Torf Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Spør noen nerder her istedet for å grave selv: Hvis man sammenlikner kuler i 6,5 og .30 med identiske data endrer da rotasjonshastigheten seg forskjellig over tid/hold? Eks: 6,5mm, 9g/139gr, bc=0,6, stigning i løp= 1-8", vo=800ms, v900=430ms(ca/teoretisl) vs .30cal, 12g/190gr, bc=0,6, stigning i løp 1-8", vo=800ms, v900=430ms(ca/teoretisk) Vil .30cal kula beholde mer rotasjonshastighet på 900m pga større dreiemoment? Det hører i hvertfall logisk ut men 30cal har jo også større overflate til å generere mer friksjon. Eksempelet er bittelitt søkt men det er for å forstå prinsippet og eventuell størrelse på endringene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 (edited) Det var dagens nøtt. Vekt og treghetsmoment for cal 30 kulen er vesentlig større enn for 6,5. Overflaten øker mindre enn vekten ved kaliberøking. Det skulle gi svaret at cal 30 minsker rotasjonshastighet langsomere enn 6,5. Det er da ikke ttt hensyn til at periferihastigheten er større ved 30 cal slik at overflatefriksjonen blir større med ditt eksempel der det er samme twist vil dette redusere forskjellen. Med normal riflestigning vil det være klart mindre reduksjon med grovere kalibre.. Edited January 29, 2018 by Per-S 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted January 29, 2018 Share Posted January 29, 2018 Det er jo studert litt dette. Svaret er at det er komplisert, mye mer enn treghetsmoment... Hovedgrunnen til det er formen på riflingen, dyp, grunn, antall riflinger "R" eller "C" rifling, slitt rifling, osv... men også bæreflatens lengde, siden den avgjør arealet av riflet overflate. Litz målte 30-kuler i forskjellige løp, og fant at for en gitt rotasjonshastighet ved munning, så varierte rotasjonshastigheten ved 500m svært mye som funksjon av kule og rifling. Jeg husker ikke hele artikkelen i hodet... Han fant også at Sg uansett økte utover i kulebanen, siden hastigheten avtar mer enn rotasjonshastigheten (rettere, hastighetsleddet i stabiliteten avtar mer enn rotasjonsleddet, så stabiliserende krefter øker mer enn destabiliserende) Dette er i en av "Modern Advancements"-bøkene, og om jeg husker rett også berørt av Vaughn i "Rifle Accuracy Facts", men med mer moderne metoder og grundigere hos Litz, han beskriver også en god måte (jeg har prøvd den) å måle rotasjonshastigheten på ethvert hold. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M17 Posted March 16, 2018 Share Posted March 16, 2018 Noen som vet omtrent hvor stort tap det er snakk om i rotasjonshastighet, på noen hold? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.