Jump to content

S&B PMII parallakse problemer


Bly

Recommended Posts

Jeg har en 5-25x56 PMII som har fungert bra i mange år, men nå begynner jeg å få problemer med parallaksen.  Når jeg bruker kikkerten i kaldt vær mister jeg toppen i justeringsområdet, mot uendelig. På 100 m må jeg skru til ca. 200 på rattet. Rundt 4-500 m så har jeg "brukt opp" parallaksen. 

Jeg er klar over at kulde får kikkerten til å trekke seg sammen, og at parallakse justeringen vil bli påvirket av dette. Men -5 grader skal vel ikke normalt forårsake problemene jeg referer til? Spørsmålet er om noe over tid kanskje har flyttet på seg eller løsnet inne i mekanikken?

Er det noen som har vært borti lignende problemer med kikkertsikter? Jeg sitter og teller på knappene om kikkerten trenger seg en tur på service.:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 2/18/2018 den 20.32, Bly skrev:

, men nå begynner jeg å få problemer med parallaksen.

Egentlig har jeg lagt merke til dette tidligere. Det har bare ikke kommet så markant til utrykk før nå. Nord-Norge har vært innlemmet i unormalt fantastisk vær siden nyåret startet, og det har medført nokså mange kalde dager. "Langholdsbanen"  har nesten aldri temperatur under 0 grader, men nå er -10 standarden og det er sikkert nøkkelen til at jeg plages? PMIIen har parallaksejustering fra 10m til uenderlig som jeg antar bruker opp mye av justeringsspennet i bunnen, ned mot 10 m, med det  resultatet at det er lite å gå på i toppen? De fleste kikkertene med sideparallakse har justering fra 25/50m til uendelig, sikkert ikke uten en grunn?

 

Jeg har søkt litt rundt og det ser ut til at PMIIen, i hvert fall 12-50x56, er kjent for å ha dette problemet, og at det er en av kritikkene mot designet.

 

Uansett jeg klarte å "jukse" meg til et "skarpt" bilde ved og skru dioptrien helt mot minus. Jeg trodde dioptrien bare hadde betydning for skarpheten på retikkelet?

Er det noen som kan forklare hva som egentlig skjer her?

 

Link to comment
Share on other sites

Hadde problemer med parallakse på en march.Det skyldtes komprimering av mellomrør pga for hard stramming på ringer.(Momentnøkkel er fine greier, kortenden av unbrako funker dårlig 🤕).

Hvis du har micrometer kan du jo prøve å måle.

 

Smørefett som fryser kan vel kanskje være synderen i ditt tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 100,1% sikker på at det ikke er komprimering av mellomrør som er synderen. Jeg har montert kikkerten "riktig" i en Spuhr montasje for flere år siden, og der har den bodd siden og fungert helt normalt helt til det "ble kaldt". Dessuten tror jeg ikke PMII er like følsom for komprimering som March.  

Smørefett høres nokså usansynilg ut? Jeg tror ikke parallakse mekanikken er fjærbelastet på noen punkter, og rattet har fult utslag i begge retninger. Det er heller ingen unormal følelse eller treghet når jeg dreier på rattet. 

Jeg heller mere mot svakhet i desinget, men jeg skjønner meg ikke på hvordan samspillet mellom delene inni kikkerten kan forklare det? 20 cm aluminium krymper nokså mye fra +20 til -10 grader, som er ca. avstand mellom erektorhuset og objektivet.  

Link to comment
Share on other sites

Service Schmidt & Bender = 1/2-1 år uten kikkerten?? :(

Jeg er tydelig vis ikke den eneste som opplever dette, og spørsmålet er jo om det er noe som en service fikser. Kikkerten fungere fint på sommeren (tror jeg?). Jeg heller mot å se det litt ann.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kjøpte en brukt Zeiss 6-24x56 hvor jeg følte det samme. Virker som at jeg gikk tom for fokus på 300m.

 

Sammenlignet med to andre tilsvarende kikkerter. Zeiss'en best på 300m (innstilt på uendelig paralakse).

På 800m sleit jeg med fokus på Zeiss'en.

 

Zeiss'en var ikke stabilisert på rifle ved testing, så skal ikke være helt bastant... Er uansett sendt inn til service.

Link to comment
Share on other sites

De siste rundene jeg var på banen fungerte kikkerten som normalt. Temperaturen var selvfølgelig høyere. Jeg har tenkt litt på om kikkerten skulle få en tur i fryseren for å se hva som skjer, men har ikke kommet så langt at jeg har prøvd.

 

Hvilket spenn er det i parallaksen på Zeiss'en, 25 m til uendelig?

Link to comment
Share on other sites

På 27.2.2018 den 9.01, Bly skrev:

Uansett jeg klarte å "jukse" meg til et "skarpt" bilde ved og skru dioptrien helt mot minus. Jeg trodde dioptrien bare hadde betydning for skarpheten på retikkelet?

Er det noen som kan forklare hva som egentlig skjer her?

 

For å ta vekk muligheten for parallaksefeil, må man enten flytte bildet av målet der retikkelet er, eller flytte retikkelet dit hvor bildet er. Men noe som ikke må glemmes, er at man ikke får parallaksefeil om øyet er på optisk akse, og med liten utgangspupille, ser man det raskt om øyet er feil plassert.

 

Den beste måten å justere siktet for å ta vekk muligheten for parallaksefeil, er å flytte bildet av målet til der retikkelet står. Fordelen er at da blir bildet av målet skarpt om retikkelet er skarp (samme plan). Som du skriver er diopttrijusteringen til for å få retikkelet skarpt, men om du ikke greier å få flyttet bildet av målet helt til der retikkelet er,  kan du justere dioptriinstillingen slik at det nå ikke er retikkelet som blir skarp, men bildet av målet som er skarpt. Nå er muligheten for paralaksefeil ikke helt borte, men som skrevet over, man opplever ingen parallaksefeil om øyet alltid er riktig plassert.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, M67 skrev:

De fleste skyter dog bedre med skarpt sikte, og uskarpt mål.

Det er jo forsåvidt sant, men når man skyter langt og "spotter" seg selv så må man få med seg mere enn et skarpt retikkel. Det er jo også en av hovedgrunnene til at en orker å betale i dyre dommer for optikk i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...