Jump to content

Byggetråd - Design av glassfiberstokk


msteiro

Recommended Posts

Da var man tilbake fra påskefjellet, og attpåtil fri fra barn og frue en ukes tid, så må få gjort litt. 

 

Limte sammen 4 lag med dcell over påsken, utrolig hvor stivt det ble, dette lover godt. Neste gang vil jeg nok grovkappe platene enda mer, og heller skjære ut formen med stikksag når de er ordentlig limt sammen. Ordnet seg nå, men hadde gjort ting enklere ift å få ting i press etc når det limes. Endte opp med å kappe 1 mm inn i formen med stikksag for å få jevne kanter.

 

Med rasp/fil og 60/120 sandpapir går det utrolig lett å forme stokken, gikk i gang med grepet, som kanskje er det viktigste.

Foreløpig virket det veldig bra.

 

Neste steg er å runde av alle kanter, og fjerne materiale som ikke bidrar med styrke eller funksjon. Tenker veie kjernen før jeg starter med glassfiber utenpå for å finne ut hvor vekten ligger.

 

Litt latskap fra min side kanskje, men tenker kjøre jevn bredde på fremre del av stokken og løpskanal. Da blir den ikke avhengig av løpsprofil, og gjør ting lettere hvis det blir en muffe etterhvert. Så kan jeg legge glassfiber i løpskanalen i starten. 

 

Fortsatt litt usikker på om stokken skal på salongen eller 6,5n, men tror kanskje på salongen da jeg sikkert kan forbedre et par småting neste gang.

 

En positiv bieffekt av prosjektet her er at jeg ble lei av å søle til benken langs veggen, så fikk bygd meg et arbeidsbord på hjul, enormt mye mer behagelig!

 

 

3C3B1BF4-F1A1-4052-9E7D-E26917CDEAC4.jpeg

3017E4A4-8D25-4E24-AB7F-3F71B227E2E0.jpeg

ED033AF1-8573-4153-980A-9C38618EFD1F.jpeg

902D2F3C-74FC-4901-92E8-3895BF0EEE07.jpeg

111367D6-24DC-482A-A26A-BE34DD865321.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei og takk for en knall tråd så langt! 

Du vekker virkelig bygge-lysten i en! 

 

Har du kommet noe videre i prosjektet? Er veldig spent på å se hvordan du løser inletting og det ytre laget med glassfiber. 

 

Gleder meg til fortsettelsen! 

 

Ole Petter

Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig mye videre dessverre, kombinasjon av familieforøkelse og fint vær har gjort at terrassen har vært i fokus hjemme. Rart det at fritiden plutselig blir redusert med barn...

 

Det jeg har hatt av fritid har blitt brukt til å skyte, trene hunden, og som i dag; lære meg å bytte led driveren på en BMW X3 fordi blodsugerne på verkstedet ikke gidder annet enn å bytte hele baklykten.

 

Men har fått formet stokken sånn noenlunde, men strandet litt da jeg tok ut løpskanalen bla i divinycellen. Ser ut som det blir for bratte kanter for bra feste med glassfiber.

 

"Ny" plan er å lage emnet først i divinycell, så skjære ut og fylle området som skal bli inlet etc med epoksy før man former stokken. Da kan jeg forme stokken, kle utsiden med glassfiber, grovfrese, så tenker jeg bedde både låskasse og løpet med epoksy. Løpet kan jeg ha tape utenpå for å lage klaring. Tror jeg sparer meg for en del finfresing på denne måten, siden divinycell er såpass porøst, er det litt vanskelig å få helt fint, bedre å bruke epoksysparkel til det.

Link to comment
Share on other sites

Har ihvertfall en ca form, selv om jeg tror forskjeftet skal kortes og stokken generelt slankes litt.

1F0B8848-BAEE-49BE-8AE3-A827EC6C7AF8.jpeg

 

"Prosessen" som de kunsteriske kaller det. Aka print ut 1:1 str bilder av stokker jeg vil kopiere, og ta det du liker. Grepet er det viktigste egentlig. I grove trekk en stokk mellom Game Scout og T3 sporter et sted.

 

 

1E50AC45-C5D9-425E-94BB-BFA5FC854647.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dessverre skjedd så altfor lite, grunnet pent vær har det blitt veldig mye jobbing ute på huset, og det å få en unge tar visstnok litt av fritiden. Problemet med epoxy o.l. er at det ikke er bare å løpe fra hvis ungen våkner i vognen.

 

Blir nok et høst/vinter prosjekt, men ny salong på vei, så første stokk er tiltenkt den.

Link to comment
Share on other sites

Fikk litt ånden over meg, så kastet meg over stokken igjen. For å kle den med glassfiber måtte løpskanal etc være fylt inn.

 

Litt sløs med epoxy fyll, men grov ut mer av løpskanalen og plassen til låskassen. Blannet opp tykk epoxymasse med lightweight filler, og fylte opp det som var gravd ut så det ble slett på toppen. Nå får det stå og herde, så skal stokken pusses og sparkles før glassfiber utenpå.

 

Divinycell med glassfiber spanter er noe drit å pusse til, det ene er superseigt mens det andre lett går i oppløsning. Tror kanskje enkelt glassfiber spant i midten er nok neste gang...

 

 

B8BE2C6D-A516-460E-B3B0-56C6C2DC7405.jpeg

4E640F43-6532-48DD-8A31-DC4FD7089A03.jpeg

71A7FDBA-2C35-4E9A-ABDD-8D03B96B99C9.jpeg

FB4E10F6-98E4-4CEB-8781-412FB1D21F45.jpeg

0EFF415D-2692-4F48-AE1D-BEF778748365.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var litt planen, men det blir fort vanskelig i forhold til å kle med glassfiber pga vinklene. Så nå tenker jeg frese ut løpskanalen i epoksyen etter alt er kledd med glassfiber, og så bedde låskassen ned der det er epoksy.

 

Dette blir jo litt trial and error, tenker det kunne blitt gjort enten med fresing ut av divinycellen når skallet var lagt på, eller byttet ut divinycellen i de områdene som skulle holde låskasse med epoksy allerede  når jeg laminerte platene. 

 

Får se an litt, men heller litt mot å støpe skall først, for så å fylle med ekspanderende epoksyskum. Det virker ihvertfall som en ganske ryddig prosess.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...