Jump to content

Finne surbjørk i skogen?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Når jeg er i skauen kommer jeg fra tid til annen over bjørk som har blåst over ende. De som har ligget ute et år eller to, kan disse betraktes som surbjørk? Tenkte å bare ta saga fatt å sjekke på noen av de som ligger. Ser man mønsteret greit uten pussing? Hva skal man se etter?

Link to comment
Share on other sites

Stabilisering blir vel trykksatt med epoxy ? Ikke absolutt nødvendig, men det hjelper ;) Treverket kan være noe mykt.

Maaange år siden jeg lagde kniver, så jeg skal ikke utale meg for mye.

Noen bilder av et par av knivene jeg ennå har. De er godt brukt. Er slanke fordi jeg liker smidige kniver.

Den mørkeste/største  er surnet bjørk. Beiset og mettet med olje. Den lyse/minste er barlind, kun oljet.

Slirearbeidet er det sikkert mye å utsette på også, men det var vel noen av de 10 første jeg laget :)

 

801.JPG

804.JPG

805.JPG

806.JPG

808.JPG

810.JPG

812.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om å surne selv eller finne ferdig surnet skal vel egentlig ikke være noen større forskjell. Det skal være de samme soppsporene som starter forråtnelsen. Jeg har noe bøk og pæretre til surning selv her nå, må nok ligge en stund lenger før jeg kan si noe om hvor bra det blir :)

 

Her er et bilde av surna gran jeg har funnet i skauen som er stabilisert., også noe surna frukttre som har vært surnet fra naturens side (er litt annet på bilde også)

25396113_10155812417597165_5600383790103429503_n.jpg

25399205_10155825884017165_3246925834683782020_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det surnet/råteangrep så må det stabiliseres. Jeg lagde en uten stab. for noen år siden, der knakk jeg skaftet. Selvfølgelig kan man ha gjennomgående tange, men treet er jo mykt så det vil bli hakk og merker i det.

 

Denne knakk bakerst, etter en sånn svart stripe. (pill råttent der)

 

 

36A.jpg

Edited by haretex
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis det er nødvendig å tette noen hull i treverket, tror jeg du bør bruke vannfast (vinterlim) trelim. Og bruk litt grovt sandpapir, for å ripe opp treverk i skaftet og flisene blander seg med limet. (Vanlig triks blandt erfarne tømere). Først litt lim på skaftet, så pusse. Når dette har tørket, kan du fullføre overflaten, med ny pussing (helst vannbeising, hvis du ønsker en glatt overflate, uten voks, o.l.), så beis og olje.

 

Epoxy lim utvendig, bør du nok unngå og jeg tviler på om den trekker noe beis. Hvis det er sprekke mellom blad/tange og skaftet, så tetter epoxyen noen tiendeler. Bør ha nok på ved montering, så litt tyter ut. Og rask til å fjerne overskuddet.

 

Pent tilpasset. :) Men, under på hvorfor du har delt skaftet i 3 deler. Hvis det var viktig å få med det svarte tynneinnlennget, så er det jo greit.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Geco5 skrev:

Hvis det er nødvendig å tette noen hull i treverket, tror jeg du bør bruke vannfast (vinterlim) trelim. Og bruk litt grovt sandpapir, for å ripe opp treverk i skaftet og flisene blander seg med limet. (Vanlig triks blandt erfarne tømere). Først litt lim på skaftet, så pusse. Når dette har tørket, kan du fullføre overflaten, med ny pussing (helst vannbeising, hvis du ønsker en glatt overflate, uten voks, o.l.), så beis og olje.

Takk for tips. Tenkte epoxy ville bli hardere og holde bedre? Men klart, det vil ikke trekke noe beis og bli en lys flekk - ikke pent. Jeg kunne alternativt forsøkt å farge epoxyen til ca rett farge og kline det på før beising..? 

 

9 minutter siden, Geco5 skrev:

Pent tilpasset. :) Men, under på hvorfor du har delt skaftet i 3 deler. Hvis det var viktig å få med det svarte tynneinnlennget, så er det jo greit.

Det er fordi det stykket mellom de sorte platene skal beises i en egen farge (design ;)

 

6 minutter siden, Geco5 skrev:

Jeg har aldri benyttet "surnet" treverk til slikt. Men husk at det dere kaller for surnet, er treverk i forråtnelse. Og er stadiet kommet for langt, blir treverket for porøst og brekker lett.

Denne er svært lite surnet, bare så vidt. Og treverket kjennes svært hardt og fint ut. Andre biter fra samme stokk var for porøse. 

 

Tangen går helt gjennom emnet, bare en liten cm på slutten som ikke tangen går inn i. Rikelig med epoxy inni, så dette knekker ikke :)

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, fredrik skrev:

Spørsmål: skaftet har et par små hull/sprekker. Disse kan vel tettes med epoxy med litt støv/spon i? Men bør jeg gjøre det før eller etter beis?

'

Bruk av det tynneste superlimet og slip med papir mens limet er vått. Gjenta noen ganger, pleier bli topp resultat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Litt større enn en knappenål. Men var og en sprekk som var ca 1mm. Denne tok jeg grønn zap-a-gap (middels tynn) og fylte opp, pusset slik du sa. Fungerte svært bra!! Så takk for tipset. Tørket så kjapt at jeg kunne beise og olje like etterpå. Så nå ligger herligheten å godgjør seg i kokt linolje. Bilde kommer etterhvert :) Første kniven jeg er noen lunde fornøyd med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...