Jump to content

Zeiss V4


slemmo

Recommended Posts

Kjempenyhet for eiere av, eller som vurderer å kjøpe, gamle brekkvåpen.

 

Selv om okularet er større enn jeg håpet, er det ikke så ille som jeg fryktet 44m. Men med bare 256mm lang, og ikke overdreven lang øyeavstand, vil den kunne passe til basene på gamle gevær som hadde orginalt montert en 4x32 i hakemontasje. Dette var det mest vanlige på kombier og drillinger før.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Var det jeg også tenkte, derfor de avventer med å lage flere.

Fint for meg, da jeg aldri går tilbake, minste forstørrelse vil jeg aldri ha over 2.

 

Ideelt ville jeg hatt "ekte" 1, men så lenge det ikke finnes i 40mm og oppover, ofrer jeg det for ekstra lysåpning.

Nå skal det sies at jeg ikke driver med drivjakt, da ville jeg nok hatt en 1-...x24. 

 

Zeiss V6 2-12x50 , Swaro  Z6i 1,7-10x42 og Kahles Kahles Helia 5 1.6-8x42 er kikkertene øverst på ønskelisten.

Men til det er aktuelt, kommer ikke min Victory 1,5-6x42 til å gå av med pensjon med mindre jeg finner et kupp på en med lys. 

Link to comment
Share on other sites

Men over til V4...er Zeiss plutselig blitt amerikansk??

 

Ser spesielt på 6-24x40 som kanskje kan regnes som deres langholdsjakt frieri, hvor det kun er MOA retikler.

Justering virker som kun leveres med MOA også. Nå er ikke MOA/MOA verdens undergang, men å gå fra metrisk til bananskala er passe idiotisk, spesielt når amerikanerne har begynt å få øynene opp for MIL/MIL.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder vel de fleste, Swaro er typisk noe lettere. Men jeg må si at V6 som man får ned i 11-12.000 med 6x og lys begynner å bli ganske unikt bra kjøp ift Europeisk optikk, 30-50% billigere enn tilsvarende Swaro eller Kahles.

 

Kanskje bare meg, men synes spranget fra middels til topp optikk har blitt mindre enn før.

Link to comment
Share on other sites

5x vs 6x, 1 tom vs 30 mm.

Lys vs uten lys. 

 

Zeiss V4 koster ca 9000 i Norge, og rundt 1000USD, men det er på 6x jeg tror Zeiss leverer det beste kjøpet.

 

Akkurat Z5 er vel ment for amerikanske markedet, så nærmest å sammenligne til Z6i, selv om denne er et hakk over kanskje i optikk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Polardego skrev:

Så litt på 4-16x44 den er vel ganske tung hvis man sammenligner med Z5 3,5-18x44, 200 g mer. 

Til rypejakt i dagslys ville jeg nok gått for z5. har denne på reinsbørsa nå og det er en veldig kurant kikkert. litt lang,  men bortsett fra at det ser litt teit ut ikke veldig plagsomt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen som har en formening om hvordan dette siktet kan være sammenlignet med gamle Victory-serien? Har akkurat impulssolgt en Leupold VX6 3-18x50 og trenger et realt revejaktsikte. Ser på Finn.no at V4 3-12x56 kommer på 10 000,-. Det er innafor budsjett, som nettopp er den summen. Hadde los på en Victory 3-12x56 med lys og asv, men den ble solgt før jeg rakk å snu meg... Siden jeg har stygglyst på Zeiss, kunne jo dette vært et alternativ. 

 

Burde kanskje vært cm-klikk, men.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Den er så bra optisk, at til de bruken det siktet har trenger du ingenting bedre. Det blir ikke noe skumringssikte uansett.

 

Det viktige for slike sikter er hvor mekanisk robuste de er, slik at de ikke forandrer treffpunkt uansett om de blir litt misbrukt. Side det er et sikte med retikkel i okularplan, er det også viktig at de er så presist laget at de ikke forandrer treffpunkt ved forandring av forstørrelse. Jeg tipper dette er bra også, men det er selvsagt spekulasjon fra min side.

 

Nå er dette et kompakt sikte, og hvordan sikter passer i på geværet og i valgt montasje prioritere jeg høyere enn optisk ytelse.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 6 months later...
  • 1 year later...

@Stihl Crazy

Vel jeg har ikke testet akkurat den varianten du spør om, men jeg har en Zeiss V4 3-12x56  og den fungerer utmerket. Mye for pengene uten tvil.

Jeg har null erfaring med Meopta som du nevner, men Zeiss gir deg hva du betaler for og du blir garantert ikke skuffet.

Og selger du den videre så får du også mer for Zeiss'en, og jeg vil tro den er enklere å selge også.
Hadde ikke vært i tvil for egen del om valget var mitt.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stihl Crazy said:

ingen som har erfaring med 4-16x44 utgaven?

Joda, kjøpte V4 4-16x44 med ret 20 da det kom. De første var til svært hyggelig pris. Kun brukt på .22WMR til jakt på smårovvilt på åte. Og noe plinking på skytebanen.

Skyting i skumring så har jeg langt bedre alternativ i HT 2,5-10x50 og VD 3-12x56. Ja selv HD 5-25x50 med ret 20, oppleves langt lysere siktebilde enn V4 4-16x44.

Men siktet er helt ok. Bare ikke førstevalg til skyting i mørke/skumring.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Stihl Crazy said:

Vart stille her, ingen som har erfaring med 4-16x44 utgaven? Er jo relativt billig, går og spekulerer på eit sånt med retikel 20 eller eit meopta optika 5 3-15x44. Tenke skyting ut til 400 meter ca på blink, jakt. Zeissen ca dobbelt så dyr. Er i tenkebåsen.

Ikke prøvd den men har storebroren 6-24. Er litt usikker hva jeg egentlig synes om den. 

+Bra optisk til pris

+Nullstilling på tårn

+Multiturn tårn 

+Belysning som funker i dagtid

-Blir svimmel av å bruke den (kan ha en sammenheng med retikkel)

-Sliter med å få bilde og retikkel skarpt samtidig (kan ha sammenheng med det over)

-Klikkene er bløte

-Parallaxejustering er tung

-MOA justering

 

Det er mulig mine negative bemerkninger henger sammen med retikkel, så kunne egentlig tenkt meg å prøve med #60 for å se om jeg får samme utfordringer med det. Med #20 burde ikke dette være et problem. Til langhold er jeg ikke så begeistra for en type retikkel pga vanskelig forlegging.

 

Optika 5 synes jeg virker veldig interessant, men med ulempe av å ikke ha tårn. Jeg synes tårn med zero stop er en fordel om man skal ratte endel.

 

Et alternativ kan være optika6, 3-18FFP eller noe. Fås med mrad justering, tårn, ok optikk, men for svak belysning til å funke skikkelig på lav forstørrelse på dagtid. Prismessig i samme land som den V4n 

Link to comment
Share on other sites

Zeissen, paralaksejusteringa der er den utan merking på avstanden eller? Ser litt sånn ut.
Greit med zerro stop og ballistiske tårn, meoptaen har jo ikkje det. Meoptaen er 615 gr, 345 mm. V4 er 640 gram 356 mm. Toms røyr vs 30 mm. Begge to sfp, verkar og vera vanlegaste.

Begga 1/4 toms klikk, synsfelt v4 er 9,5 m, meopta er 12,4 m så det er jo ein viss forskjell i favør meopta, sammtidig så forstørar jo v4 ein gong meir 16 gongar vs meopta med 15.

Optisk så vill eg jo tru zeiss er betre og hadde dei kosta det same hadde eg nok valgt v4, det hadde vel dei fleste då vil eg tru. Får sjå, er ein grunn til programmet luksusfellen og.

meopta siktet nokon som veit om tårna kan «nullstillast» på ein måte dvs at når ein tar av beskyttelsen så kan ein løfta øverste delen på dei og stilla dei på streken påkikkertsiktet, viss det er forståeleg.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, znopi said:

Joda, kjøpte V4 4-16x44 med ret 20 da det kom. De første var til svært hyggelig pris. Kun brukt på .22WMR til jakt på smårovvilt på åte. Og noe plinking på skytebanen.

Skyting i skumring så har jeg langt bedre alternativ i HT 2,5-10x50 og VD 3-12x56. Ja selv HD 5-25x50 med ret 20, oppleves langt lysere siktebilde enn V4 4-16x44.

Men siktet er helt ok. Bare ikke førstevalg til skyting i mørke/skumring.

Retikelet då, blir det veldig tynt på 16x eller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...