Jump to content

langholdstips og gode ladninger 270w


Jan Bavian

Recommended Posts

Hei. Har tenkt og begynne litt med langholdsskyting (har litt erfaring fra før men ikkje mykje). Har kjøpt meg ny (brukt) rifle til formålet. Remington 700xcr med ultimat sniper stock. Siktet eg har tenkt og benytte er eit meopta r1 3-12x56 (har dette fra før på hjortebørsa mi og her skal det på ein mindre kikkert). Demper er ein sonic45.

Blir dette ein brukbar rigg? Noen som har erfaring fra bruk med tisvarebde rifle og kanskje har noken gode ladninger i tilleg som vil funke?

Blir nok ikkje hold over 500-600 meter pga det har eg ikkje tilgjengeleg no. Skal skyte der eg har hytte. Skytinga vil foregå på tvers av ein dal, lite/skjelden vind her og over eit vatn til andre sida der det ikkje er skog og lett og sjå om det er folk som går der (veldig skjelden med folk der og dei må passere hytta mi for og komme der).

Kva vil vere passeleg størrelse på gong? 30x30cm? Tips mottas med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en veldig brukbar rigg. USS stokken er stygg så innihelvete, men funker veldig bra. En 700XCR må da vel også være gode saker. Og Meoptaen er helt topp, ikke helt taktisk nok vil vel noen si, men ja...

270Win er noskå uvanlig til langholdsskyting, jeg litt usikker på hvorfor, men det er nå det. Jeg kjenner ingen som bruker det, og jeg kjenner en del skyttere. Kulene er jo dyrere enn andre, og ikke så tilgjengelige som 6.5, 7mm og .30".

Riflestigning er spesifisert til 1:10" for 270Win, så en Remington med originalt løp har nok det, det stabiliserer ikke lange, tunge kuler slik som 1:9" gjør i 7mm, det stopper vel rundt 150-160gr. Hornadys nye 145gr ELD-X vil være et godt valg - 5-600m stiller ikke voldsomme krav, og ELD-X kulene har godt rykte i andre kaliber, Det samme har jo Noslers Accubond Long Range 150gr. Merk at de ikke lager matchkulene sine, ELD-M og RDF i 270. Grunnen til 7mm er jo at en da kan bruke 180gr kuler med vesentlig høyere BC.

Lade ei av disse eller tilsvarende til ei grei hastighet, ikke maks om du må ofre presisjon for å komme dit. Ville prøvd noen ladninger og sett hva som gikk best på 100-200m og så prøv det på langt hold, det virker nesten alltid.

Gongstørrelse kommer jo helt an på hvor flink du er til å skyte, eller hvordan du skal skyte, skal du stå, sitte, skyte fort? Eller skal du ligge på magen og presse avtrekk til du er blå, med støtte i haue og ræva? DFS sin tier på 300m er 15cm, og 9eren 30 om det kan være en målestokk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar M67 😊👍 skaut ein god del dfs i ungdomen og mykje rifleskyting på is og diverse på forskjellig hold. Rifla kjem denne veka 👍 den skal også fungere som hjortebørse på postering/bøjakt. Trur eg gjorde eit Ok kjøp da eg betalte 3500kr inkl orginal stokk og sniperstokken

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...