Jump to content

Trange hettelommer.


vavlo

Recommended Posts

Har et lass med GGG .223 Rem hylser. De er relativt lette og jevne på vekt, så tenkte jeg skulle bruke disse til noe hjemmeproduksjon. Erfarer imidlertid at hettelommer er noe ujevne og noe under minimumsmål på diameter. Riktignok ikke tolket, men målt med skyvelære. De e iaf trangere i lommene enn i feks Lapua og SM hylser.

Målt til fra 4,35 til 4,38, altså noe under min som skal være på 4;394 så vidt jeg finner ut.

Fører til tung isetting, selv med pressa og også til endel crash.

Har forsøk med Federal og CCI hetter som begge har en diameter på rundt 4,44 og er i nærheten av min mål 4;43 mm.

Lommer er selvsagt godt avgradet, men det virker som de har brukt svært hard krymp på hetta slik at første del av lomma er trangere enn bunn. Hverken avgraderen fra Hornady eller uniformeren fra Lyman fikser for liten diameter på lomma.

Det jeg lurer på er om noen kjenner til  sk uniformerverktøy som også brotsjer diametern til spec?

Et annet alternativ er selvsagt å prøve tennhetter med noe mindre diameter enn de jeg har prøvd så langt, om det skulle finnes.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 10 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...

En sånn kanskje : https://www.brownells.no/PRIMER-POCKET-TOOLS-Primer-Pocket-Reamer-Kit-Large-HORNADY-Large-Pistol-Large-Rifle-749012875

 

Jeg har kun brukt på 150 Lapua 308w så langt. Alle hylsene kommer fra samme parti ferdigammo som tydeligvis har trange hettelommer.

Har ikke prøvd på S&B hylser, men ser ingen grunn til at ikke det skal fungere. Hvordan det er med GGG aner jeg ikke.

 

Bruker ikke håndtaket, setter kun fresebiten i batteridrillen.

 

Edited by nof
Pressisering
Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
Jegermeistern skrev (På 7.1.2019 den 22.50):

Det går enda litt greiere, hvis jeg gir hettelomma en liten omgang med det vanlige avgradingsverktøyet for hylsehalsen først (innvendig avgrading).

 

TAKK! Dette var det som skulle til på mine GGG-hylser i 223 😊 

 

Nå går både CCI og Winchester tennhetter i greit som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

Det har skjedd noe med tennhetter i det siste, det er store problemer med å sette tennhetter i Norma og RA hylser i 6,5x55. Hettene er trolig for bløte. 

Dette gjelder etter min erfaring kun hettene fra Fiochi som kom gjennom Normasystemet i fjor 

Link to comment
Share on other sites

Ok. Jeg har tidligere slitt med federalhetter i div hylser. Og de fleste hetter noen i s&b hylser. Dengang var winchesterhetter de som gikk lettest av de jeg hadde. De gikk så lett at i noen "felthylser skutt gjentatte ganger med minimagnum ladninger" så ramla de ut etter at de var satt i. Mens federal satt fint

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det alltid har vært trange hettelommer i S&B-hylser (5,6x52R, 6,5x55, .308 Win og .30-06), uansett hvilke hetter jeg bruker (inkl. S&B-hetter). Jeg bruker hylser fra Norma, Lapua, S&B, RWS, Partizan, Federal og Winchester. Når jeg sitter med RCBS' håndholdte tennhetteisetter behøver jeg ikke en gang se på hylsa for å fastslå at den er S&B (trang) eller Federal (romslig).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...