Jump to content

Samlere, verdt å samle på? Eldre 22lr / short ammunisjon


Spinnvillt

Recommended Posts

Hei folkens, var hos en eldre hyggelig kar for litt siden, og skulle kjøpe noe utstyr til våpen, I den forbindelse nevner han at han har en del eldre 22lr og short liggende.. Samt litt andre kaliber... Dette er gammelt og veldig variert, tegn på en skytter som har testet  MYYYE forskjellig ammunisjon opp igjennom årenes løp... Er dette noe som folk samler på (hele fulle esker) eller er det bare å få plinka det opp? 

Link to comment
Share on other sites

Selv om det ikke er så gammelt, så er det jo en fin samlerpakke. Det trenger ikke være så gammelt for å være samleverdig, hvis alle skyter opp disse forsvinner jo alt før noen rekker å få det i samlinga si. Så jeg ville tatt vare på disse. Verdien er nok ikke så stor nå, men det er ikke så viktig.

Edited by psg-1
Link to comment
Share on other sites

Til sammenligning og OT:

 

Jeg har skrota/ solgt som russebil en hel haug med gamle VW Caravelle T2

De fantes over alt, dette er ikke noe spesielt sa vi, få vekk den gamle driten sa vi.....

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103683328

 

Nå er ikke dette en gjennomsnittspris for en gammel Caravelle, men de har faktisk begynt å bli bra sjeldne! det ligger faktisk kun 8 stk på finn nå

Jeg har også hatt en ihjel rusta Caravelle Oettinger, den gikk til skraphandler for 1500 kr..... Prøv å finne en i dag! Tror du jeg treger????? (ja jeg var faktisk så dum.........)

 

For de som ikke vet hva Oettinger er, så er det en Motor produsent som hadde ett sammarbeid med VW, og leverte motorer med bra mye hk og kubbikk i forhold til største originalen på 2,1 liter, og 112 hk bensin

3,2 liter og 140hk var vel største alternativet, og det var MYE i 1990.... kosta vel ca 200 000kr ekstra for det motor valget....

 

Så selv om verdien er liten, og kansje aldri blir høy, så er det værdt å ta vare på

Dette er typiske ting som bare blir kasta, og som får en historisk verdi på sikt.

Dessuten så var disse pappeskene i uforskammet god stand, de blir jo flate bare man putter de i lommen...

Link to comment
Share on other sites

En del av de eldre amerikanske er nok lure å spare på. Samlermarkedet for slik er ikke like utbredt her hjemme som i statene, men her er et eksempel på en av eskene dine:

http://www.harryviezensfineguns.com/collectable-boxed-ammunition/remington-palma-match-with-lesmok-powder/

 

Ikke forvent tilsvarende priser her hjemme, men se heller på det som en artig kuriosistet som kan få samlerverdi med tiden.

Link to comment
Share on other sites

 Vostok husker jeg og jeg har vel ennå minst en eske av dem. Tror jeg kjøpte minst 2 forskjelige Øst Europiske billig patroner, kan ha vært på 70-tallet. Om Volstok Tagert var en av dem husker jeg ikke. Har ikke sjekket, der det kan  ligge nedlåst på flere år. Men jeg husker den type Volstok jeg har, var veldig billig, men full av overflødig fett. :) Fungerte litt dårlig (mateproblem) i pistol. Men ok. i enskudds rifle. Og grei nok for litt "plinking" og jakt på moderat hold med rifle. 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...