Jump to content

Bygge hundehenger til fuglehund eller bil


freezingduck

Recommended Posts

Hei. 

Da jeg må bytte ut bilen grunnet plass og alder har jeg satt meg litt fast. 

Jeg skal ha bilen som turbil og hverdagsbil. 

Jeg må ha plass til familien på 4, 4 fuglehunder, pulk, ski og våpen. 

Det er dessverre ikke veldig mange biler som har den plassen. 

Sitter derfor igjen med at kanskje en hundehenger er et greit alternativ. 

Fikk et pristilbud fra forhandler, men det var på 85.000kr.

Har derfor sett på muligheten for å bygge selv. 

Har tilgang på det meste av verktøy og er semi handy. 

Tipper jeg havner på ca 30.000 i kostnader, som er 1/3 av prisen å kjøpe den for. 

Er det noen som har prøvd dette eller har erfaring med slikt? 

25013100_368967006898680_8346878926680752128_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket WT Metall i Sverige (https://www.hundkarra.se/)? Jeg var i dialog med de om boks til pickup, men de har også hengere. Ellers så er det et alternativ, dvs. pickup med hundeboks.

Sikkert mulig å importere selv også, direkte fra en forhandler: http://www.wt-metall.de/. Ulempen er i fht. reklamasjon. Men, dette er vel top-notch når det gjelder hundehenger. Ser de av og til til salgs på finn.no også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du trenger ikke slik overpynta henger, kan du la deg inspirere av hundekjørere. Vanlig henger med en trekasse med riktig antall bokser for hunder, stroppet fast med lastestropper.

Du slipper styr med godkjenning og hvis du har bruk for henger er det ingen stor jobb å sette kassa på bakken.

 

Link to comment
Share on other sites

Fordi en kasse på en henger er en last. Du trenger ikke godkjenning til last, bare til henger. Lasten skal vare forsvarlig sikret, men det er ingen krav om utforming så lenge den er innenfor vektbegrensning på tilhenger og selvfølgelig på din førerkort.

http://sledehund.no/hundehenger/

Med 4 hunder trenger ikke så stor henger og kasse, da kan du holde deg innenfor hengerens lasteplan.

Edited by Pava
Link to comment
Share on other sites

Nei, du slipper ikke godkjenning så lenge du skal dyr som en del av lasten. Har du noe uten puls i kassa så er det rett frem. Har lasten puls så skal tilhenger godkjennes hvert tredje år.

 

Edit: Ehhh... Dobbeltsjekket og er ikke lenger så skråsikker når det gjelder hund. Regelverket er litt diffust, sjekk med biltilsynet du...

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Har du kilder til en slik forskrift?

Forskrift om transport av levende dyr

Transportmiddel for veitransport til transport av hest, storfe, småfe, gris, rein, andre store pattedyr, fjørfe og struts, skal være godkjent av Statens vegvesen vegkontoret. Hengere godkjennes for inntil tre år av gangen.

 

Hund, katt eller andre kjæledyr er ikke nevnt, selv om dem er ikke glemt og finnes på andre steder i forskriften.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...