Jump to content

Noen som vet mer om denne


Xtremil84@gmail.com

Recommended Posts

På 28.1.2018 den 21.09, Chiefen.v-2 skrev:

Siden strøkne Kongsberg m06 går for 750-1000....

 

Slike "forseggjorte" belgiere er ikke spesiellt uvanlige rundt om på bruktbutikker (var er vel rett, nå tør de ikke selge vannpistoler engang..) og gikk stort sett grisebillig.

 

Noe bruk med moderne amunisjon anbefales ikke uten vernebriller.

Kan du finne en grisebillig til meg ? Jeg finner ingen tilsvarende courard til salgs på nette,så at der overflod tviler jeg på . Dette er ei børse på over 150 år som  funker.  

Link to comment
Share on other sites

Fikk en slik gratis av en våpenbutikk jeg ofte er innom.

Den jeg fikk var definitivt ikke noe våpen jeg ville skutt 22lr med.

dette er våpen som er laget for eldre svartkrutt anmunisjon og bør ikke skytes med moderne 22lr da hylse sprengning nok raskt vil forekomme.

 

sjekk også om løpet i det hele tatt er riflet, kan likegjerne være laget som glattborret 6mm flobert.

 

og selge denne som en 22lr børse vil i bestefall være ...🙄

Edited by Berbu
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Xtremil84@gmail.com skrev:

Kan du finne en grisebillig til meg ? Jeg finner ingen tilsvarende courard til salgs på nette,så at der overflod tviler jeg på . Dette er ei børse på over 150 år som  funker.  

 

At ikke du finner de til salgs trenger ikke bety at de er sjeldne eller verdifulle. Det kan også bety at Chiefen er inne på noe ang pris og at de som har disse ikke gidder å ta bryet med å selge de.

At en får en .22lr i kammeret er godt mulig. Å reklamere med det i annonse eller skyte med det i denne børsa er ihvertfall ikke noe jeg ville gjort.

Link to comment
Share on other sites

22lr er en hissig liten rakker som mange undervurderer. "Den funker med .22lr" basert på at den kan kamre, det holder ikke.

Kammertrykket er på 24 000psi, litt mer enn f.eks 45acp +p. 

 

Belgia har laget mye ræl for å si det rett ut. Noe var selvsagt bra. Men i en periode drev de mye med piratkopiering av våpen. De brydde seg ikke om patentrettigheter og var frekk nok til å også forfalske løpsadressen på enkelte våpen. Var ikke før etter en del søksmål at de sluttet med piratkopiering, husker ikke helt årstall.

Ett annet "risikomoment" ved å kjøpe noe ukjent belgisk, er at man har ikke kontroll på når våpenet er produsert. F.eks selges det i dag haugevis av belgiske kopier på finn.no som lisensfri antikvitet, når de i virkeligheten er laget i starten på 1900tallet. Det hjelper lite at orginalen ville vært lisensfri, dersom piratkopien ikke er det.

 

Hvorvidt denne er en kopi eller ikke har jeg ingen anelse om. Men ville vært veldig skeptisk til å skyte .22lr i den.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan nok være den er laget for 22lr. Men det av den gamle typen med svartkrutt og ikke disse moderne. Eikenøtter og flobbertpatroner er trygt å bruke da de er ikke annet en ei tennsats med kule foran holdt sammen av ei lita hylse :P

 

22 Short, long og longrifle ville jeg ikke brukt i den...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville iallefall satt pris på å denne hengende på veggen. 

Og så skaffa meg noen egnede patroner, for å koseskyte med innimellom. Du har fått gode råd mtp egna ammo.

Sånt er mer verdt for meg enn noen skarve lapper, uansett antall og valør på lappene.

 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Chiefen.v-2 skrev:

22LR dukket ikke opp i verden før i 1887, noen kan så klart ha brosjet den opp. Alternativt er den kamret litt ivrig og romslig for 22Long.

 

 

Eller så er den laget etter 1887? Er vel ingen produksjonsdato på knallerten så hvorfor må den være laget før 1887?

Link to comment
Share on other sites

Ser veldig ut som denne, som skyter eikenøtter.

https://www.gunauction.com/buy/11131882

Dersom .22lr passer i kammeret, så skyldes det nok en kreativ fyr som har drill men mangler vett.

 

Den i linken over er laget i begynnelsen av 1900 tallet, så det er nærliggende å tro at også den trådstarter har er fra den tiden. 

Er man petimeter og liker å ha alt på stell, så bør man tenkte seg litt om før man samler på belgiske kopier. Akkurat nå ligger det to revolvere ute på finn.no som selges som lisensfri, men som neppe egentlig er det.

Link to comment
Share on other sites

Hva om månen er en ost?

 

Gamelt belgisk ræl er koselig og trivelig og fint å samle på. Å skyte med disse greiene er en  helt annen sak.

Stål var dyrt så da sparte de på det, arbeidskraft var billig så dermed ble det nettskjæring, gravyre og snirklete ting.

 

Om noen vill betale masse penger for en sånn er det jo tipptopp for selger, men jeg ville sagt klart i fra at dette skyterven evt med på eget ansvar helt og holdent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...