Jump to content

9mm med Frontier-kuler


Bäke

Recommended Posts

Hei
Jeg har tenkt å begynne å lade 9mm ammunisjon
Kule:               Frontier 124 grs CMJ RN
Krutt:              N-340
Hylse:             S&B
Hette:             Magtech SP
 
Nedenfor er et utdrag av Vihtavuoris ladetabell for 9mm 124 grs kule med N-340. Jeg ser at de fleste her har C.O.L på 29 mm så jeg tenkte meg at det kan jeg også bruke. Det er to RN-kuler i tabellen, begge oppgitt med maxladning på 5,1 grs. De har litt ulik startladning. Tabellen oppgir Lapua-hylser trimmet til 19 mm.
 
Er det noen grunn til at jeg ikke skal kunne bruke data fra de to første i linjene i tabellen nedenfor til mine patroner?
Har noen her andre innspill til lading med disse Frontier-kulene og N-340?
 
Kule - col - startladning - maxladning  - fps startladning -  fps maxladning
FMJ-RN, Lapua:        29,0 mm        4,5 - 5,1        1086 - 1181
RN, Rainier     :           29,0 mm        4,7 - 5,1         1077 - 1152

LSWC, Intercast:       29,0 mm        4,7 - 5,1         1136 - 1211
Megashock, Lapua:  28,7 mm       4,3 - 4,9            981 - 1129
FMJ/FP, Hornady:    29,0 mm       5,3 - 5,7         1139 - 1214
Link to comment
Share on other sites

De oppgitte Rainier-kulene er så vidt jeg kan forstå svært like som de Frontier-kulene du skal bruke.

 

Begge kulene er kobberbelagte, rundnesede blykuler med samme diameter, og selv om både hardhet, kobberbelegg og utforming kan variere noe mellom produsenter, har dette etter min erfaring marginal betydning for resultatet.

 

Som det står i tabellen er ladningen ganske så lik for FMJ-kuler også, og det er en helt annen kuletype. Så å bruke disse dataene for Frontier ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med.

 

Men som alltid, start med svakeste ladning, mål hastighet, og se etter trykktegn.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bäke skrev:

Takk, fleskebacon. Da er jeg i gang. Die-settet kom i posten i dag. Jeg starter med 4,5 grains og klatrer oppover. Desverre har jeg ikke noe å måle hastigheten med.

 

Det blir nok bra. Som du ser i tabellen er det relativt lite hastighet å hente ved å øke fra 4,5 til oppgitt maks på 5,1 grain. 9x19 har lite hylsevolum, og det er små marginer å gå på før trykket blir for høyt, så det er som regel liten vits å risikere overtrykk for de få m/s ekstra man kan karre til seg. Så lenge pistolen veksler bra er ladningen kraftig nok, og den beste presisjonen får man sjelden med maksladninger. Og faktorkrav til f.eks. militærfelt klarer du nok selv med de svakeste ladningene. Lykke til! :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
8 timer siden, hipshot skrev:

Hvorfor vil du bruke 340 krutt?

Det anbefales i Ladeboken for 9mm.

Jeg fant data for dette kruttet et par andre steder slik at jeg kunne kryssjekke.

Og så har jeg det stående på hyllen.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

OK ja så hvorfor ikke.

 

Du får sikkert bra ladninger med det.

 

Men: Hvis du skal ha lav faktor for eksempel for militærfelt (hva er grensen nå, 120?), så blir nok ladningen ofte tynt noe ned. Det betyr at du kan får problemer med å få høyt nok trykk for en hastighet på ~1000fot/s (faktor 124). Kanskje vil ikke pistolen veksle om. Du kan se om hylsene er sotete. Da kan et mer hurtigbrennende krutt kanskje være bedre.

 

Jeg har ikke brukt Lapua hylser noe særlig, men noen fabrikat er tyngre enn andre. Lav egenvekt betyr større hylsevolum. GFL hylser for eksempel er lettere enn de fleste og øker effekten av ladningen (lavere trykk).

 

Gi oss en melding tilbake hvordan  dette går. Det skulle jo vært interessant å vite litt om hastighetene du får også - hvis du får fatt i en kronograf.

 

Hvilken pistol er dette til?

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er en Tanfoglio P19 COMBAT B produsert i år 2000. Jeg laget noe prøvepatroner med ladninger helt ned i 4,5 grains krutt og pistolen vekslet med disse. Jeg har hatt en økt på banen med 4,8 grains, og hylsene så litt sotete ut. Dessverre ser jeg for øyeblikket ingen mulighet for å måle hastigheten. Jeg bruker for øvrig hylser fra S & B . Vil du anbefale et annet krutt?

 

Vihtavuori oppgir en hastighet på 1077 fps med 4,7 grains N-340 bak en Rainer-kule som fleskbacon her ovenfor mener er nokså lik min Frontierkule. For å nå faktor på 120 trenger man vel en hastighet på 1033 med kulevekt på 124 grains   : (124/120)*1000 = 1033

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror N340 er fint nok. Jeg har selv ladet endel med det i 9mm.

 

Soting nå kan nok forekomme siden temperaturen er ~20 grader lavere enn normal (ihvertfall for meg) skytetemp.

Løpslengden kan også ha noe å si, din er noe kortere (4,5 tommer?) enn normalt skulle jeg til å skrive, men normal løpslengde finnes vel ikke. Min VV tabell er litt ulik din, og de har testet i et 4" løp. Lapua tester i et 7,9"(!) løp. Våpenjournalen testet i en standard Beretta med 4,9" løp. Så det er mange epler som skal sammenlignes med pærer når vi snakker om ladedata.

 

Krutt typen kommer etter min mening litt an på bruksområde. For praktisk pistol så ville jeg kanskje gått for 340. For felt ville jeg testet frem en ladning som gir god presisjon i ditt våpen. Og da mener jeg ditt individuelle våpen, ikke en eller annen Tanfoglio. Jeg har en Python som liker lette kuler, mens en annen Python som jeg hadde tidligere ville ha 170gr kuler - bare for å illustrere at dette kan variere fra våpen til våpen. Kanskje får du god pres med 340 krutt? Isåfall ville jeg testet litt mer med det. Forsøk også med ulike kuler. Diameteren kan ha mye å si. Jeg er helt uenig med utsagnet lenger oppe i tråden om at ulike kuler gir marginale forskjeller bare de ser like ut. Jeg bruker 115gr. I mitt våpen fungerer ikke Berry - de gir elendig presisjon. Frontier går derimot bra. Jeg tror at du skal være ganske dreven for å se forskjell på de to. Berry er dog .357 mens Frontier er .355 (håper jeg husker rett nå!) Dimmen og muligens kuleformen er ihvertfall såpass ulike at det blir stor forskjell når man skyter. Til overmål er det Rainier hulspiss som går best. Jeg har også god pres med HN kuler i 115gr.

 

Så bottom line er å teste til du er fornøyd :) .

Edited by hipshot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for info. Problemet med kuler er at de gjerne kommer i forpakninger à 1000 stk. Vil man eksperimentere, blir man jo sittende med mengder av dem. Dessuten tar det mye tid. Foreløpig avhenhenger resultatet mer av skytteren enn av patronene.  Jeg må nok bruke tid på banen.

Link to comment
Share on other sites

 

17 timer siden, hipshot skrev:

Jeg er helt uenig med utsagnet lenger oppe i tråden om at ulike kuler gir marginale forskjeller bare de ser like ut. Jeg bruker 115gr. I mitt våpen fungerer ikke Berry - de gir elendig presisjon. Frontier går derimot bra. Jeg tror at du skal være ganske dreven for å se forskjell på de to. Berry er dog .357 mens Frontier er .355 (håper jeg husker rett nå!) Dimmen og muligens kuleformen er ihvertfall såpass ulike at det blir stor forskjell

 

Hvis det var mitt utsagn du sikter til vil jeg bare presisere at jeg overhodet ikke mener at resultatet blir likt bare fordi kulene ser like ut.

 

Men når de har tilsvarende konstruksjon (kobberbelagt blykule), lik vekt, lik diameter og omtrent samme form, så vil det være helt kurant å bruke ladedata for kulene om hverandre, så lenge man i tillegg bruker sunn fornuft.

 

Jeg mente da marginale forskjeller i trykk og utgangshastighet.

 

At resultatene presisjonsmessig kan bli annerledes med forskjellige kuler er åpenbart, selv om ladningen er riktig for begge. ☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, fleskebacon skrev:

 

Det var hipshot som misforstod/feilsiterte meg, så det var han jeg siktet til. :)

 

Uansett greit med en presisering dersom det innledningsvis var rom for å misforstå.

 

Jeg skrev ikke at noe var feil, jeg skrev at jeg var uenig.

 

Hvis du har gjort en annen erfaring enn meg så er jo det greit nok.

 

Men jeg er altså mest enig med meg selv :) .

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, hipshot skrev:

 

Jeg skrev ikke at noe var feil, jeg skrev at jeg var uenig.

 

Hvis du har gjort en annen erfaring enn meg så er jo det greit nok.

 

Men jeg er altså mest enig med meg selv :) .

 

Men var det meg du var uenig med, eller har jeg oversett noe? Du skrev at du ikke er enig i at ulike kuler gir marginale forskjeller bare de ser like ut. Det er jeg selvsagt helt enig i også, og jeg har aldri verken ment eller skrevet noe annet. Man må aldri ta utgangspunkt i at kuler har tilsvarende egenskaper bare fordi de ser like ut, det kan være direkte farlig. Har de derimot lik vekt, lik diameter, samme konstruksjon og tilnærma identisk fasong, slik som Rainer og Frontier i dette tilfellet har, mener jeg altså at man trygt kan bruke ladedata for den ene kula på begge kulene. Forskjellene mellom kulene er da så små at det kun gir marginale forskjeller i trykk og utgangshastighet, og det var dette jeg sikta til i den opprinnelige posten da jeg skrev at det har "marginal betydning for resultatet".

 

Hva resultatet på skiva blir, rent presisjonsmessig, kan jo variere både med kulefabrikat, kruttype, ladning og fire tusen andre faktorer, så det var derfor jeg tenkte det var greit å oppklare saken hvis du hadde misforstått hva jeg mente med "resultatet", for jeg ser i ettertid at det kan misforstås.

 

Så bare for å ha det på det rene, er du uenig i at ladedata for Rainer 124 gr i all vesentlighet trygt kan brukes også på Frontier 124 gr?

 

Greit for alle å vite hva du egentlig er uenig i. :)

Link to comment
Share on other sites

OK.

 

Du skriver først, og jeg er enig:

3 timer siden, fleskebacon skrev:

...Man må aldri ta utgangspunkt i at kuler har tilsvarende egenskaper bare fordi de ser like ut, det kan være direkte farlig...

 

Så skriver du - (samsvarer det med utsagnet over?):

3 timer siden, fleskebacon skrev:

...Har de derimot lik vekt, lik diameter, samme konstruksjon og tilnærma identisk fasong, slik som Rainer og Frontier i dette tilfellet har, mener jeg altså at man trygt kan bruke ladedata for den ene kula på begge kulene. Forskjellene mellom kulene er da så små at det kun gir marginale forskjeller i trykk og utgangshastighet, og det var dette jeg sikta til i den opprinnelige posten da jeg skrev at det har "marginal betydning for resultatet"...

 

Vet du dette? Da er jeg enig.

 

Tror du det? Så er jeg ikke enig.

 

Etter min mening så hører ikke synsing og lading sammen. Etter min mening skal alle ladedata utarbeides uavhengig av komponenter.

Hvis du ikke er enig i dette så er det greit for meg. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, hipshot skrev:

OK.

 

Du skriver først, og jeg er enig:

 

Så skriver du - (samsvarer det med utsagnet over?):

 

Vet du dette? Da er jeg enig.

 

Tror du det? Så er jeg ikke enig.

 

Etter min mening så hører ikke synsing og lading sammen. Etter min mening skal alle ladedata utarbeides uavhengig av komponenter.

Hvis du ikke er enig i dette så er det greit for meg. 

 

Jeg prøver fortsatt å oppklare en misforståelse som oppstod da du tydeligvis først misforstod og deretter feilsiterte meg:


At kuler ser like ut kan ikke brukes til noe som helst. Det har jeg aldri verken skrevet eller ment - det var du som brakte dette på banen da du feilsiterte meg. Å se om ei kule veier 124 eller 140 grain er ikke nødvendigvis så lett. Å se om den har diameter .355 eller .357 går ikke an. Og det sier seg selv at man ikke uten videre kan bruke data for ei .355-kule på ei som er .357.

 

Derimot, som jeg skrev, at kuler har samme konstruksjon, samme vekt, samme diameter og samme fasong betyr at de er tilnærmet like harde, har tilnærmet samme bæreflate, gir tilnærmet lik friksjon gjennom løpet og vil fylle tilnærmet like mye av hylsevolumet. Da har de rent faktisk tilnærma identiske egenskaper. Det blir noe helt annet. Så ja, det samsvarer absolutt. I dette tilfellet er Rainier og Frontier tilnærma teknisk identiske kuler. Det er noe helt, helt annet enn at de ser like ut.

 

Og ja, dette vet jeg. Jeg har målt. Og erfart. Og aldri opplevd noe annet enn at dette også stemmer i praksis.

 

Jeg er selvsagt helt enig i at man skal være veldig forsiktig med hjemmelading generelt, og ikke begi seg ut på noe man ikke er trygg på. Spesielt når man skal utarbeide ladninger der man ikke har noen ladedata for den kula man skal bruke. Derfor har trådstarter spurt om råd - som er helt rett. Og jeg har gitt ham et råd som er basert på egen erfaring og ren empiri, som er noe helt annet enn synsing. Hva trådstarter gjør med rådet er opp til ham, men jeg ville selv ikke hatt noen betenkeligheter med å følge mitt eget råd i denne saken.

 

Jeg har heller ikke sagt at dataene kan brukes ukritisk om hverandre, men at de helt klart kan brukes som et utgangspunkt.

 

Hvis du mener at rådet jeg har gitt trådstarter er feil og potensielt farlig, så vil det være mer konstruktvt å vise til ladedata som han da faktisk kan bruke, i stedet for å bare si at du på generelt grunnlag er uenig i det jeg skriver. Ev. skrive rett ut at du mener rådet jeg gir er potensielt farlig, og råde ham til å ikke lade kula i det hele tatt fordi det ikke finnes trygge data å bruke.

 

Mitt råd er fortsatt: Bruk data for Rainier som et utgangspunkt. Start med svakeste ladning og jobb deg ev. oppover, til en trygg ladning som du er fornøyd med. Husk at maks er maks, og at det som er oppgitt som maks for Rainier ikke nødvendigvis er trygt for Frontier. Altså ikke langt unna det @hipshot skriver. Egentlig tror jeg vi er ganske enige, det er bare at vi begge er notoriske kverulanter. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er kanskje riktig, men det viktigste for meg er at trådstarter får riktige råd. Og da er det viktig at ev. dårlige eller upresise råd blir korrigert hvis noen er uenige.

 

Og igjen gir du uttrykk for at du ikke er enig med meg, uten å forklare verken hva du er uenig i, eller hvorfor. Snakker vi forbi hverandre her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror poenget er at man ikke kan kopiere ladedata for kuler bare fordi de ser like ut. De må  ha samme vekt, diameter, omtrent samme form, samme produksjonsmåte(støpt bly, mantlet, kobberdekket) for at man  kan ta ladedata for den ene kulen og bruke på den andre med forsiktighet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...