Jump to content

iscariah

Recommended Posts

3 timer siden, Anonymrifle skrev:

De hørselsvernene som etter min mening demper best er Peltor Optime 3

https://www.google.no/search?q=peltor+optime+3&oq=peltor+opti&aqs=chrome.2.69i57j0l3.5495j0j9&client=ms-android-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

 

Bruker du propper i tillegg så er du sikker på att tinnitusen blir verre.

Det var nytt for meg at tinnitus blir verre med bruk med bruk av propper i tillegg. Trodde beskyttelsen ble bedre da?

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Defiant skrev:

Så disse anbefaler du selv på magnum skyting?

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, nimitz skrev:

Så disse anbefaler du selv på magnum skyting?

Ja, det vil jeg si. Problemet med en del hørselvern er at de er for tynne til å dempe lavere frekvenser godt nok. Jo tjukkere klokkene er, jo bedre er det. Minuset er vekta da.

Siden de er aktive, så kan de jo brukes sammen med ørepropper. Og fremdeles mulig å prate med folk uten å ta de av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også tinnitus, denne har over tid også utviklet seg til en overfølsomhet for lyd så behovet for demping har vært økende.

Mange anbefaler Peltor Optime 3 og 3M X5A da dette er de hørselvernene som har høyest rating av vanlige, lett tilgjengelige industrivern.

Jeg har prøvd det meste, men faller stadig tilbake til MSA Sordin Pro-X. Det er helt ulogisk når man ser på fysisk utforming og størrelse, men for meg fungerer de bedre. Det kan være at de store øreklokkene har bedre gjennomsnittlig demping over ett stort frekvensspekter, men det virker for meg som MSA har bedre demping av de frekvensene som er plagsom (for meg) under skyting.

Får du tak i hygienesett i silikon til Pro-X så skal dette gi enda ett par dB demping, men min erfaring er at de er vanskelig å få tak i.

 

Har ikke prøvd andre aktive vern. 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte noen elektroniske Peltor (tror det var ProTac 2 de heter) på "fådetbort-salg" på XXL til 1700, de har visstnok samme dempingstall som Optime 2. Jeg har brukt disse alene både på haglebane og riflebane uten å føle at det var utilstrekkelig, og jeg er normalt ganske pysete når det gjelder høye lyder. For ekstra beskyttelse er det jo trivielt å putte i propper og skru opp lyden så man hører gjennom. Det går også an å koble til lyd inn (med egen kabel), så de burde gå an å koble til jaktradio. Jeg bruker som regel mine til å stenge ute støy på sløydsalen.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har utviklet samme problem som psAico beskriver. Tinnitus/øresus som jeg fikk i løpet av ett par år med rifleskyting (til tross for bruk av store hørselvern Peltor Ultimate, Blå), etter hvert overfølsomhet for skarpe/harde lyder. Utrolig frustrerende, og man blir lett stresset og redd for å få ennå kraftigere tinnitus. Det jævligste med min tinnitus er den konstante hvesingen og lyden av en diger gresshoppesverm i ørene hele tiden (24/7)..... blir utrolig sliten av det.

 

Overfølsomheten gjør at ett udempet rifleskudd fra en 308 e.l. gjør direkte vondt i ørene på 5-6m avstand, til tross for store hørselvern (Peltor X5A) og ørepropper under.

 

I mitt tilfelle har nok også øresusen sammenheng med nakkeslitasje/skade, nakkesmertene har øket på de siste åren. Noe som i seg selv kan gi øresus uten at man har vært utsatt for smeller/støy. I mitt tilfelle er det umulig å vite hva som er årsaken, men jeg har fått en del smeller opp igjennom årene, spesielt for 25 år siden da man ikke alltid benyttet hørselvern ved jakt med hagle etc. Hørselskade bygger seg jo opp over tid, jo oftere/flere smeller og støy, jo verre blir det.

 

Jeg skyter aldri ett skudd mer med rifle uten lyddemper, uansett hvor store og bra hørselvern jeg har m. ørepropper under etc.

På skytebanen er det dessverre mange som ennå ikke bruker lyddemper, og da må man bare holde seg unna der.....

 

En udempet riflesmell fra en 308 eller 6,5x55 ligger rundt 160 decibel og det er utrolig kraftig, med lyddemper er man fort nede i 140 - 135 decibel. 3 decibel er jo en halvering av lydtrykket, selv om våre ører ikke oppfatter det så lett. En reduksjon på 10 decibel er veldig lett å høre forskjell på. Så 25 decibel reduksjon er som natt og dag.

Frekvensspekteret fra rifleskudd er også ganske bredspektret, det er mye energi fra ca.100Hz til over 2000 Hz. Disse Finnene har målt en del på dette ( i 1999), men jeg kunne tenkt meg å sett bedre en oppløsning på frekvensspekteret med topp moderne måleinstrumenter:

 

http://ns2.connect.fi/rs/308measured.html

 

Peltor Pro-Tac II fungere veldig bra etter min erfaring, men man bør absolutt bruke ørepropper under ved rifleskyting uten lyddemper, ellers kan man være i faresonen.

Av de passive bruker jeg Peltor X5A, disse demper utrolig bra.

 

Som Chiefen.v-2  skriver så er min erfaring med Howard Leight Impact Pro at de har en veldig dårlig elektronikk som ikke demper smeller fort nok, de er ikke i nærheten av Peltor Protac Pro-Tac II og Peltor Protac Shooter, de er veldig bra. Howard Leight Impact Pro holder ikke mål, jeg hører godt at de som passive klokker demper mye dårligere enn Peltor Pro-Tac II. De klemmer ikke hardt nok inn mot hodet, så de tetter for dårlig (for dårlig spenn i hodebøylen). Når jeg åpnet opp Howard Leight klokkene så manglet det dempemateriale på kritiske steder, jeg vil karakterisere Impact Pro som billig (ubrukelig) søppel. De passive Howard Leight klokkene (L3/T3) er muligens bedre, men jeg har aldri prøvd dem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ellers ganske interessant å lese det som står på Norsk Legeforenings nettside ang. støyskader:

 

http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-Forening-for-Otorhinolaryngologi-Hode--og-Halskirurgi/Veileder-for-ore-nese-halsfaget/Audiologi/Stoyskade/

 

Det som står der angående oppmerksomhet og "Stapediusrefleksen" var jeg ikke klar over. Men jeg tror nok ikke at det har så mye å si på ultra-raske impulslyder slik som skuddsmeller. Stigetiden på pulsen i ett rifleskudd er på rundt 0,3 - 0,5 millisekund.

 

http://www.sandv.com/downloads/0908rasm.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ser tråden er litt gammal, men siden jeg også er i HÆÆÆ-klubben  håper jeg det passerer...

Jeg lurer på om noen veit hvor jeg får tak i lengre hodebøyler for mine Peltor hørselvern? Jeg har lett og spurt i flere butikker, men uten overveldende respons.

Kanskje gode Kammervenner har tips? Det vil være takksamt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...