Jump to content

Hvilke type og høyde på ringer til Bergara Ba13 og Conquest DL 3-12x50


Lesjing

Recommended Posts

Ba13 TD og kikkerten er rett rundt hjørnet i posten fra hver sin leverandør. Trenger forslag til type og høyde på ringer, gjerne som de har på xxl da jeg skal forbi der til uka. Ba13 leveres med picatinny skinne inkl. og ønsker egentlig så lav montering som mulig uten at det går utover bruken. Rifla får også en A-tec hertz 87 i front til info. Zeissen har 30mm tube. Ytre objektiv diameter er 56mm. Trenger ikke hurtigmontasjer, men ønsker solide ringer som ikke bygger veldig i høyden over tuben. Noen som har erfaring fra samme rifle?

Edited by Lesjing
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke fått med meg denne tråden. Ser du har fått på siktet med passende ringer.

 

Har selv en maken rifle, i .222. Nydelig liten sak med veldig god presisjon. :-) 

 

På rifla har det frem til i dag sittet en Leupold VX6 3-18x50. Vet rett og slett ikke hva slags ringer jeg har. Husker ikke hvor jeg kjøpte dem, og husker ikke høyden. Nå har jeg solgt siktet og er muligens på utkikk etter noe enda større, 3-12x56, da skumringsjakt er mer aktuelt enn noe annet med denne saken. Da blir diameteren 56 mm, eller, om jeg ikke husker feil, 62 mm ytre diameter. 

 

Kunne du tatt mål og sett hvor stor klaring det er på det minste mellom løp og objektiv? Det hadde vært kjekt og sluppet unna med de jeg har. Nå kan det se ut som om det var mindre klaring med mine ringer, så sannsynligvis må jeg ha høyere uansett. På den annen side kan det hende kameravinkelen juger litt eller at skyggen bak mot veggen gjør slik at klaringen faktisk er større. Jeg husker rett og slett ikke selv hvordan det så ut. Om ytre diameter kun er 6 mm større, trenger en jo ikke høyere ringer om det er mer enn 3 mm klaring med 50-sikte. I teorien... 

 

 

Edit: Jeg tror jeg har lave Vortex Hunter-ringer.5aa5bd47c26c2_2018-03-1119_11_45.jpg.24beaace63220326265d9119e473e143.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Tro det eller ei, men det holdt med lave ringer til 3-12x56 også. 

 

Kjøpte meg en Kahles Helia CSX 3-12x56 fra Våpen Søilen og var helt sikker på at jeg måtte ha mediumringer.

 

Svingte nedom XXL i går kveld etter å ha hentet siktet og kjøpte mediumringer. Da jeg kom hjem satt jo ringene fremdeles på børsa, så senket sikte oppi, og jaggu var det drøye 2 mm klaring. Får til og med på linsebeskyttelsen. Da subber den så vidt nedpå løpet, så får vel pusse av plasten litt, men jeg kan jo bare levere tilbake ringene jeg kjøpte. :-)

 

Ringene er Vortex Hunter. Nå er jeg sikker på at det er det, for de er helt like de nye i medium. Burde kanskje flytte frem den fremste ringen til det siste sporet, ser jeg, men det har vel ingen praktisk betydning slik det er nå.

2018-03-15 19.47.04.jpg

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...