Jump to content

Gamle Norske våpenkataloger


Vaquero

Recommended Posts

Håper andre har noen annonser og lignende:

Dette kan bli en interessant tråd, det her viser hvordan markedet og lover har endret seg i en relativt nær fortid. Denne katalogen fikk jeg tak i en gang på 85 --86? tallet tror jeg. Det er ikke lenge siden. Dette er katalog nr.6, er det andre her som har tidligere utgivelser med andre våpentyper?

Fra denne katalogen fra Arsenalet har jeg unnlatt 7 sider med boktitler, jeg har holdt meg kun til våpen og utstyr. 

Jeg har også noen andre annonser med mer som kommer etter hvert. 

Edited by Vaquero
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Ser at MP40 og annet kan leveres "senhøsten -82 eller tidlig i -83", så jeg vil anta at katalogen er fra ca. 1982?

 

Originale 1911A1 i "samlerkvalitet" for 2.500 kr er fristende, men i omregnet kroneverdi er det ikke sikkert det var så billig som det ser ut som.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

Aaserud på tidlig 90 tallet hadde også mye fint:

Jeg kjøpte en eldre Colt revolver i 38 Special der på slutten av 80 tallet. På denne tiden var det mye som fløt rundt i Europa hos sivile våpenhandlere. I Tyskland var Hege store med fargesprakende kataloger. 

Hadde man en nostalgisk legning til eldre militærvåpen den gangen så var det nok å velge i. 

Jeg vil likevel tro at det ville vært et visst marked i Norge for eldre militære boltrifler i pen stand, det er stadig folk på utkikk etter en veteran i garderoben. Har man greit syn og behersker åpne sikter er det mer morsomt å "småjakte litt" og koseskyte med slike ting på en godværsdag  på banen eller i skogen. Det er sosialt og medfører mye trivelig børseprat. 

A a.JPGA b.JPG

A c.JPGA d.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bjoerkeng skrev:

til å grine av

 

hvor gikk alt så feil?

 

6 minutter siden, Polardego skrev:

Husker at folk lo av Erik Bråthen og kalte han paranoid og konspiratorisk da han advarte mot det vi har nå.

Her ser vi hvor galt det har gått, ja. Derfor er det viktig å stritte i mot. Vi har til og med folk i egne rekker som tramper takta når byråkratene går amok. De legger seg for lett flate og tror at slik må det være. Dette er i grunn en uskyldig hobby og moro. Hva mister vi de neste 20 - 30 årene med hjelp fra egne og eksterne rekker?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noe av problemet er at POD er blitt et monster som bare eter masse ressursjer uten egentlig å tilföre annet en mer byråkrati.

 

Her tenker jeg slett ikke bare på Våpenlov og dennes forskrifter..

 

Politiet trenger sårt en avbyråkratisering, legg ned POD og legg Politiet tilbake til Justisdepartementet.

 

POD er et eksperimentet som aldri har fungert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ufattelig å tenke tilbake på hva som lovlig er annonsert og solgt de siste tiårene her landet:

Det jeg tenker spesielt på her er Aaserud som annonserte Dragunov SVD, levert i en koffert med kikkert og alt utstyr! Bare noen få eksemplarer, prisen var godt over kr.10.000,-+++ Er det noen her som har denne annonsen liggende i et blad? Hvilket blad husker jeg ikke, men enda bedre hvis noen her skulle være en av de heldige som besitter en av disse koffertene? Bilde jeg har vedlagt her er bare en illustrasjon jeg fant på nettet. @Torf her i en annen tråd nevnte Boys Antitank hos Arsenalet, nesten som ny kr.2.500,- Han hadde ikke plass til den på gutterommet:lol:

SCAN0036.JPGSCAN0037.JPG

Dragunov SVD.jpg

Aaserud annonserte Dragunov SVD med full utstyrspakke i en koffert. Ill.foto.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Flott katalog!

Det er fantastisk hvor mange interessante og historiske våpen som har vært tilbudt på samlermarkedet. Sånn jeg har forstått det er det andre tider nå, men hva skjer isåfall med disse våpnene som dagens samlere ikke kan inneha, men som finnes/fantes hos forrige generasjons samlere? I et historisk perspektiv er jo destruksjon/plombering uakseptabelt. 

 

Uten å politisere denne tråden jf. Olesøns føringer, talte jo lederen for Justiskomiteen varmt om våpensamling. Kanskje samlernes privilegier styrkes?

 

Hvis folk har flere kataloger de har lyst til å dele, kom med de! :D:D 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...