Jump to content

Rolling block - jern - skifte til stål


Tomas

Recommended Posts

Når gikk nordiske fabrikker ( Husquarna vapenfabriks, Carl Gustav Stads gevärfaktorie, Stockholm gevärverkstad og Kongsberg )  over til å lage rolling block låskasser i stål? Tar for gitt at det er litt forskjeller mellom de ulike fabrikkene. Eventuelt når sluttet disse å lage r.b. våpen?  Finnes det noen tilgjengelig dokumentasjon for dette - hvor?

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Beklager surr i svaret mitt lenger oppe. Det skal være Svartkrutt.net i teksten også. Takk til den våkne moderator:)

 

@Mas-36Svenskene herdet kassene før de satte i 8x58RD løp. Vet ikke om det var jernkasser eller stålkasser som ble herdet. 

 

Anbefaler denne siden for de som har svensker rulleblokker.

Edited by DoctoRoy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rolling Block er en spennende og flott kasse. Min er orginal militær. Og har fortsatt mye av den flotte flammeherdingen på kassa. Løpet har nok sett bedre dager, men den skyter fortsatt ok med se orginale siktene som jeg sliter med å bruke :P Har ladet mest med 196grs helmantel tatt ut av Raufoss 7,92x57 ammunsijn og 185grs Remington SP kuler.

Link to comment
Share on other sites

På 11.4.2018 den 11.51, Tomas skrev:

Hei DoctoRoy.

 

Negativt, bare noe jeg hørte i forbifarten et eller annet sted. Husker ikke kilden.

Grunnen til at jeg tar det opp, er det at disse to kvalitetene må muligens behandles ulikt med hensyn til settherding/flammeherding. Eller for den sakens skyld gjennomherding dersom det benyttes ( tvilsomt ). Mener meg å ha lest at det er muligheter for herdesprekker dersom man herder en stålkasse feil. Må gjerne få litt korreksjon her om jeg husker feil. Har noen kasser av ulik årgang, og derfor er interessert å vite hvilke herdeprosesser jeg trygt kan bruke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...