Jump to content

Yildiz o/u hagle


joka

Recommended Posts

Hei Joka

Velkommen i forumet! :P

Jeg har akkurat anskaffet meg en YILDIZ SPZ SM kal 12/76. Har kun prøvd den på bane en gang, så erfaringen er ikke allverden ennu, men det ble 19 av 25 duer. :mrgreen:

Våpenet er smekkert og har pen stokk og ikke minst lav vekt 2,8 kg. Noe du vil merke når du jakter.

Det medfølger 5 choker. Kolben ble tilpasset (bøyd i oljebad) uten pristillegg og servicen var god hos Børselars hvor jeg handlet.

Vær ops på at låskassen er av aluminium og må behandles deretter.

Jeg føler at jeg har fått valutta for pengene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Finnes de i 12/76? Har en SPZM sjøl, men den er i 12/70. Nå er jo min tre år gammel da. Greit fornøyd med den. Hendig og solid. Rust biter ikke på den, og det er bra. Virker som om det er mye hagle for penga. Min er med 66 cm løp, og det angrer jeg på at jeg valgte. Er ikke noe god balanse i den, så burde gått for 71 cm og fått litt mer vekt foran. I tillegg er det ikke automatisk sikring, så en må huske på å sikre børsa etter skudd og omlading.

 

Har hatt noen dobbeltskudd med hagla mi. I følge børsemaker (Børselars) så kan det skje om jeg ikke har hagla helt inntil skulderen. Rekylen kan sette av skudd nr to og. Ikke helt uenig, da det mest har skjedd når jeg bare skal feie av et skudd for å få duene til å lette så de ser lokkeduene. Det som er merkelig er at ingen andre jeg kjenner har opplevd det samme med sine hagler av andre merker når de har gjort akkurat det samme som meg. Litt skeptisk her med andre ord. Mulig min er mer ømfintlig for rekyl enn andre? Noen ganger har det bare kommet ett stort smell, altså ikke gjort pga rekyl, for da blir det to kjappe smell. Skjer dette igjen åker den tilbake.

 

Så, joa. Gir masse pluss for at den er robust, for pris og for at det er fem choker. Minus på min er dobbeltskudd innimellom, kanskje tre i året, tragisk stokk som ser ut som plast (helt til jeg pusset den ned og oljet den sjøl) OG at den ikke har automatisk sikring. Mulig det er det på de nyere?

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg forsto, leveres alle med 76 kammer. Jeg valgte 71 cm. løp og følte at det ga bedre balanse.

Som sakt har jeg kun skutt med den en gang , men har ikke opplevd at skudd nr. 2 har gått ukontrollert :!:

Det er ikke automatisk sikring på min hagle.

Stokken er som sakt i bra kvalitet tyrkisk nøtt med god tilpasning til låskasse,

OJ

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen dobbeltskudd med hagla mi. I følge børsemaker (Børselars) så kan det skje om jeg ikke har hagla helt inntil skulderen. Rekylen kan sette av skudd nr to og. Ikke helt uenig, da det mest har skjedd når jeg bare skal feie av et skudd for å få duene til å lette så de ser lokkeduene. Det som er merkelig er at ingen andre jeg kjenner har opplevd det samme med sine hagler av andre merker når de har gjort akkurat det samme som meg. Litt skeptisk her med andre ord. Mulig min er mer ømfintlig for rekyl enn andre? Noen ganger har det bare kommet ett stort smell, altså ikke gjort pga rekyl, for da blir det to kjappe smell. Skjer dette igjen åker den tilbake.

 

Hei

 

Opplevde dette med en Star Baikal fadern hadde for ca.15-20 år siden, skjedde med ujevne mellomrom men jeg fant ut det var værst når temp. krøp under null grader - da kunne dobbelskuddene komme ofte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Takk for bra svar. Jeg har vært å kikket på børsa hos forhandler i Vestfold. Overrasket over bl. a. hvor fin den var i stokken. Med 5 choker og ejektor høres dette ut som mye børse for pengene. Dette blir nok julepresangen til meg sjøl i år.

Link to comment
Share on other sites

Har stående en slik i skapet... Ble kjøpt til ei jeg er onkel til, men interessene hennes endret seg når hun ble gammel nok til å overta hagla. Så nå står den bare å samler støv, det er vel ikke skutt 100 skudd med den engang.

 

Den jeg har er 12/70. Har tatt den med på noen jegerprøve-skytinger, om det er flere som har likt den godt. Merker godt rekylen i ei så lett hagle, og tror det kan være en fordel å holde seg til 12/70 ladninger.

 

Mye våpen for pengene er min vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg har hørt noe om at det ikke er så god kvalitet på stålet i pipene på disse (tyrkiske) haglene. At løpene skulle bli "utskutt" etter endel skudd? (Utsagnet kommer selvsagt fra forhandler som ikke selger Yildiz-hagler, men andre merker).

 

Kommentarer?

 

MVH

Joka

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg har hørt noe om at det ikke er så god kvalitet på stålet i pipene på disse (tyrkiske) haglene. At løpene skulle bli "utskutt" etter endel skudd? (Utsagnet kommer selvsagt fra forhandler som ikke selger Yildiz-hagler, men andre merker).

 

Kommentarer?

 

MVH

Joka

 

For å skyte ut løpet i ei hagle må du etter min erfaring skyte ganske mye... Faktisk synest jeg utsagnet lignet så mye på svada at jeg hadde holdt meg langt borte fra denne forhandleren!

 

Men det må jo tilføyes at disse haglene selges som jakt hagler, og ikke er ment for en som trener på leirduebanen flere kvelder i uka. Dette pga aluminiumskassen.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg har hørt noe om at det ikke er så god kvalitet på stålet i pipene på disse (tyrkiske) haglene. At løpene skulle bli "utskutt" etter endel skudd? (Utsagnet kommer selvsagt fra forhandler som ikke selger Yildiz-hagler, men andre merker).

 

Kommentarer?

 

MVH

Joka

 

For å skyte ut løpet i ei hagle må du etter min erfaring skyte ganske mye... Faktisk synest jeg utsagnet lignet så mye på svada at jeg hadde holdt meg langt borte fra denne forhandleren!

 

I grunn enig! Dette er et utsagn på linje med at 20/76 er damekaliber... Har nemlig hørt det hos forhandler og.

 

Du skal skyte ganske mange tusen skudd før du bruker opp ei hagle, uansett merke. En kar jeg kjenner, som kjenner en kar (!), sa at sistnevnte hadde prøveskutt (muligens en mer proff skytter) en Yildiz 12/70 ca 3 000 skudd på få dager. Ikke et feilslag eller noe galt i det hele tatt. Han virket veldig fornøyd med at ei så billig hagle fungerte så bra. Dette var faktisk en av grunnene til at jeg bestemte meg for merket sjøl.

 

Sett i gang og kjøp denne hagla. Prisen er såpass lav at å kalle noe slik bomkjøp er å ta i. Selvfølgelig er ikke kvalitet og finish på linje med en Beretta til tjue tusen, men det ligger jo i kortene. Holder hagla i fem år uten stygge feil og mangler, ja da har den jo betalt seg egentlig. Kjøper du en Beretta til tjue tusen, så har du jo tapt mer enn en Yildiz i pris på fem år lell. Økonomisk lønner det seg kanskje nettopp å kjøpe den billige?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp hagla, og bytt tennstifter først som sist, er nå midt tips. Mine brakk tre eller fire ganger før jeg skiftet til annet fabrikat på tennstiftene. Ellers ei suveren hagle, holdt i 6 år for meg. Nå er den i tjeneste hos min mor, og fungerer fortsatt prikkfritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hei jeg har hatt en YLDIZ hagle siden 2009.

Har vel og merke ikke brukt den så mye og ikke kostet den stort heller.

 

Prøvde litt due trening med den og da fikk jeg erfare at den klikket litt,

men kom på andre skuddet. virket ikke som det var noen bestemt løp som var problemet heller.

Noen andre som har fått erfare dette? Finnes det noen løsning på dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Noen flere som har erfaring med Yildiz?

 

Vurderer å kjøpe en i tillegg til min Baikal s/s. Links.

 

Hørte fra Børselars at stokker de endrer/vrir (med oljebad) fra "rett" til links vil etter en tid gå tilbake til "rett". Er dette et "problem"?

Link to comment
Share on other sites

Billig,lett,smidig og lett håndterlig til rype og skogsfugl.

12-70 er mer enn nok.Mer hagl gir mer rekyl og lavere hastighet.

Utskutte hagleløp er i alle praktiske sammenhenger der rene sludder.

Ruster mindre enn noen av mine tidligere.(AyA,Star,Remington,Zoli,Beretta)

Tåler nok ikke årtier med hard baneskyting,men som nesten alle moderne våpen

holder den garantert et liv med jakt og jakttrening.

Brukne tennstifter ble diskutert på Shotgun World da merket var nytt. Dette

ble fikset på og jeg har ikke hørt om det igjen før nå.

Hadde ikke vært redd for å kjøpe brukt. Har sett dem gå altfor billig.

Min trives med Gyttorp Grouse nr 5.

mvh

Ptarmigan

ps

Ko-Stens: Tre doble i sesongen er funksjonsfeil.Garntisak! Send den inn.(Fem års garanti!)

Link to comment
Share on other sites

ps Ko-Stens: Tre doble i sesongen er funksjonsfeil.Garntisak! Send den inn.(Fem års garanti!)

 

Opplevde ikke noe mer feil med den etter dette, så vidt jeg husker. Åpnet opp selv, tørket av mekanismen og brukte våpenolje. Veldig enkel mekanisme i grunn. Byttet den inn, tror det var i 2011, så den er borte for lengst! Men den funket bra. Den smalt hver gang og bare ett skudd om gangen da. Men det var lite drep og mye bom...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...