Jump to content

Recommended Posts

Finner ingen tråd for mårfangst denne sessongen.. Så da starter jeg den nå, selv om det begynner og "li" uti mårjakta.. :-) Del alt av informasjon og tips om dere vil, alt settes pris på av de fleste fangstmenn på tråden!

 

Har hatt en del spor rundt om i terrenget, men ikke EN ENESTE EN har latt seg lure enda :shock: satser på at fellerunda endrer på det i morgen :-) 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, BearBeer skrev:

Kanskje G.Larson har nok pels?

 

Enig med deg @Hjortjegern stå på! Hadde jeg hatt noe å komme med skulle jeg bidratt. Har lyst å prøve målfangst og håper å lære mer om det her på Kammeret.

Det er bra!:D bare og kjøpe et par Conibear feller og sette ut med kjøtt og honning 2 meter over snøen så er du i gang :-) husker "før i tida" sånn opp til 2013 ihvertfall var Kammeret det beste stedet og finne fangst tips, og dele kunnskap og bilder med likesinnede... 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Nå har jeg fått sosa meg til å kjøpe feller. Det er vel litt seint for 2017/18 sesongen, men kanskje ditto tidlig for neste. Kjøpte Belisle 160 SX. Det er noe som minner om rust der slagbøylene er sveisa (?) sammen rundt bolten som de dreier om. Er det vanlig? 

 

Jeg synes også de var harde å spenne, har ikke manna meg til å gjøre det helt ennå. Blir de litt mujukere med tida eller må jeg trene/bruke verktøy? 

 

(Jeg har sett videoer og lest om sikker håndtering og håndtert andre feller før så den bite skal i teorien være noe på plass) 

 

På forhånd takk for vink og tips!

Link to comment
Share on other sites

Litt overflaterust er nesten nødvendig om du skal få dye til å feste seg, vet at mange anbefaler å avfette fellene i lut og la de henge litt så det blir et tynt rustlag før en behandler dem, med et eller annet oppkok-lurium. Dette er vel rett og slett vanlig stål uten annen overflatebehandling enn smørefettet de bruker i pressene de formes i. Det er bra at fellene er harde å spenne, husk å ikke oppbevar dem "ferdig oppspent" da dette svekker fjærene. Begynte karriæren med 330 når jeg var 16 og hvordan jeg turte spenne opp den fansmakta skjønner jeg ikke, men trikset er å bruke tau om du ikke har verktøy (knyter fast i ene "løkka" og tar det gjennom den andre, og tilbake og så tilbake igjen. Blir som en dobbel kasteblokk). Rå makt funker også, skal egentlig mye til før det blir mer enn blånegler. 

 

Lykke til med fangsten, og husk at det tusler en mink i omtrent hver eneste liten bekk, sesong hele året. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...