Jump to content

Politiet rykket ut mot maskert person med «våpen»


P99

Recommended Posts

Noen som ikke har tatt den daglige dosen sin.. ikke unormalt. Forøvrig kan nok feierkosten også være like dødelig som ett skytevåpen om man bruker nok kraft, ihvertfall for flertallet av skytevåpen dem beslaglegger, softgun, luftvåpen og start/kopier etc. Har seg nemlig slik at ekte funksjonelle skytevåpen oppført i våpenregisteret på lovmessig eier sjelden er koblet til kriminalitet..🤔 Påtide med en strengere livgivning og ennå mer uvitenhet for publikum👏🏻👏🏻👏🏻

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, psAico skrev:

Trist utvikling. 

Jeg har aldri hørt om at våpen skal demonteres og fraktes i bag heller, men dette er kanskje noe nytt..? 

Er forsåvidt en god idè, men så lenge jeg var i HV så var aldri våpenbag en del av det utdelte utstyret.

Jeg har heller ikke fått med meg at tjenestevåpen skal demonteres og fraktes i bag. Vet at de nye våpnene, 416, leveres med bag, men vi som har AG-3, har ikke utdelt noe slikt å frakte dem i. Gjelder det også ved mobilisering?

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Får vel ikke en AG ned i pakksekken uten å demontere den. Og pakksekken er rimelig full som den er - ditto med Bergans Meis.

Men poenget er uansett at det er rimelig ukjent at våpen skal være nedpakket - og kun HK416 gutta har fått utlevert koffert. Det som har blitt regulert er at pistolgrep skal tas av AG'en og MP-5 ved transport på offentlig kommunikasjon eller i privat bil. Det skal legges i Bergans med meis etter hva jeg husker.

HK416 og MP10 har jeg ikke sett noen reguleringer rundt.

Uansett - i disse terrortider er folk livredde selv landets soldater, og politiet jatter med de som måtte reagere på den minste ting. Hvordan disse unngår hjerteinfarkt eller konstant innelåsing på hotellrommet i utlandet hvor politiet ikke har "framskutt lagring" men bedre tilgang er en gåte. Kanskje de ikke reiser?


Hvor lenge får jeg lov til å gå til postene mine med rifla over skuldra mon tro - takk og lov at avkommet har sunne interesser..

Edited by Prthhh
Link to comment
Share on other sites

I HV-uniform, selvfølgelig med våpen, hva er egentlig problemet?

"Gjort noen dårlige vurderinger" i følge Politiet. Det har de faktisk lite eller ingenting med.

Dårlig vurdering: Er å ikke møte til årlig trening eller møte uten våpen.

Det hadde også vært en dårlig vurdering å legge fra seg våpenet feks i bussens bagasjerom, uansett om det var pakka inn eller ikke. 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, 8X68S skrev:

I HV-uniform, selvfølgelig med våpen, hva er egentlig problemet?

 

Tja, for ett par år siden så dukket det opp en kar på en øy i noe som lignet politiets uniformer og før noen fikk mistanke til fyren begynte han å skyte en masse ungdommer.

Så ja, jeg er til dels enig med politiet at det er gjort noen dårlige vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

I følge diverse gangsterfilmer skal fiolinkofferter være fine til å frakte maskinpistoler i. Jeg kan bekrefte at en gitarkoffert passer utmerket til en AG-3, med mange fulle magasiner. I en koffert til bassgitar går det meste av skytevåpen.

 

Spørsmålet blir da: Hvis man ser en person med en "Fender"-koffert, hvordan skal man da vite om det er en farlig terrorist med et dødelig automatvåpen, eller en lokal wannabee-popbandartist? Er nok best å ringe 112 - - .

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fra fedrelandsvennen: 

Melding om mann med våpen - væpnet politi rykket ut
i dag kl 18:57av Vegard Damsgaard

LILLESAND: Bekymrede forbipasserende ringte politiet da de fikk øye på en eldre kar med våpen, som sto langs veien og stirret rett fremfor seg. Meldingen kom klokka 17.27, stedet var nær Ulvøysund i Høvåg. 

- De ble veldig bekymret. Mannen var ikledd vanlige klær, og holdt et synlig våpen. Vi valgte å rykke ut da vi ikke hadde kontroll på hva slags person dette var, opplyser operasjonsleder Lars Hyberg ved Agder politidistrikt.

Det ble gitt tillatelse til bevæpning, og flere patruljer ble dirigert i retning Høvåg. Da de kom fram, traff de andre personer som forklarte at det pågikk småviltjakt, nærmere bestemt revejakt, og at mannen var medlem av et jaktlag.

Politiet gir en aldri så liten reprimande til jaktlaget, da episoden som spredte frykt enkelt kunne vært unngått:

- Hvis du står på jaktpost ved vei der tredjeperson ferdes, må du ha på gul vest eller jaktlue. Og hvis noen går forbi, si: "hei, jeg er på jakt", så det ikke blir misforståelser. Bekymringen de hadde var helt berettiget, mener operasjonslederen.

Link to comment
Share on other sites

Angående informasjonsplakat. Så minner det meg om første gangen vi ble pålagt av kommunen, å jakte i fuglereservatet ved flyplassen. Det at det stadig var elg på flystripa var ingen ønsket situasjon. To unge og entusiastiske karer (De blei hetende Beach Boys,  etter denne jakta.) fikk oppdraget, vi andre tok et drev i nærliggende terreng.

Da dette også et et populært turterreng, fikk de beskjed om å sette opp et skilt om at de jakta.

En europalle med en stor plakat der det sto "ELGJAKT PÅGÅR, LIVSFARE", var nok ikke akkurat det jaktleder hadde sett for seg. I ettertid har historien blitt enda bedre, som jakthistorier ofte blir. Det påstås nå, at det også var tegna et dødningehode på plakaten.

 

Så hvis noen har behov for å tilfredstille ordensmaktens påbud om informasjon, så kan dere fritt benytte dere av vår suksessoppskrift.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...