Jump to content

Herdins ekte beis - gav ikke ønsket resultat


fredrik

Recommended Posts

Hei

endelig ferdig med et knivskaft jeg er relativt fornøyd med. Jeg tenkte å prøve med Herdins ekte beis, farge ibenholt. Skaftet er laget av ganske vanlig eik. 

 

Virker ikke som det trakk noe særlig inn? Bare enkelte steder.. etter pussing så det ut som noen hadde prikket hele skaftet med en sort penn.... ikke pent ;) 

 

Blandet med kun vann, bør jeg tatt litt rødsprit i kanskje? 

 

Lærdommen er at jeg helt klart skal teste på noe annet enn skaftet man skal beholde :) 

 

Pleier dere å beise endeveden og? Kanskje ikke noe vits ettersom det er minimalt med spill i veden der?

Link to comment
Share on other sites

Hei, Fredrik. 
Noen farger kan være vanskeligere å få til å bite enn andre, og det kommer også an på hvilket tre en skal farge. Eik er jo et hardt og solid tre, som ikke trekker inn like mye farge som mange andre treslag. 
Jeg regner med at du ikke har behandlet treet på noen måte annet enn vanlig pussing før du beiset? 
Når jeg har beiset noe tidligere, har jeg somregel satt hele knivskaftet en stund oppi beisen for å få det til å trekke inn, og brukt olje etter finpuss. 
Akkurat den beis-fargen du nevner har jeg ikke prøvd. 
Det står også en fremgangsmåte med hvordan beisen skal blandes. De jeg har hatt tidligere har vært pulver som en tilsetter i varmt vann. Ofte vil jeg ikke bruke like mye vann som det er anbefalt, for fargen kan bli litt tynn. 
Endeveden trekker somregel inn mer farge og kan resultere i å bli mørkere, om en ikke tilfører på en forsiktig måte. Det er jo her vannet beveger seg i trestammen. 
Du sier det blir prikkete. Høres ikke ut som så mye farge har trukket inn annet enn i porene i treet. Eik, ask og alm er jo ringporede tresorter, og kan antakelig legge seg mer farge i disse kanalene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...