Jump to content

Tips til videre innjaging av beagle 9 mnd


Trasop

Recommended Posts

Hei, Har nå vært i skogen 4 dager og sluppet hunden. Har ett terreng som er 2 km langt og en kilometer bredt. Det er blanding av hogstfelt, skog og jorder. Første to dagene satte jeg meg på stolsekken og lot han løpe løs. Han søkte da som regel ut 100 meter og kom tilbake med jevne mellomrom. Flytta meg lengre inn i terrenget og satte meg til igjen på stolsekken. Har fortsatt sånn, med å sitte stille en stund på hvert sted.  Han søker som regel ut ett sted mellom 70 og 100 meter går i en liten sirkel og kommer tilbake.  I går begynte han å bjeffe i ett halvt minutt mens han så bort på meg. Så snudde han seg og løp på et spor og bjeffet i kanskje 5 minutter. Kom så fornøyd tilbake til meg. Kan dette ha vært en los. Jeg fikk ikke med meg hva slags dyr det var snakk om i såfall.

Senere på dagen da vi hadde satt oss på ett nytt sted skjedde det samme. Han så plutselig ett eller annet så det ut til og sa fra til meg med å gjø, for så å løpe på et spor mens han fortsatte å gjø. endte med en tur der han var ca 200 meter borte før han kom tilbake. Han har også vært på langtur en gang da han løp helt tilbake til bilen (en kilometer) før han kom tilbake til meg. Det var nesten litt psykisk og sitte der og bare vente å se om han kom tilbake selv. Men det gjorde han. Men søkene ut i skogen pleier ikke være på mer enn 100 meter, og han kommer alltid tilbake til meg der jeg sitter. 

 

Har pleid å ha han i langline når vi har gått fra post til post. Men i går gikk jeg med han løs i terrenget. Gikk sakte og han følger meg, men kan søke ut 60 70 meter og komme inn til meg igjen. Jeg har da stoppet opp og bare latt han søke og beveget meg videre når han kommer inn til meg. 

 

Det jeg lurer på er om jeg skal satse mer på å gå med ham gjennom skogen slik jeg gjorde i går. Eller om jeg skal sette meg til ved stolsekken igjen. 

 

Hva tenker dere som har gjort dette tidligere?.

Virker det som han har riktig progresjon? 

Bør jeg prege ham  i harehegn nå? 

 

Alle tips mottas med takk : )

 

I terrenget der jeg går er det en del rådyr og noe hare ser jeg på sporene. Samt elg og rev selvsagt. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei!

 

Ser ingen har svart enda, og du har sikkert lært mye siden du skrev innlegget.

 

Jeg angrer på at jeg ikke tok meg mer tid til å lære hunden å søke ut enn hva jeg gjorde i starten. Var nok litt for ivrig med å komme igang med jakt, og var litt for «travel» pga poster som satt og frøys og var utålmodige. Gikk rolig, og det ble loser, men ser nå at dersom det ikke er lukt i terrenget rundt (50-100m radius), så søker ikke hunden lengre ut for å finne spor. Skulle ha tatt den med mer ut i viltfattige områder og bare satt meg ned og ventet. Gjorde jo dette i starten, men ikke nok trur jeg. Den ble fort lei og bare la seg ned ved siden av meg. Så jeg så ikke vitsen. Men da var den bare liten enda. Skulle bare ha fortsatt med det. 
 

Hadde vært kjekt å hørt hvordan det gikk med dere!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...