Jump to content

Hvilke arter KAN jeg skyte med 22lr?


Mas-36

Recommended Posts

TS. I utganspunktet er jo alt vilt nå fredet. Men forskriften har tabell, som forteller om jaktbare arter, tidrom, m.m.

 

Forskriften pressiserer vel ikke, om det er vekten på en Sørhare, eller vanlig hare. Men, jeg tror det er vanlig å beregne 7 kg. Eneste untaket er vel da tiur og arter det ikke er jakt på. Ser du nevner kråkefugler, men vær obs på at enkelte er fredet. Eks. Lavskrike. Dette gjelder også andre arter, hvor en type er lovlig og andre ikke. Gjelder bl.a. due, trost, m.m. Så, vær obs.

 

Og så er det vel blyforbud i våtmarksområder, dette begrenser vel litt, når det kommer til ender og andre sjøfugl.

 

Har ingen komplett liste til deg, viser til forskriften. Men du kan i alle fall føye til; røy, fasan, rugde og enkelte typer duer.

Link to comment
Share on other sites

@Geco5Som jeger med snart 20år erfaring vet jeg det er fredning osv blablabla. Nå tenker jeg på å finne ut hvilke arter vi faktisk kan jakte med 22lr ;) Siden jeg har fått mer sansen for denne lille knerten som krever mye av skytter og jeger ;) Pluss det vil være fint for de av oss som er i oppstarten og kan finne ut hva de kan jakte med denne lille gamle patronen :) Due ja, den hadde jeg glemt. Rart da jeg har skutt en god del duer med dette kaliberet :D

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Geco5 skrev:

TS. I utganspunktet er jo alt vilt nå fredet. Men forskriften har tabell, som forteller om jaktbare arter, tidrom, m.m.

 

Forskriften pressiserer vel ikke, om det er vekten på en Sørhare, eller vanlig hare. Men, jeg tror det er vanlig å beregne 7 kg. Eneste untaket er vel da tiur og arter det ikke er jakt på. Ser du nevner kråkefugler, men vær obs på at enkelte er fredet. Eks. Lavskrike. Dette gjelder også andre arter, hvor en type er lovlig og andre ikke. Gjelder bl.a. due, trost, m.m. Så, vær obs.

 

Og så er det vel blyforbud i våtmarksområder, dette begrenser vel litt, når det kommer til ender og andre sjøfugl.

 

Har ingen komplett liste til deg, viser til forskriften. Men du kan i alle fall føye til; røy, fasan, rugde og enkelte typer duer.

Vær så snill å vit at du tolker loven riktig før du poster geco.

 

Hentet fra lovdata, Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst. § 17. krav til hagleammunisjon.

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, vaskebjørn, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

 

Det betyr at det ikke er noe særskilt forbud om å ikke bruke riflekuler av bly i våtmarksområder.

 

Videre hares størrelse, hadde de ment sør hare så hadde det jo stått i loven, det er det ingen tvil om.

Har jeger vurdert viltet til å være av hares størrelse fullvoksent, så er strengt talt viltet skutt lovlig, så lenge ikke påtalemyndighetene vurderer noe annet.

Det finnes så vidt jeg vet ikke en liste over hvilke arter man kan jakte med 22 lr. Men er det virkelig noen arter man er i tvil om? 

 

Her er de gamle forskriftene som kan fungere som en god guide, men de gjelder IKKE lenger. Det er nå opptil hver enkelt jeger å vurdere at anslagskraft er tilstrekkelig til å avlive viltet humant, utenom de artene som er spesifikt nevnt i loven.

 

§ 4-4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss.

§ 4-5. For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-6. For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-7. For jakt på rødrev, grevling og mårhund må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-8. For jakt på bever må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-9. For avliving av gaupe, rødrev, grevling, villmink mv. som er fanget i bås eller felle kan salongrifle eller pistol i kal. 22 LR nyttes. Skuddet skal rettes mot dyrets hjerne.

 

 

 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Mas-36 skrev:

@Geco5Som jeger med snart 20år erfaring vet jeg det er fredning osv blablabla.

Så bra, at du vet om at enkelte "typer", innen en art er fredet. :) Jeg vet vel ikke det og det er andre enn deg som leser tråden. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Geco5 skrev:

 du vet om at enkelte "typer", innen en art er fredet. 

Det vet vel de fleste som har tatt jegerprøva? Hvis ikke må en ta en titt og se etter hvilke som er jaktbare og ikke ;) Må selv stadig sjekke selv da noen har plutselig blitt ikke jaktbare, og noen har plutselig blitt det. Så her må en følge med. Men lettere å skrive due, kråke, and osv enn å nevne alle de jaktbare typene ;)  Da hadde det blitt MANGE og sikkert ikke greid å nevne alle engang :P

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, stealtre skrev:

Vær så snill å vit at du tolker loven riktig før du poster geco.

Hva er dette for noe vas? Hva er det jeg skal vite, før jeg (og alle andre) kommenterer?

 

TS etterspør da ikke hva som er lovlig å jakte med hagle, eller annet som krever annslagsenergi utover 22 LR? Angående våtmark, så tyder vel min tekst på, at jeg ikke er sikker. Og jeg er fremdeles litt tvilende, til tross for din triade. :(

 

Ser også at du kommenterer hare, uten å kunne pressisere noe som helst. :( Vekten av en voksen hare, er veldig sentral når det kommer til en av begrensningene for 22LR.

 

Hvis det med liste over hvilke arter en kunne skyte med 22 var til meg, så har jeg ikke nevnt noe om det!

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Mas-36 skrev:

Det vet vel de fleste som har tatt jegerprøva?

Vet jeg, at du har tatt Jegerprøven da? Og det er da mange som har tatt den og likevel er i villrede. Nå begynner jeg å lure på hele tråden! Du vet jo alt selv. :)

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Geco5 skrev:

Vet jeg, at du har tatt Jegerprøven da? Og det er da mange som har tatt den og likevel er i villrede. Nå begynner jeg å lure på hele tråden! Du vet jo alt selv. :)

Lærer en ikke det på jegerprøva lenger? Altså at du ikke kan jakte hele året og at det er arter du ikke kan jakte? Håper og tror vi snakker litt rundt hverandre her? Og dette med opp til en hares størrelse men ikke hare syns jeg er en IDIOTISK betegnelse. Om en monsterkråke er større enn en hare, kan jeg ikke skyte den med 22lr? Fordi den er jo større enn en hare? Derfor lettere å komme med arter som kan skytes ;)

Ikke bare du som lurer Geco ;) Blir oppgitt over hele greia :P Best å skyte papp syns jeg. Den kan du skyte selv med ikke kruttdrevene våpen.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Mas-36 skrev:

Lærer en ikke det på jegerprøva lenger?

Det er mye en burde ha lært i forbindelse med Jegerprøven.

 

Er enig i, at "hares størrelse", men ikke hare, er veldig upressist. Burde heller stått en konkret vekt. Jeg er ikke harejeger, selv om jeg har felt noen få av dem også. Har aldri veid dem, men literaturen oppgir vel  ca 7  - 7,5 kg for en voksen hare.

 

Monsterkråker, har vi kke i Norge. :) En vanlig kråke (grå), veier ca 0,5 kg. Og den største i familien, ravnen veier ca 1,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, stealtre skrev:

§ 4-4. Salongrifle (salonggevær) cal. 22 LR kan bare brukes til jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

For jakt med rifle på ravn, svartbak, gråmåke, ender, ryper, fasan, villmink og mår må det minst brukes ammunisjon av type "Long rifle" med hullspiss.

§ 4-5. For jakt på hare må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 196 joule (20 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-6. For jakt på gjess, storskarv, toppskarv, storfugl og orrfugl må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 294 joule (30 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-7. For jakt på rødrev, grevling og mårhund må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 490 joule (50 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-8. For jakt på bever må det når jakten utøves med rifle brukes ammunisjon med anslagsenergi på minst 980 joule (100 kgm) på 100 meters avstand.

§ 4-9. For avliving av gaupe, rødrev, grevling, villmink mv. som er fanget i bås eller felle kan salongrifle eller pistol i kal. 22 LR nyttes. Skuddet skal rettes mot dyrets hjerne.

 

 

 

 

Dette er en veldig grei rettesnor om en er i tvil. På direkte spørsmål svarte direktoratet nå dagens regler ble innført at de ville bruke disse tallene som veiledende om det skulle bli spørsmål fra politi osv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke ment som en tirade eller annet. Men synsing om loven er absolutt ingen vits. Kunne lett ha kommet en uerfaren eller ung jeger inn i denne tråden og plutselig trodd at man ikke kunne brukt bly i salongen i våtmarksområder. Det som er så greit i Norge er at de fleste lover og regler er at de ofte er enkle og ukompliserte, og at tolkningen ofte er basert på skjønn eller den allmenne oppfattelsen av loven.

 

Hvilke arter er folk usikker på?

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tror jeg gir opp hele greia. Det enkleste er å si 22lr kan brukes til papp og stål skyting så starter jaktkaliber med .17HMR og 22WMR

Det enkleste er å bruke 338LM, evt 375H&H, på alt. Untatt hare, i våtmark... Med blyfrie kuler kan en vel ta den og ;)

 

K

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, jmonsen skrev:

HEI HEI. 

Dette er ikke en konkurranse i å korrigere hverandre, setter pris på om folket holder seg til tråden.

 

:-(

 

Er det ikke nettopp det 95% av innholdet på Kammeret dreier seg om? De resterende 5% er sutring over udugelig politi og politikere.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg ikke visste at man må bruke hulspiss på 22lr til eks kråke.

 

Har skutt noen kråker med og uten hulspiss, og må ærlig innrømme at effekten er den samme: enten hull inn-hull ut eller et sabla krater ut. Nå bruker jeg ikke typen FMJ, men dog...

Link to comment
Share on other sites

På 2.2.2018 den 13.20, nhd skrev:

Er det ikke nettopp det 95% av innholdet på Kammeret dreier seg om? De resterende 5% er sutring over udugelig politi og politikere.

96% korrigering og 4% sutring på staten bare for å være nøyaktig, ikke kan jeg vise til noen kilder så det er opp til deg å vise at min påstand er feil ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I følge wikipedia. Hare 2,5-5kg og 50-75cm lang.  https://no.wikipedia.org/wiki/Hare

Når det står "opp til hare, men ikke hare" burde man vell operere med minst vekten til en hare (2,5kg) og lengde (50cm), og ikke det største eksemplaret som er veid i og med man ikke får jakte hare med 22LR

 

Men ja, veldig diffust og det er mye rom for tolkning rundt dette. 

 

Selv mener jeg jaktbare arter er - Skjære, Kråke, Due, Ravn, Rype, Jerpe, Orrfugl, Ender, Mår, Mink, (tidligere måser, nå fredet....)

Gråsone: Toppskarv, gå vell akkurat ca.2kg lengde 65-80cm. Storskarv kan overskride minstevekt for hare og overskrider lengden med god margin, 80-100cm og 1,8-2,8kg)

 

Som skrevet over så er dette ingen fasit, men noe jeg mener. I tillegg er det nok flere arter som kunne vært nevnt, men jeg har kun skrevet de som er å finne i området rundt meg.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, ØyvindK skrev:

Må innrømme at jeg ikke visste at man må bruke hulspiss på 22lr til eks kråke.

 

Har skutt noen kråker med og uten hulspiss, og må ærlig innrømme at effekten er den samme: enten hull inn-hull ut eller et sabla krater ut. Nå bruker jeg ikke typen FMJ, men dog...

Jeg synes det er klar forskjell på treff med eller uten hullspiss. Dessuten skyter jeg nesten alltid oppover når jeg skyter kråke. Da mener jeg at det prosjektilet som kommer ut på andre sida av kråka har langt dårligere flyveegenskaper når det er mer deformert slik en hulspiss er. Dermed også mindre farlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 3.2.2018 den 19.17, Chiefen.v-2 skrev:

Cci segmented hp er effektive greier. Men sån generellt er kråker lettskutte greier, før alt ble farlig og sånn døde de av en 4,5mm diablo uten noe om og men.

Og i blant annet UK og USA er det fult lovlig å skyte kråke med luftgevær. (Noe jeg personlig synes er en uting). På yuotube er det og masse videoer fra unaiten hvor man plukker kaniner med luftvåpen,å de detter ganske konstant. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og i blant annet UK og USA er det fult lovlig å skyte kråke med luftgevær. (Noe jeg personlig synes er en uting). På yuotube er det og masse videoer fra unaiten hvor man plukker kaniner med luftvåpen,å de detter ganske konstant

Jeg skjøt en haug kaniner ( i GB ja) med luftgevær. en ettermiddag for noen år siden - meget effektivt. Lengste holdet var en 70-80 - yards... Alle ble skutt i hodet, og alle skuddene var gjennomskyting. kan du fortelle hvorfor det er en uting? Etter mitt syn er det bare tull at det ikke er lov her.

 

K

Edited by M67
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...