Jump to content

6.5 vs 308 til rypejakt


Sonic

Recommended Posts

Har en Sako 85 i 308 m/demper (elgbørsa) som jeg bruker litt på rypejakt på vinteren. Det funker den ypperlig til. 

Har også en 17hmr stående, innkjøpt for rypejakt, men den blir for vindfølsom og har for dårlig rekkevidde, så det blir stort sett til at jeg tar med Sakoen istedet. Eneste ulempen jeg opplever med 308 er at munningsvippen gjør at jeg mister rypa ut av siktet. Funderer derfor på å kvitte meg med 17hmrén og kjøpe en Tikka T3 i 6.5-55 som dedikert småviltrifle. Har ingen erfaring med kaliberet. Er forskjellen i rekyl på en dempet 6.5 vs dempet 308 stor nok til at det er noe poeng i det? Får jo også lettere kuler til 6.5.

 

 

 

Edited by Sonic
Link to comment
Share on other sites

Ikke mye forskjell ! Kommer vel litt an på kulevalg, og hvilke hold du vil strekke deg til. Som dedikert småviltrifle ville jeg nok personlig kikket på et kaliber som dekket gapet mellom to kaliber begge godkjent for storvilt. En .224 eller 6 mm. med riflestigning til å håndtere litt tunge kuler for kaliberet for å unngå å sprenge rypa, burde vel duge ?

Link to comment
Share on other sites

Har ei børse i 17.HMR og ei i 6,5x55, men jeg kjøpte ei rifle i cal 222. som har vært dedikert til revejakt og småvilt jeg skal spise, den skal nå byttes ut i 223. for et bedre utvalg av ferdigrulla ammo. Med tanke på rekyl opplever jeg at en ikke-dempa 6,5 er ca i samme leia som en dempa 308, kanskje litt mer? 17 HMR er et flott kaliber opp til 100 meter, på kråka skyter jeg riktig nok ut til rundt 150 men da føler jeg at kula har mista mye av piffen. Jeg velger meg .223  over 6,5x55-en min pga litt større kulevalg ferdig rulla, du får ei børse med kort låsekasse som er snop å ha med seg i sekken. 6,5 har vel en del bedre egenskaper på lengre hold, men jeg ser ikke helt at det skal vippe tunga på vektskåla for å kjøpe 6,5 over feks 223. da ei rype begynner å bli meget liten på 200 meter. Ville heller nøyd meg med 308 enn å kjøpe ei ny børse i 6,5x55 bare for rypa sin del. MEN så er det jo dette med "må ha" syndromet mange sliter med, meg selv inkludert :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...