Jump to content

Østsibirsk Laika - Hjelp


Jakt12345678910

Recommended Posts

Kan være en grunn til at det er få av dem i Norge og Sverige,prøv å lete i Finland eller ta kontakt med oppdrettere av vest-sibirsk laika som det kanskje er flere av, de vet sikkert en del om øst-laika også,er vel egentlig samme rasen,bare lokale variasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg traff en gang en kar på Saltfjellet, han hadde to øst-sibirere. Disse var av en "aggressiv" gren av de norske ØSL'ene, den ene fløy uten forvarsel løs på mine SH-er. Det gikk ikke særlig bra for ØSL-en, og Luke fikk lov til å gi den en skikkelig omgang, jeg gadd ikke våge fingrene på å skille dem, når fyren sjøl visste at hundene var aggressive, og ikke hadde kontroll på dem. Kanskje ble det en formidabel veterinærregning.

 

Senere kom jeg i kontakt med mange folk som skulle selge ØSL-valper, men jeg fikk, via omveier, vite at opptil flere av disse avlslinjene var av den aggressive typen. Dvs. hunder som oppfører seg omtrent som amstaff, biter hva som helst uten provokasjon eller forvarsel. Slikt bør avlives tvert, og slett ikke avles på.

 

"Egil", som tidligere var aktiv (moderator) her på forumet, hadde ØSL-ere, disse oppførte seg greit mot meg og mine hunder. De sørget riktignok for at det ikke fantes katter rundt fylkesgrensa mellom N-Tr og Nordland ved sjøen, men det er en annen sak.

 

ØSL og Siberian Husky stammer fra den samme  "poolen" av hunder fra jaktfolk nordøst i Russland. Disse hundene hadde mange oppgaver, jakte elg, jakte skogsfugl, jakte brun- og isbjørn, trekke sleden med mat og utstyr, når jegerne dro ut på jakt, og med det felte viltet, når de skulle heim igjen. Og når det var nyfødte barn i jakthyttene, var det hundenes oppgave å holde dem varme. SH og ØSL skal derfor ikke ha noen tegn til aggresjon (det skal jo ikke andre hunder heller).

 

SH'er har i snart 100 år fått lære at de ikke skal bry seg om viltspor, når de trekker slede. Ikke desto mindra var pensjonisten "Spock", som jeg overtok da han var 8 1/2 år gammel (han og Luke var fra de to siste kullene Helge Ingstad oppdrettet mens han levde), den beste elghund jeg noen gang har sett i aksjon. Han utklasset vinneren av "Kvamsprøven" (best av 132 hunder) under praktisk jakt.

 

Jeg har gitt opp ØSL, men planlegger å skaffe meg en SH-valp, som skal oppdras som elg- og ettersøkshund.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...