Jump to content

Mellomlanding og ny innsjekk, Frankfurt - Air Namibia


ronla

Recommended Posts

Jeg skal til Namibia på jakt i mai og har booket meg via Frankfurt på en billett hos SAS og så videre til Windhoek med Air Namibia.

I og med at jeg ikke bruker en operatør for hele reisen får jeg ikke sendt bagasjen og våpenkoffert i transit og må nok hente den ut i Frankfurt for så å sjekke den inn på nytt til Windhoek. Samme på vei hjem. 

Noen som har erfaring med hvor lang tid jeg må beregne på dette og om det er noen fallgruver i forbindelse med formalitetene (EU våpenpass osv).

Takk for hjelpen!
 

 

Link to comment
Share on other sites

Om en ikke har hele reisen på en billett får en ikke sjekket inn bagasje for hele turen.

En annen liten hake ved "split ticket" er at om noe skjærer seg på reisen (si flighten oslo-frankfurt er så forsinket at du mister videreforbindelsen) står du der.

 

Hva som gjelder i Frankfurt ved mellomlanding og ny innsjekking nå vet jeg ikke men vet det har vært en del styr rundt det før med krav om forhåndsmedlding/søknad. 

Link to comment
Share on other sites

Vi reiste på denne måten for noen år siden.

Det var en stor øvelse .

 Måtte hente bagasje, ta tre heiser og monorail toget for å bytte terminal.

Dette er et sant helvete!

Håper du har god tid!

Et alternativ er å bare ta taxi bort til den andre terminalen.

Generelt vil jeg anbefale gjennomgående billett.

Bruk et reisebyrå når du skal på jaktturer.

Gebyret er helt ubetydelig i forhold til alt stresset.

Skitt jakt, Namibia er et fint land.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fly med  Ethiopian Airlines,  Gardermoen -  Arlanda - Addis Abeba - Windhoek fra 5900,-  de frakter våpen, det har jeg sjekket. 

 

Ethiopian er med i Star Alliance...da er bagasjen (våpen også) i transit hele veien..

 

Kona flöy med dem nylig fra Oslo via Addis til Zanzibar..det gikk veldig greit.

 

https://www.ethiopianairlines.com/AA/EN/book/route-network/international-network

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

Den største utfordringen ved å ikke ha gjennomgående billett er hvis det skjer noe og den første flighten (enten ned eller hjem) blir forsinket og en derfor ikke rekker den neste flighten så mister en alle rettigheter både ovenfor flyselskap og forsikringsselskap.

 

MEN, hvis en tar en tur innom SAS serviceskranken før innsjekk og smiler pent så er de ofte behjelpelige med å slå sammen billettene slik at en kan sjekke inn for hele turen og slipper ny innsjekk ved mellomlanding. Har aldri gjort dette med våpen men det skader ikke å spørre.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at jjrckd har et særdeles sjarmerende smil, og vi skal fly sammen til Namibia om ikke så lenge, så jeg antar at jeg er i trygge hender 8-)

Vi har heldigvis gjennomgående billetter via Doha.

Frankfurt har somlet bort et våpen for meg tidligere, så jeg er glad jeg slipper den smeltedigelen der... Når jeg endelig fikk kofferten, så den ut til å være behandlet av PETA sympatisører på hasjfest med NOAH... 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Har ALDRI fått noe flyselskap til å slå sammen flybilletter ettet at de er kjøpt. Hjelper ikke med gullkort, businessbilletter eller verdens største smil...

 

 

Må gjøres i serviceskranken, ikke ved innsjekk. Har fått SAS til å gjøre dette. Har prøvd med Norwegian også men dette ville de ikke selv om billettene jeg prøvde å slå sammen var med Norwegian..

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar, 

Svarene gjorde at jeg tok kostnaden med å avbestille billetten og undersøker nå alternativene.

Et alternativ er å booke en "non-split ticket" fra Bergen til Amsterdam og videre til Windhoek. Da blir det kun mellomlanding i Amsterdam og bagasjen (inkl rifle) bør kunne gå direkte. Samme rute hjem igjen. 

Kan jeg likevel får problemer på Schipol med tollklarering av våpen?? 

Link to comment
Share on other sites

OK, 

Bare for info. På KLM sin hjemmeside fant jeg denne beskrivelsen som indikerer at dersom en har EU våpenpass slipper en å søke.

Exceptions: no licence needed

The following passengers do not need to apply for a licence from the Dutch customs authorities:

  • Hunters who are resident in the Netherlands, when they travel to or from the Netherlands and have a valid hunting licence. The firearms in question must be indicated on the hunting licence.
  • Members of a shooting club who are resident in the Netherlands, when they travel to or from the Netherlands and only if they can provide a written invitation or declaration from a shooting club in the destination country.
  • Passengers with an EU passport who are travelling within the European Union and have an official EU firearms pass in passport format. This EU firearms pass must have been issued in the name of the passenger and for the firearm in question. Please note: some EU countries issue firearms passes that do not have the EU reference. Holders of these passes do need to have a licence.
  • Military personnel who are travelling as instructed by the government (NATO, the United Nations).

Det eneste en trenger å gjøre er å fylle ut og ta med denne deklarasjonen : https://www.klm.com/travel/gb_en/images/Declaration-weapons-ammunition_tcm638-420938.pdf

 

Er fremdeles litt urolig for at dette blir "for enkelt". Noen som har prøvd???
Sjekker for sikkerhetsskyld med Politiet om Norge er blandt "EU countries issue firearms passes that do not have the EU reference".

Link to comment
Share on other sites

Helt OK tåler den. Tanken var at EU våpenpass ville få rifla greit gjennom Schipol som eneste transit punkt.  

Det har ikke manglet på forsøk på å få KLM i tale på telefon. Kommer bare ikke gjennom. På email og WhatsApp (KLM sin løsning) henviser de bare til nettsiden jeg har referert til over. Nå kom reisebyrået opp med et alternativ med mellomlanding (1,5timer) i Luanda. Så da har jeg plutselig enda et land å forholde meg til.

Begynner rett å slett å lure på om det er bedre å låne våpen i Namibia.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Namibia i 2011 (en stund siden ;) )  og reiste med SAS Oslo / Frankfurt, og Lufthansa Frankfurt/Windhoek.
Null problemer, tysk grundighet og verdens enkleste innsjekk med våpen i Windhoek.
SAS og Lufthansa er begge i Star Alliance, og booking av gjennomgående billett med våpen og bagasje var piece of cake.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...