Jump to content

Hvor lang tid bruker en CNC maskin på inletting?


msteiro

Recommended Posts

Hvor langt er et tau...hvor høyt er et fjell?

 

Litt dumt spørsmål, men av erfaring/synsing, hvor lang tid burde man påregne for en utfresing av låskasse og løpsprofil i en stokk med skum/epoxy fyll?

Altså kun inletting av en "ferdig" stokk i glassfiber.

Er jo en timepris å regne med, men hvis dette er nogenlunde enkelt burde det vurderes.

Skal jeg gjøre det selv eller for hånd, risikerer jeg å bruke mye tid eller ødelegge hele stokken, så blir en oppveiing av alternativene. 

 

Fresen har stor nok arbeidsflate for hele inlettingen, og resultatet behøver ikke være Grade A overflate, men kan godt slipes noe for hånd.

 

Låskassen er sylindrisk, magasinbrønn og avtrekk er i ett stykke, så cad tegning er visst ikke noe stort problem.

Det koster meg noen pils til en kamerat.

 

Fresen ligner mer noe sånt:

Bilderesultat for cnc fres

 

Enn noe sånt: 

 

Bilderesultat for cnc fres

 

(hvis det har noe å si)

Link to comment
Share on other sites

Det har veldig mye å si hvilken av disse du benytter...

 

Det siste bildet er i en heeelt annen liga. Mest fordi alt er mye mer solid, men også fordi hastighetene er høyere. Du kan bruke større verktøy (pinnfres), større kutt og mating.

 

Jeg regner med at det I dette systemet som du har tilgang til også finnes programvare for å lage selve freseprogrammet basert på CAD fila. Hvis det er tilfelle vil jeg anta at oppspenning og oppretting av stokken vil ta omtrent like lang tid som selve fresejobben.

 

Bruk en pinnfres av hardmetall hvis det er fare for at du kommer borti glassfiber.

Link to comment
Share on other sites

Var kanskje litt uklar, den øverste maskinen ligner mye mer på den jeg kan "leie" med maskinist enn den lukkede.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer å lage meg en enkel manuell kopifres som et alternativ.

 

Hvor lang tid tror oppspenning og oppretting vil ta? Null erfaring med cnc, så aner ikke hvor stor jobb prep tar

Link to comment
Share on other sites

Selve utfresingen i den store tar ikke mange minuttene. Det som tar tid er å lage tegninger, simulere kjøringen, nulle ut verktøy, spenne inn stokken, kanskje må den festets i en jigg?, da må man lage en jigg, gjøre en testkjøring for å være sikker på at alt er riktig.., du ser tegninga. Timene kommer til å gå med. Det er garantert ikke lønnsomt å betale noen for jobben :( 

 

Det er mulig at enkelte bøsjemakere har "ferdige oppsett" å kan gjøre jobben til en fornuftig pris. Jeg ville brukt telefonen..., som Chiefen.v-2 kom meg i forkjøpet med å si 9_9 

 

Link to comment
Share on other sites

Trolig ikke en låskasse mange har inne, Heym SR21, men var egentlig mest for å sjekke hva det innebar da jeg har bra pris per time (750), men null ide hvor mange timer det tar :) 

 

Men går timene som det virker som det gjør, så er jeg tilbake til å gjøre det selv, som i utgangspunktet var planen. En liten kopifres er ikke dumt å ha heller ;) 

 

Sett litt på priser, og børsemaker tar ca 3-4000 for en inletting. Da planen er tre like stokker til 3 rifler blir det fort litt mer penger enn jeg har tenkt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, msteiro skrev:

Trolig ikke en låskasse mange har inne, Heym SR21, men var egentlig mest for å sjekke hva det innebar da jeg har bra pris per time (750), men null ide hvor mange timer det tar :) 

 

Men går timene som det virker som det gjør, så er jeg tilbake til å gjøre det selv, som i utgangspunktet var planen. En liten kopifres er ikke dumt å ha heller ;) 

 

Sett litt på priser, og børsemaker tar ca 3-4000 for en inletting. Da planen er tre like stokker til 3 rifler blir det fort litt mer penger enn jeg har tenkt å bruke.

Det blir det med 750 i timen også...

 

Medmindre du har en kompis som har tilgang på alt utstyr og er villig til å gjøre dette gratis, bør du ha flere enn 3 stokker før dette er lønnsomt.

 

Det enkleste er å ta godt utav stokken og så bedde. Skal du ha det pinlig nøyaktig uten å betale er det håndarbeid og tålmodighet som er oppskriften.

Link to comment
Share on other sites

Ja, var det jeg mistenkte. Bare greit å sjekke når maskinen likevel er der.

 

Opprinnelig tenkte jeg grov utskjæring/kopifresing og beddemasse. Beddemassen blir ca samme blanding som låskasseområdet, så lite å si.

 

Farlig å sjekke sånt på YouTube, før man vet ordet av det er man inne på DIY videoer for å lage egen CNC maskin :P 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...