det. Jeg tror nok pipa vil gå seg litt til etter 100-150 skudd.

 

 

Ikke for å kuppe tråden din, men bare for å illustrere hvordan samlingene kan krympe etter en visst antall skudd med ei ny pipe:

Kan slenge inn et bilde av 300 Winmagen min etter de første skuddene jeg skjøt med den. Ikke mye å skryte av dette egentlig, men

etter 70-100 skudd begynte pipa å få en litt annen låt. Samme ladning hadde krympet fra 40mm og ned til 15 mm når jeg gjorde mine ting riktig fra skytebenken. Nå, etter ca 350 skudd går den med beste ladning (Hornady 208grs A-Max) 3-skudd i snitt på 12mm.

 

IMG_1100.jpg

 

Noen av de første skuddene med 300en...

 

IMG_1733.jpg

 

Etter 250 skudd fikk pipa bokstavelig talt en litt annen låt... ;)

 

Lykke til videre med rifla, og ikke gi opp selv om den er litt motvillig akkurat nå..

Link to comment
Share on other sites

@ Sako trg:

 

Takk for mange gode tips :D ! Dette innlegget satt jeg virkelig pris på :D !

 

Løpet var grundig rengjort før skyting. Faktisk kjennes løpet veldig bra ut ved puss. Ingen "rough spots" uten at dette er noen garanti i seg selv. Jeg er redd for at 17 cm'en ikke var ved bruk av tofot, men fra benk med anlegg...

 

Hvis du løsner skjefteskruene og peker pipa i taket for å slippe rekylklakken helt bak mot beddeblokkens anleggsflate og så strammer den fremste skruen først, og akkurat så hardt som den skal dras til. Den bakre strammer du med litt mindre moment enn den fremste.

 

Her har jeg syndet... Takk for tipset og dette blir utført om kun få minutter :D !

 

Det er selvfølgelig mulig at løpet ikke setter pris på akkurat denne ammoen, eller denne lotten for den saks skyld, men uansett er det et-eller-annet galt som ikke er helt riktig :roll: . Akkurat hva det er skal jeg prøve å finne ut av i morgen. På torsdag blir det ny tur på banen.

 

Edit: Jo, det ser ut til at jeg må finne frem ladepressa igjen. Det er dårlig tilgjengelighet på fabrikkammo. Så var det det med tiden da... :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...