Jump to content

Marlin Camp.9 Galskap prosjekt max perfeksjonering


Jonas.L

Recommended Posts

Hei.

Prosjektet har nå tatt en ny vending, den som lå på finn. har jeg kjøpt fordi alt jeg ville gjøre, var gjort allerede og

for samme prisen som Rafdal ville ha for mitt prosjekt. Eier fortalte at tidligere eier hadde betalt 12000,- for jobben med børsa.

Da har jeg 2😀.

Papirmølla er startet og siden den jeg eier er strøken (99%)  og original så får den være i fred og forbli 100% original.

Den på finn hadde lakket svart stokk (som jeg ikke likte), men jeg har en boyeds thumbhole stokk liggende som er utrolig god å skyte med.

 

Legger ut bilder når jeg får satt opp ting.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er vi nesten i mål.

Tidligere Rafdal bygg som jeg har puttet i en Boyeds stokk

Dette har dratt ut i tid, men jeg har nå "Pair og guns" i Camp 9.😜

Nå er det bare demper og lading av presise patroner som gjenstår.

Jeg trenger nå litt hjelp til å vite hvor jeg kjøper tunge kuler, samt hvilket krutt jeg bør bruke.

Jeg har sett at 9mm kuler kommer i 2 størrelser men jeg trenger kyndig bistand her da jeg lurer på om jeg må "slugge" løpet eller har det lite å si.

Demper er heller ikke avgjort enda, så alle tips tas med takk.

Her er et bildet av herlighetene....

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

file-1.jpeg

Edited by Jonas.L
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja. Unge kuler støper du yngst selv.. ☺️ tunge får du kjøpt, ihvertfall 147 grain for 9mm. Prøv hjemmelading.no for eksempel. Vil du ha enda tyngre, kan du prøve revolverkuler på 158, 180 grains. Gjetter på at over dette er i tyngste laget for en masselåst 9mm... blykuler er lettest å tilpasse ditt løp, kalibrer dem i smøredie til bittelitt over din riflingsdiameter. Når du vil ha ekstrem presisjon i ei sånn slarkebørse, må du nok være forberedt på å både slugge og orme løpet.. kan godt hende det må ofres både kyllinger og geiter også gitt 😉

Link to comment
Share on other sites

Hei Trombone.

Kylling er ofret senest i dag, så våre guder er kanskje på min side.

Dette med smøre-die var jeg ikke klar over, ved. masselåsing har jeg en 21,5 obs. fjør kontra 10ibs som er orginalt.

Har en rimelig ukvallifiwsert hypotese om at det hjelper, da fjæren er laget for samme børse i 45. og 230 gr.kuler..

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har det gått mye tid, men i dag var jeg på banen og testet ammunisjon.

Fy f......... for noen forskjeller det er med fabrikk å hva pipa mi liker, herligheten har nå fått seg en Carbon 03 demper (ja jeg vet 😳, men jeg fikk den billig)

Hadde spredning fra 40cm over hele skiva bokstavlig talt og som noen har ymtet tidligere her i tråden var tung kule i sub best, men ikke Magtec sin.

Her er bildet av herlighet:file1-8.jpeg.f276c0dc199f6fa4ab4e4f1dc07091d0.jpeg

 

Her er bilder av ammo som ble testet:

file2-4.jpeg.2858af2c88cf30d7bb0c3a7dd648902a.jpegHer er bildet av samling med S&B 140gr. Sub (kort butt kule som vekslet uten problemer) (siste rød var en glipp på front-resten og skal ikke telle)file-13.jpeg.dece9aa05602772b268dee861d7a34b7.jpeg Her er den beste kula fra fabrikk: Onkel Mikes 152gr. Sub (den gule kula på bildet over ammo)

Dette er innenfor målet på "snusboksen" med fabrikk.file3-3.jpeg.1244eaa153e8aabbfb773d5e51046e43.jpegKo

Konklusjonen er at dette er mulig med fabrikk, selv om vi hadde 2 m/s sidevind i dag.

Da jeg nå har en Vortex på toppen, har galskapen gått lenger så jeg hentet en Zeiss Victory 4x16x50 med 60 retikkel som skal på toppen i dag.

Neste som gjenstår da er lading selv.

 

>Evert

Takk for en trivelig tur på banen i dag.

 

Jeg er godt fornøyd med dette tullet, så orre og tjæder skal til pers når sesongen begynner.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Edited by Jonas.L
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
4 timer siden, Jonas.L skrev:

Mulig du er inne på noe, men vil ikke disse kulene gi "spliatt" på fugl?

......

Hva slags krutt er best i 9mm til denne kulevekten etc.? (SUB)

 

Tror ikke de vil ekspandere stygt, det er jo uansett lave hastigheter det er snakk om her. Men, jeg har ikke testa, så da er det bare "tror"....

Du må nok teste kruttyper også, for å finne noe som gir best mulig presisjon. Personlig ville jeg startet med N-330, men det er meg, det er mange meninger derute om 9mm og krutttyper....

Link to comment
Share on other sites

Ekspansjonen på XTP varierer nokså mye med hastighet, hvis du skyter innenfor det kula er beregnet på så er den sikkert bra.

 

Jeg forsøkte meg på å bruke 210 grains XTP beregnet for .41 magnum revolver, i en .401 WSL rifle med litt romt løp så .410 kuler er passe diameter. Skutt i nesten dobbel hastighet av hva kula var beregnet på ble resultatet ikke bra, kula går totalt i fillebiter ved anslag. Vi snakker mantelseparasjon etter treff i en appelsin, med bare spredte småbiter av bly som treffer volen bak.

 

Bruk av kuler ment for pistol i en rifle fordrer altså at man enten lader passe svakt (med subladninger går det sikkert fint) eller tester på egnet medium for å sjekke om kula fungerer som den skal, med den høyere hastighet som følger av lengre løp.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Vargen skrev:

Skutt i nesten dobbel hastighet av hva kula var beregnet på ble resultatet ikke bra, kula går totalt i fillebiter ved anslag.

 

Gjorde noe lignende for mange år siden, 180grs 44cal XTP som ifølge Hornady er beregnet på ekspansjon under 1350fps. En kompis hadde en 44mag Balckhawk, og vi jazza kula opp i 1700fps... Den ble eksplosiv på alt av gammel frukt!

 

For at dette ikke skal være helt OT; her er en link til ekspasnjonstabell for de forskjellige XTP'ene om trådstarter vil ha info:

https://www.chuckhawks.com/underrated_hornady_XTP.htm

 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...
1 minutt siden, petrol skrev:

Hvilken orignal magasin(kapasitet) ble Camp9mm levert med? 10, 12 eller 15? 20 skudds er vel MECCar sine?

Camp45 ble vel levert med 7 eller 8 skudds?

 

Originalt magasin rommer 12 patroner.

 

Men det ryktes at Marlin også leverte 20 skudds som tilbehør.

 

Magasin til S&W 5900 og 6900 pistoler kan brukes i Camp9, jeg har et slikt 15 skudds som fuingerer akkurat like bra som originalt 12 skudds.

 

Magasin opp til 30 skudd er å få kjøpt. Uten at Jeg har forsøkt å importere det... 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...