Jump to content

Marlin Camp.9 Galskap prosjekt max perfeksjonering


Jonas.L

Recommended Posts

Sitat

så hadde den hatt tårn, hadde det vært det beste selv

Har den ikke minitårn, under lokkene? Jeg ville brukt de. En slik 9mm, som mine 22LR eskapader, brukes ikke sånn som ei langholdsrifle i PRS, der hvert sekund bringer deg nærmere bunnen av resultatlista, og du MÅ ha meter merket på rattet. Du skal sette en blink på 150m, skyte på den,osv. Ser du for deg raske målbytter på tid med denne?

En PM2 er selvsagt mye kulere, men jeg er overbevist om at Z6en er godt egnet.

 

Sitat

 pipetykkelse er jeg usikker på, samt hvilken demper er best i 9mm?

Se og mål på låskassa, hvor tjukk og bred er er den? Jeg ville valgt det tjukkeste løpet som ikke så dumt ut. Og sylindrisk, du trenger litt vekt her, skytemessig. Er det derimot lett vekt du vil ha, er det bare å spørre Rafdal hvor tynn han kan lage den - og det er temmelig tynt. Se pistolpiper...

 

Sitat

men eg har bare erfaring fra 9,3

Prøv 9.3-demperen, kanskje virker den utmerket.

 

Det er så mange spørsmål i dette prosjektet, at du trolig er tjent med å ikke gjøre det ferdig for fort. Få basic skytbart våpen, skyt og finn ut hvordan du vil ha det, sett på de dyre tingene etterhvert.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

Takk for gode svar. Z6`n er kjøpt på J&F for 8 mnd siden så den er nok norsk ja, men jeg ønsker utvendig tårn selv om det går med det vanlige tårnet.

9,3 demperen er solgt så jeg må nok finne en ny ja.

Får håpe flere kommer med gode tips så beslutningsgrunnlaget blir noe bedre.

Målet i seg selv er hvor presis man faktisk kan få en Camp 9, men 9mm er nytt kaliber for meg så derfor har jeg ingen førstehånds-erfaring med bygging på små patroner.

link til tec data: https://aa.swarovskioptik.com/hunting/z6i-1-6x24-c20050101/z6i-1-6x24-l-4-i-p5006196

1,5cm er std. såvidt meg bekjent.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Ahh, rart at det er 1,5cm på 1-6, men 1cm på de andre (skjøt inn egen 2-12x50 på lørdag, så hadde vært passe dust hvis jeg ikke hadde sett at den hadde 1,5 cm klikk...)

 

Hvis den er så ny, får du nesten byttet den 1-til-1 med en annen Swaro vil jeg tro, finnes en del lett brukte til salgs med utvendige tårn (BT).

Bildet på denne er uten tårn, men BT betegnelsen skulle tilsi at den er har utvendige tårn. 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=108710167

 

Men kan jo være greit å ha børse klar til å teste kikkerten på, fullt mulig at en stor 5-25x50 virker helt feil på en så liten rifle...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Russisk? Jeg skyter med russiske kikkerter på 22lr og luft. Aldri i verden om jag hadde satt noe slikt på ei rifle som koster mer enn en plombert Mosin Nagant hvis jeg skulle bruke det uten overbygd tak. Zero stop sikret med tape, fokus sikret med tape, parallakse sikret med tape. Herdet bakelitt i mekanikk smurt med Melange..

Edited by Torf
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Målet i seg selv er hvor presis man faktisk kan få en Camp 9

Det er litt det som er kult, + at den er halvauto, og skal være stille og "langholds". Jeg har heller ingen erfaring med 9mm som presisjonspatron. Jeg har en 9mm, med siktene tillater ikke at man kan si noe om presisjonen i våpenet, samtidig som de ikke sitter fast på pipa, og den går både fram og tilbake og opp og ned, 1911.

9mm halvauto, og funksjonssikkerhet, romslig kammer, presisjon, kuler som entrer kammeret 100% rett og konsentrisk, trangt kammer - kulehold, halvauto, krymp... Du skal jo lage nytt løp her - jeg ville vel prøvd med det originale først, men det skal altså nytt.

 

Antakelig bør du ha et kammer som patronen passer bedre i enn et std. 9mm "pistolkammer", for å få linjert opp alt, og få best mulig presisjon. 9mm kuler er heller ikke lange, og entrer de løpet skjevt, så blir de stående skjevt.

Kuleskråning? Skal den være custom? Evt. tilpasset ei bestemt kule?

Dier, skal du kanskje heller ha custom-dier, som ikke sizer så mye som andre, så patronen passer tightere i kammeret, og ikke kan stå på "skrå"?

Kulehold - kan bety ekstremt mye for variasjon i hastighet, hvordan, hvor mye krymper du? Skal (igjen) friflukt være "custom" - dvs. kort/ ikke eksisterende

Disse tingene betyr mye på sentertent rifle, og på 22LR.

 

Erfaring fra 22LR halvauto er at de bare ikke blir så presise som boltrepeter. Men om låskasse og sluttstykke er custom (ref. Volquartsen rugerdeler) tilpasset / bedre tilpasset så bir det mer presist, kanskje er Marlinen bare ikke der? Eller kanskje er den det. Spennende.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Piper fra svensk Kpist45 skyter veldig bra. I verkstedet til gamle Gresvig i Oslo hadde vi ei kasse med nye piper til slikt.

Ellers vet jeg at man tidligere fikk kjøpt BarSto blanks med 1-16"/.355 som ble matchkamret i P08 Luger med veldig bra resultat. Orginale Contenderløp skyter også veldig fint til å være 9mm.

 

Hvis man vil starte med optimal presisjon i denne rifla er det bare å tenke 30 Luger med en gang. 30 Luger skyter vanvittig bra i forhold til 9mm i slike kontrapsjoner. Sveitsiske lugere måtte jo sette hele magasinet innenfor 8cm(?) på 70m med krigsammo for å slippe ut av fabrikken.. De aller fleste lugerkarabiner er i 30 Luger av samme årsak. Jeg har ikke tafset på hverken 9mm eller 45 Marlinene men hvis underbeslagene går omhverandre hadde jeg prøvd på få tak i et(sikkert utopisk) til 45 og brukt 38 super 1911 magasiner med 30Luger og subsonisk 110gr eller 125gr hvis det er mulig å trykke inn det.

 

Her lukter det Rafdal muffeløsning lang vei for ytterligere å presse opp prisen..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

9mm para fabrikk og 30 Luger fabrikk  går omhverandre i orginalmagasinet. Det er hvis man vil lade 30 Luger med tyngre/spissere kuler man trenger lengre magasin.

 

De var mange hyggespredere som fikk nygammel mauserpipe i 30 Luger for 40-50 år siden etter at orginalpipa hadde rustet i stykker siden orginalpiper var vanskelig å oppdrive..  

Link to comment
Share on other sites

Ja, vet det. Men ei ekstra 30 Lugerpipe i muffe gjør det mye enklere med presisjonen hvis det kan smelle litt.

Ekstremismen kommer inn hvis man vil eksperimentere med sub 30 Luger. Jeg har sett subkonverteringer gjort i andre våpen med 32S&W long, 30 Luger, 30 Mauser og 30US.  

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, msteiro skrev:

Ahh, rart at det er 1,5cm på 1-6, men 1cm på de andre (skjøt inn egen 2-12x50 på lørdag, så hadde vært passe dust hvis jeg ikke hadde sett at den hadde 1,5 cm klikk...)

 

Hvis den er så ny, får du nesten byttet den 1-til-1 med en annen Swaro vil jeg tro, finnes en del lett brukte til salgs med utvendige tårn (BT).

Bildet på denne er uten tårn, men BT betegnelsen skulle tilsi at den er har utvendige tårn. 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=108710167

 

Men kan jo være greit å ha børse klar til å teste kikkerten på, fullt mulig at en stor 5-25x50 virker helt feil på en så liten rifle...

 

 

 

Hei msteiro.

jeg har en Z6i 5x30x50 BT som ligger og slenger, så den blir muligens brukt til testingen, men når det er overstått må jeg ha en annen kikkert som passer litt bedre ;)

 

Til dere andre ser jeg at galskapen får utfolde seg, noe jeg ser på som jæ..... artig, men jeg skjønner lite av disse kreasjonene som dere snakkes om.

Personlig holder jeg meg til org. kaliber inntil lappen med "L" ikke henger på ryggen lenger å jeg er ansett som skikket til og håndtere vidre fremgang selv.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Vedr. kikkerter hva koster en slik her på berget? 1.5-8x26 PM II ShortDot.

Det er mulig at denne er beregnet på Taliban og CQC greier, men den virker hendig. 

Da jeg har valgt en stokk som ikke ser ut som noe SWAT kunne brukt blir dette kanskje vel militært....

Ønsker egentlig ikke Tacticool stemplet selv om prosjektet lukter Hillbilly lang vei.

 

Da så jeg prisen på Vertebrae fy f....., hva har skjedd de siste 5 åra?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

En patron som ikke kom med på bildet der er 6,5 Valium. Det er 6,5/357max i løp som måtte lages av midten av slitte Kragmatchløp for å få så lavt trykk som mulig. Den veltet bukkene på 200m med 144gr Rano fmj. Dette er patronen med lavest rekyl i Contender som veltet bukker, derav "Valium". (lurer forresten på om ikke også Lawson Vallery er delvis skyld i navnet) Produsenten av verktøy og løp er på Kammeret en skjelden gang innimellom :-) Han laget også 6,5x46 til meg. Vi mangler åpenbart forretningstalent..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Skikkelig off topic men; 6,5TCU, og ikke minst 7TCU, er fantastisk effektive patroner. Helt siden dengang på 80-tallet har jag aldri forstått hvorfor ikke de militære strakk mekanisme og magasinene i M16, HK33, etc. Det var en fyr i USA som lå i toppskiktet i grov rifle med en Rem788 i 7TCU. Tenk det, den lille fjerten av en patron veltet bukker på 500m.

Hva slags data får du nå i TC'en? Jeg har også hatt en 14" 30 Herrett + mange andre kalibre.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

skulle du sett, den der var skikkelig fin. Magasinet ser ikke så galt ut heller:D.

Hvordan får du kreasjonen til å gå? Samt hvordan sitter skinna? Løsner det med all "raklingen" eller holder det med skruer?

Skulle gjerne prøvd den greie der, da min ikke har kommet enda.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Da har fjærene fra Wolf ankommet. Jeg bestilte 2 st. 16,5 ibs og 1 st.21 ibs. grunnet minimusgrensen deres for eksport verdi.

Er det noen som trenger en 16,5 ibs fjær? Selges for selvkost naturlig vis + porto.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen og god påske til alle.

Da har jeg etter mye grubling funnet kikkert som er bestilt:Vortex Viper PST 2.5-10x44 EBR-1 MRAD.

Valget er faktisk så enkelt at den har garanti som gjør at jeg ikke er redd "bank/dunk" i kassa, samt at SFP er ok til en slik patron da retikkelt er i synk på x10.

Pris er på "gi bort" nivå så lenge klikkene er presise.

Etter mye simulering av kulebaner ser det ut til at jeg kan bruke retikkelets streker etter innskutt på 100m helt frem til 160m som er den avstanden jeg vil jakte innenfor.

Stokken har kommet og den er skikkelig fin;)

Hele sullamitten går opp til Rafdal om ikke lenge, men demper og ringer til kikkert er ikke bestemt enda.

Ellers har jeg alle delene borsett fra en bussing til stokken som er rest notert hos Brownells.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Skog.

Ut i fra min egen tolkning av den nye forskriften, tror jeg at denne går klar.

Mulig noen andre vet noe mere enn meg.

Uansett kan den bygges om til rett-trekker med riktig (stram) fjær så da bør evt. bli lovlig hvis alt går skeis.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan bare bli godt det her:) Du må slenge ut noen bilder så fort du får den igjen fra Rafdal.

Og har du bestemt deg for en demper?

Hvis du kunne tenke deg en som går bak over løpet så er jo Sonic ghost 40 eller sonic 45 kanskje et alternativ, de har vel begge en utgave med kaliber maks diameter 9,5mm som kanskje kan funke. 

Eller hvis du går for frontmontert så er det vel bare A-tec sin PMM-6 9mm. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Dette har dratt ut litt i tid, delvis fordi jeg lurte litt på rette Regjering tullet, men det ser ut som våpenet går klar av "forbudet".

Testet litt på banen med åpne sikter og Magtec sub ammo og det samlet med åpne sikter på ca.15- 20cm. på 100m.

 Utfordring med den sub ammo`n er at den bute kulen butter litt på vei inn i løpet.

Dette tror jeg Rafdal kan fikse, men alternativet er litt rundere kuler som jeg lader selv i sub.

Alle fjærene vekslet, men på denne ammo`n var 16,5 ibs. den som vekslet best.

 

Jeg skal få ut fingeren og sende dette opp nå som jeg føler meg litt tryggere på at jeg får beholde våpenet.

Bilder kommer, men demper tips kommer godt med.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Edited by Jonas.L
Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kuppe tråden din, men her et et bilde av min heldempede Camp 45, og Camp 9en som kom i posten i dag.
Jeg har ikke hatt noen av disse riflene på banen, men om det er av interesse så kan jeg legge ut resultatene etter at jeg har vært der, så har du i litt flere referanser å gå ut i fra mtp. presisjon.

Marlin.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...