Jump to content

Jakttrening av ung beagle nå som det er utvida båndtvang.


Trasop

Recommended Posts

Har den siste tiden kunnet slippe hunden min i "eget" terreng i Ås kommune. Men nå er det innført båndtvang. Noen som har noen tips til hvor man kan dra eller få kjøpt kort til områder der det ikke er båndtvang. Gjerne ikke for langt fra Oslo. Har begynt å gå litt på skiturer med hunden for å ihvertfall holde kondisjonen oppe, nå som det ble bråstopp med turer i skogen med innjaging. 

 

Link to comment
Share on other sites

Du trenger jo ikke nødvendigvis slippe hunden for å drive jakttrening. Min beagle liker veldig godt å gå på ferskspor i terrenget i line i perioder med båndtvang. Blodspor kan du selvsagt også trene. 

 

Jeg var veldig ivrig med min beagle det første året, slapp han så ofte jeg kunne... og endte opp med en skikkelig jaktidiot! Hvor viktig er det med innjaging egentlig? Bikkja mi er rett på sak på første slipp etter rådyr 25. september, ofte etter et halvt år uten slipp. Det er nok vel så viktig med generell dressur det første året.   

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Er jo første jakthunden, så er nok litt heit som eier. Har roet ned og jobber nå mer med innkalling og sitt osv. Går en del på ski også. Han er ikke så værst å ha med på skiturene heller. Ser at det fortsatt selges jaktkort på Gullaug i Sarpsborg til harejakt, Men er det ikke dårlig etikk og slippe hunden der nå som det er mye snø? selv om de ikke har innført ekstraordinær båndtvang der?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at det frister å komme igang med "jakttrening" i skogen. Men når det ikke er tida og føret for det, så ville jeg ikke stressa med det. Det er vanligvis ikke noe problem å få jaktbikkjer til å jage, men det kan være et større problem å få jakta effektivt med de.

 

En blir fort ganske god til å fyre bål, uansett vær og føreforhold. Mens en venter på ei bikkje som jager noe en ikke skal ha, eller i et område en absolutt ikke kan skyte noe som helst i. Har brukt noen timer ved bålet, mens jeg har banna Garminpeilern opp og ned. Back-funksjonen virker faen ikke på bikkja mi. Jeg klemmer og klemmer på Back-knappen, til tommelen blir rød og sår. Men bikkja kommer ikke tilbake okkesom. :D

Drittpeiler og drittbikkje! Men det er vel egentlig jeg selv som er en drittgubbe,  som ikke har trent nok dressur og ikke har noe som kan minne om innkalling på bikkja.:(

 

Det er kanskje ikke så dumt å bruke tida nå på å trene inn god grunndressur. Jo bedre grunndressur du har, jo bedre jaktbikkje får du.

Det er heller ikke dumt med litt annen hjernetrim også innimellom kondisjonstreninga. En understimulert blodtrimma Beagle, kan erfaringsmessig være litt slitsom å ha i hus.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takker for innspill. Jeg tok turen til Sarpsborg på søndagen etter å ha funnet ut at det var betraktelig mindre snø der, og dessuten var det fint vær med sol og blå himmel. Ikke båndtvang og salg av dagskort på inatur. Ble en kort los og fikk trent innkalling når noen hester dro forbi på traktorveien. Fortsetter med trening på innkalling hver tur vi er ute. jobber med sitt på avstand og bli kommando. Begynner å sitte etterhvert. Værre er det med passering av andre hunder.  der har vi en vei og gå. Han har nå lært seg til å sette seg før båndet skal på og av.

 

Utslaget hans var noe bedre denne gangen og han søker nå ut ca 70 til 100 meter. Og følger på sporet lengre om det er interessant. Blir heller ikke sittende ved stolsekken, men går ut igjen etter kort tur innom meg. Men tror aldri jeg har sett så lite harespor som da vi var ute søndag. 

 

Nesten så jeg lurer på om det finnes hare i terrenget : ) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som du hadde en fin tur, tommel opp!

Veldig positivt at han søker ut igjen når du sitter på stolsekken. De to beaglene jeg jakta med kunne godt tenke seg å sitte på fanget når jeg satt meg ned. Rimelig frustrerende opplegg for en som er oppvokst med langbeina harebikkjer. Men jeg jaga nå mest rådyr og rev med min, så det gikk igrunn ganske greit.

Ellers er de rimelig artige når de synes det er kaldt. Og det synes som regel en Beagle, bare det kommer ei sky foran sola. All verdens krummspring for å prøve å stå uten at potene er nedpå bakken. Det er lite som slår en Beagle i å se skikkelig stakkarslig ut, for å få litt sympati. Jeg synes det er herlige og flotte bikkjer. Fikk femten år med min før han flytta til de evige jaktmarker, mange fine minner.

Ønsker deg og hunden en lang og god karriere med mye god jakt og fint kameratskap.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...