Jump to content

Nyfelt bjørk - Veien videre.


Maart1

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nylig vært ute på jakt etter bjørke knuter, og i den forbindelse ønsker jeg tips om fremgangsmåten videre.

 

Skal emnene tørkes i hele knuter/stokker?

 

Eller skal de deles opp til normal skafte størrelse? 

 

Dersom de deles opp til skaftestørrelse, skal de da forsegles med trelim på endene, eller trenger jeg å forsegle mer? Hvordan oppbevarer jeg de, i poser med spon har jeg lest er gunstig? Skal de ligge ute under tak, eller i garasjen?

 

Jeg har også lest at det kan være lurt å koke emnene, har dette noe for seg? Skal det salt i, eller er det unødvendig?

 

Hvis noen har lyst til å svare på dette hadde det vært fint, om det er noe annen informasjon som kan være kjekk å ta med seg så tar jeg gjerne det imot også.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tørket noen knuter som jeg har brukt til kåser. Jeg har prøvd litt forskjellige greier. Noen har jeg bare latt ligge i halvkald garasje, og det har ikke kommet noen sprekker overhode. Også har jeg kokt noen i salt , og det har fungert ganske fint også uten noen sprekker. Men lim og på endene og laaang tørketid er vel det som de fleste anbefaller. 

I sommer fikk jeg tak i en del bøk og eik som var nyhogd. De prøvde jeg å tørke på litt forskjellig måte. Noen små rundstokker lot jeg bare ligge, noen kappet jeg opp i ca riktig størrelse og heiv i teknisk sprit i 2 - 3 dager, pakket de så inn i avispapir og begynte å veie de regelmessig etter en stund.  Også var det noen jeg klina inn med trelim for sakte tørking. 

De minste skaftemnene som lå i sprit varforholdsvis tørre etter 2-3 måneder (veid regelmessig), de litt grøvre tok litt lenger tid. Veldig lite sprekkdannelse av disse bitene. Rundstokkene som jeg ikke gjorde noe med fikk en del sprekker, og de som ble limt ble det også litt sprekkdannelse på.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...