Jump to content

Smith & Wesson vs/ Smith & Wesson


iscariah

Recommended Posts

Jeg vurderer og gå til innkjøp av et nytt  magnum våpen. Det blir en Smith & Wesson denne gang. Jeg ser at det finnes en utgave som kalles International som har target fremsikte og slett tønne. Den har også en fin finish (synes jeg da) Noen som vet om den ellers er lik den ordinære 686 når det gjelder avtrekk og ramme forøvrig? Jeg har bare ikke sett denne på markedet tidligere. 

Link to comment
Share on other sites

Rammen og det er jo likt som andre 686, samt avtrekksdelene og det.

 

Eneste jeg blir i tvil om her, er hvor mye tyngre double-action vil bli med en un-fluted cylinder kontra en "vanlig" en.

 

Hvordan avtrekket er mtp vekt og sånt er aldri godt å si, uavhengig hvilken S&W du får tak i. Et av de hardeste DA-avtrekkene jeg har kjent var på en fabrikkny Performance center.

Link to comment
Share on other sites

 Men kan en slik tønne være såpass mye tyngre at det vil merkes på avtrekket. Jeg merker jo ingen forskjell med tønna oppfylt med skudd kontra tom tønne.  Denne vil kun bli brukt til mag1 skyting. To hånds grep og god tid. Kan ikke si at avtrekket på min 44 mag er spesiell tung med en tung tønne pluss tung ammo inni.

Link to comment
Share on other sites

Avtrekksvekt fluted vs ufluta tønne blir kun teoretisk etter min mening. Vektforskjellen er minimal, spesielt med full tønne. 

Fabrikk-avtrekk som referanse er et dårlig utgangspunkt, S&W bruker stort sett en ganske tung avtrekksfjær som "bør" byttes ut uansett.

S&W avtrekk er generelt tunge, men "glatte", bytte av avtrekksfjær og evt en justering/bytte av slagfjær (avhengig av om du skyter hjemmeladd m/ Federalhetter el. fabrikk) er vanligvis all "tuning" som må til.

 

Link to comment
Share on other sites

Derfor jeg er i tvil. I læreboka så stod det at jo lettere tønne, jo lettere double-action. Dette var en av de gode grunnene til å bytte ut ei vanlig tønne i stål med ei i titanium.

 

Personlig er ei fjærbelastet avtrekkstopper og lettere rebound-spring det som uansett må gjøres for å få til et godt avtrekk. Nå er det jo ikke så altfor nøye i Mag1/2, da du har plenty av tid til å bruke SA.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder titan vs stål vil jeg nok tro læreboka har rett, men 6 utfresinger i ei allerede tung tønne ikke så mye.

Mine revolvere er fjærtuna for fabrikkammo og mindretallet har trykkstift, men jeg kan ikke si at jeg føler forskjell på avtrekksvekt mellom første og siste skudd.

 

Link to comment
Share on other sites

DA avtrekksvekten styres først og fremst av fjærene deretter i større grad av tilpassing og polering av de innvendige delene enn tønnevekt. 

Min gamle 625 har et mye bedre da enn 929, selv om jeg har brukt mye mere tid på avtrekket til 929 en.

En lett titan tønne hjelper mot oppstuking av tønnelås sporene men utover det ser jeg ingen fordeler. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å hente på både hanefjær og ikke minst avtrekker fjær. Avtrekker fjæren skal kun  trykke avtrekker tilbake så der trenges ikke mye fjærkraft. Nå er stort sett Smith sitt avtrekk smørmykt men det er glideflater som kan poleres (800-1200 papir) og dermed fjerne friksjon. Men som tidligere nevnt så er dette et våpen som kun skal benyttes til magnum 1. To hånds grep og minimum 14 sek skytetid. Da sitter nok de største utfordringene mellom ørene. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...