Jump to content

Fox ammunisjon - gledelig nyhet


Guest

Recommended Posts

  • 1 month later...
På 16.2.2018 den 12.26, Gunwerks skrev:

Ser lovende ut

 

Noen som vet om dette bare ser lovende ut, eller om det faktisk er bra? 

 

Ser de har publisert ladedata med vihtavuori og norma krutt (men bare 550/560 på 6.5x55 der det vel er mest vanlig å gå for 160/165 som noe rimeligere alternativ...) og det er jo positivt for det norske markedet... 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi tar inn disse på Markhusan, både ferdigladet ammunisjon og komponenter. Forhåpentligvis om ikke alt for lenge, litt vanskelig å forutsi når nye Trøndelag Politidistrikt får orden på sysakene ifb med våpenkontor og behandlingstid. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎13‎.‎06‎.‎2018 den 1.03, Jegermeistern skrev:

 

Ut fra illustrasjonen ser 139-grs ut til å være ca. 38 mm lang. Hva slags rifling (eller heller kanskje gjenging?) skal til for å stabilisere disse kulene?

 

Riflestigningen 1 : 8 eller metrisk 200mm burde være nok tror jeg for å stabilisere tilstrekkelig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Praktiske erfaringer siger at et projektil længere end 35 mm i en 6,5, ikke fungere stabilt i normale stigninger 210mm til 240mm.
For stabil funktion skal man helst under 34 mm i længde. Eller også skal man op i en højde over havet på minimum 1000meter

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.6.2018 den 1.03, Jegermeistern skrev:

Ut fra illustrasjonen ser 139-grs ut til å være ca. 38 mm lang. Hva slags rifling (eller heller kanskje gjenging?) skal til for å stabilisere disse kulene?

 

37mm i skyvelæret, bæreflate på ca 24mm. Har testet noen ladninger, og den stabiliserte greit i en weatherby vanguard med standard pipe, med oppgitt ladning fra leverandør. Har ikke knekt koden med min 41cm blaser enda, har gått en del opp i ladning og begynt å få samlinger men fortsatt ikke runde hull, mulig jeg må over på annet og raskere krutt. Leverandør har testet med 50cm pipe på en helstokk og fått god presisjon der. Hadde dessverre ikke kronograf så jeg "skyter litt i blinde". 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dagens resultat. 8x57IS fabrikklada Fox ammunisjon, Blaser R93 proff i original blaze camo. Fjorokse i stålos på drøyt 70 meter, skrått forfra. Kula gikk inn i forkant av bogen, kula satt mot skinnet rett foran mellomgolvet. Oksen gikk rett ned i smellen, så den har nok snertet gjennom nakkebeina. Perfekt sopp, nesten ikke bloduttredelser i kjøttet men voldsomt mye blod i brystkorga. 

 

Forøvrig første elgen jeg har skutt i stålos for finskimportert jämt på 3 år, og en helt fantastisk jakttur i vårt beste løshundterreng med stålos på begge hundene nesten fra slipp til fall. 

 

 

41931673_441563306370616_6173996879256536137_n.jpg

Edited by Jibrag
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...